П роектобюджетът за догодина предвижда осъвременяването на пенсиите с коефициент 8,5% да бъде от 1 юли 2007 г.
Проектът, наречен "Едно европейско начало", беше одобрен вчера от Министерския съвет на извънредно заседание, съобщи правителствената информационна служба.
Максималният размер на пенсиите от 455 лв. ще стане 490 лв., което е 35% от максималния осигурителен доход за предходната година - 1400 лв.
Предвижда се също от 1 юли социалната пенсия за старост да се увеличи от 63 на 68,36 лв.
Бюджетните заплати ще се увеличат с 10%, а необлагаемият минимум ще нарасне от 180 на 200 лв.
От догодина минималната работна заплата ще се повиши от 160 на 170 лв.
Размерът и съотношението на осигурителните вноски работодател/работник остават непроменени - 65:35.
Максимално усвояване на европейските фондове, социална насоченост и модерно общество са приоритетите записани в проекта.
Макрорамката на бюджета предвижда 51,141 млрд. лв. БВП, с реален растеж от 5,8%.
Прогнозираната инфлация за 2007-а е 3,1% в края на периода и 4,4% средно за периода.
Дефицитът по текущата сметка на платежния баланс се предвижда да бъде 3,067 млрд. лева, или 11,8% от БВП.
Oчакваните преки чуждестранни инвестиции за идната година са 2,708 млрд. лв. Средствата за капиталови разходи са в размер на 2,764 млрд. лв., което осигурява ръст от близо 1/4 спрямо тази година.
Публичните разходи на консолидирана основа през 2007 г. ще са 20,941 млрд. лв., което е 40,9% от БВП. В тази сума е включена и вноската на България в бюджета на ЕС. Най-значителен дял от консолидираните разходи са предвидени за сферите:
- социално осигуряване и грижи - 33% от общитe разходи;
- отбрана и сигурност - 13,4%;
- икономически дейност и услуги - 12,3%;
- здравеопазване - 10,9%;
- образование - 10,5%
Публичните разходи за здравеопазване са 2 215,6 млн. лв., или 4,3% от БВП. Лечебните заведения за болнична помощ ще продължат да се финансират от един източник - Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).
Чрез бюджета на Министерството на здравеопазването ще бъдат финансирани дейности, които са свързани с общественото здравеопазване, спешната помощ, осигуряването на скъпоструващи медикаменти и консумативи, изпълнението на над 20 национални програми, приети от правителството като част от Националната здравна стратегия.
През следващата година с 82,4 млн. лв. нарастват средствата за обезщетение при бременност и раждане. От 1 януари срокът за получаване на обезщетението се увеличава от 135 на 315 календарни дни.
През 2007 г. за сектор образование планираните разходи са 2,138 млрд. лв., което е 4,2% от БВП. С бюджет 2007 се въвежда нов модел на финансиране на системата, който се основава на единен разходен стандарт.
Нараства ролята на програмното финансиране, а в системата на висшето образование са актуализирани стандартите за издръжка за обучение на един студент, средствата за стипендии и за студентски столове и общежития.
В бюджета се следващата година се отдава приоритет на капиталовите разходи, които нарастват с 24,6% спрямо тази година.
Сферите, които ще получат основна част от публичните инвестиции, са земеделие, транспорт, благоустройство и околна среда.
По повод проектобюджета за 2007 г., в който е заложена минимална работна заплата от 170 лв. и липсата на догонващо развитие на доходите на хората на наемния труд в България, КНСБ заявява, че това е първи опит за загърбване на постигнатите договорености между правителството, синдикатите и работодателите в Пакта за икономическо и социално развитие на България до 2009 г.
Това е бюджет на статуквото - първият евробюджет на България, който обаче няма да доведе до реално повишаване на доходите в страната, съизмерими със стандартите в ЕС, твърдят от синдиката.
Никой не може да обясни на българските граждани защо се запазва делът от БВП за образование на 4,2% и се намалява от 4,4 на 4,3% от БВП за здравеопазване. За тези две приоритетни области, до които се докосва всеки българин, договорености и реалност се разминават, се казва още в съобщението.
На практика се минира стабилността на договореностите на национално ниво и оттам доверието между социалните партньори. Подминават се принципи и правила, което прави безсмислени полаганите усилия, смятат от КНСБ.
Ако правителството продължи да пренебрегва по този начин разписани ангажименти в Пакта, КНСБ заявява, че изпълнението му е поставено под въпрос, за което отговорността трябва да бъде поета само и единствено от българското правителство, допълват от КНСБ.
Бюджетът има достатъчен ресурс за увеличение на заплатите с 10%, а на пенсиите с 8%, заяви бившият финансов министър и депутат от НДСВ Милен Велчев.
Той се аргументира мотивира с по-високата инфлация през настоящата година и рекордно високия за последните години икономически растеж, но отказа да коментира предвиденото намаление на дела от БВП за здравеопазването.
По думите му обаче в сектора остро продължава да стои нуждата от реформи насочени към по-пазарен модел на здравеопазването. Като пример той посочи започналите промени в образователния сектор, с което според него изведнъж са намалели и финансовите проблеми там.
В коментар на проектобюджета министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев посочи, че политиката, която следва правителството води до растеж и това трябва да продължи.
Като положителни моменти той определи намаляването на данък печалба с пет процента, и евентуално на социалните осигуровки с три процента.
Обезпокоен съм от силното орязване на парите за инфраструктура и за отбрана, каза министърът.
Отбраната е една от сферите, където страната е поела сериозни международни ангажименти, които са записани в цифри и ако те систематично се нарушават, държавата ще си създаде лош имидж в това отношение.