Н еспособността на правителството да реши проблемите на образованието предизвика безпрецедентна учителска стачка, посочват още от опозицията.
Единният национален стачен комитет призова заради вота в понеделник и вторник учителите да не провеждат протестни митинги,
за да не бъдат използвани исканията им за политически интереси, информираха от КНСБ и КТ "Подкрепа".
При неразрешаване на проблемите до сряда - 24 октомври, се възстановяват традиционните протестни действия по региони и протестният митинг от 16.30 ч. пред Министерски съвет в София.
Пресцентърът на стачния комитет заяви, че синдикатите желаят да бъде подписано стачно споразумение с министъра на образованието Даниел Вълчев за поетапно увеличаване на заплатите на всички, работещи в системата на средното образование.
Стачният комитет категорично заяви, че няма да допусне политизация и намесата на каквито и да е управляващи и опозиционни партии и лидери в справедливия протест на педагозите.
"През последните 17 години сме свидетели на липса на цялостна стратегия на образованието и много неща са се натрупали като несправедливост към учителите. Не само ниските заплати, а и авторитета на учителите пред децата, пред родителите, мястото им в обществото.
Но освен емоции трябва да има и разум и отговорност", заяви Станишев пред депутатите. Той отново повтори, че е нереалистично увеличение със 100% на заплатите, както и че системата се нуждае от цялостна реформа.
Премиерът каза, че това, което предлага правителството на учителите - от октомври т.г. до юли следващата година средната заплата да надхвърли не само средната заплата за страната, но и в публичния сектор - да стане 650 лв., никак не е малко.
При искане на учителите за 650 лева средна заплата в сектора университетските преподаватели не могат да останат настрани, защото непедагогическият персонал тогава ще получава колкото един професор, каза още Станишев.
Той призна като
положителен момент в стачката, че учителите са предизвикали дискусията за цялостна реформа
в образованието. Заради това им дължим уважение и благодарност, каза премиерът.
Кой е отговорен за това, че децата не ходят на училище повече от месец, попита преди това лидерът на ДСБ Иван Костов. Отговорността е на правителството, каза той и изброи причините, които според ДСБ са довели до сегашната ситуация.
Министър-председателят обеща 5% от бюджета за образованието, което не е изпълнено. Обещахте ли средната заплата в образованието да е по-висока от средното възнаграждение в бюджетната сфера, обърна се Костов към премиера. От една страна държите учителите в стачка, от друга - трупате излишък, посочи още той.
В момента няма реформа в образованието, а имитация на такава, каза Мирослав Мурджов от ПГ на БНС. Според него учителите стачкуват за реалните проблеми в образованието - за недобрата структурна база, за недобрите методи на образование, за недобрите учебни програми.
Той попита след като се е знаело, че правителството има ресурс за увеличение на заплатите, защо са позволили тази стачка да се случи и децата да не ходят един месец на училище.
Спрените реформи при последните две правителства са причина за кризата в образованието сега,
каза депутатът от ОДС Надежда Михайлова. Според нея реформата в образованието трябва да бъде построена върху факта, че образованието е инвестиция.
Просветният министър Даниел Вълчев припомни, че парламентът е утвърдил национална програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка 2006-2015 г. След като има такъв дългосрочен документ, е чудно да се твърди, че няма визия за образованието, каза той.
Министърът припомни, че най-значимото, което е правено през последните 20 години в областта на образованието, според него, се е случило на 1 януари 2007 г., когато за първи път системата е минала на единен стандарт за издръжка на един ученик.
Той отбеляза, че предстоят още две крачки в този модел, едната от които е въвеждане на делегирани бюджети - всяко училище да има самостоятелен бюджет и общината като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити да има ограничени възможности за преразпределение на средствата за различните училища. Другата стъпка трябва да бъде дерегулиране на нормативите за броя на учениците в една паралелка, каза Даниел Вълчев.
Симпатизирам на преподавателите заради техния отговорен труд, но не приемам ултимативния тон на техните представители, каза финансовият министър Пламен Орешарски.
Той посочи, че всеки втори стачкуващ учител, а и други кръгове сочат бюджетния излишък като източник на реализиране на исканото удвояване на заплатите в образованието, което министърът определи като ирационално
искане. По думите му самата мисъл за двойно увеличение на заплати в публичния сектор е в състояние да внесе очаквания за нестабилност.
Нивото на доходи у нас е ниско, но подбраният път за неговото повишаване е възможно най-неподходящият -
чрез настояване веднага да подобрим благосъстоянието си, по-вероятно е да го влошим и то не само за настояващите, а за всички български граждани, отбеляза Орешарски.
Валентина Богданова декларира, че "Коалиция за България" ще подкрепи действията на правителството интелектуалният труд да бъде по-високо оценен и няма да подкрепи вота на недоверие.
Татяна Калканова от НДСВ каза, че исканията на учителите са част от предизборната кампания и синдикатите са направили всичко възможно стачката да не приключи преди дебата по вота на недоверие и той да бъде обезсмислен. Тя също декларира, че НДСВ не подкрепя внесения вот на недоверие.
Българското учителство очаква адекватни политически решения, а не политизиране на протеста,
каза зам.-председателят на ПГ на ДПС и председател на комисията по образование Лютви Местан.
Той посочи, че ще бъде коректно да се каже, че политиката е в дълг на образованието. Според Местан разговорът за образованието е необходим, въпреки че вносителите на вота са уязвими по отношение на неуместно прецененото време.
Вот по време на избори е безпрецедентен политически феномен за условията на България, заяви Местан и същевременно добави, че не го вълнуват скритите политически мотиви на опозицията. По думите му е нормално те да се опитат да експлоатират политически учителското недоволство.
Това е третият вот на недоверие към правителството на Сергей Станишев. Първият беше за несправяне с бедствията, а вторият - за политиката в здравеопазването.