0

С амолетът на българския президент Георги Първанов "Ту 154М" кацна аварийно тази нощ на летището в Лажес, на Азорските острови. На борда бяха държавният глава и 50-членна официална делегация. Няма пострадали.

След инцидента бе отменена официалната визита в Мексико. Очаква се Георги Първанов да се завърне в София довечера.

Президентският самолет е излетял от летището в Лажес малко след 21.00 ч. българско време, след като е презаредил с гориво.

"Малко по-късно заради технически проблем, повреда в колесника, се наложи самолетът да извърши аварийно кацане. Кацането бе благополучно и няма пострадали", съобщи пресаташето на президента Първанов Бойка Башлиева.

Предполагаемата причина за инцидента е птица, която е попаднала в колесника и му е попречила да се затвори.

Въпреки инцидента в самолета не е имало паника и всичко е било спокойно, заяви Башлиева.

Преди да кацне на летището в Лажес президентският самолет е кръжал три часа и половина, за да изразходва горивото си.

Президентът Георги Първанов отмени посещението си в Мексико и ще се завърне днес около 21 ч. в България с полет на авиокомпания "България еър" от Лисабон.

Азорските острови, които принадлежат на Португалия, се намират в Атлантическия океан на около 1500 км западно от Лисабон.

Според БНР, за да съобщи за случилото се, главният редактор на в. "Труд" Тошо Тошев, който бил в самолета, е пренебрегнал правилата за безопасност и се е обадил по мобилиния си телефон.

Продължава изясняването на причините за инцидента.

Преди година Министерството на транспорта на Русия препоръча самолетите Ту-154 и Ту-134 да бъдат изведени от експлоатация, тъй като са морално остарели и несигурни.

Това беше официално съобщено в Москва, след като специалисти от авиационната комисия обявиха резултатите от разследването на самолетна катастрофа в покрайнините на Донецк.

Ту-154 е първият среднодалечинен съветски самолету изцяло разработен за граждански цели. За първи път е полетял на 4 октомври 1968 г., заводските изпитания са правени в периода декември 1968 - януари 1971 г., а държавните юни - декември 1971 г. В редовна екплоатация е от 1972 г.

Претърпял е много усъвършенствания и модификации. През 1982 г. се появява Ту-154Б-2 с ново крило и двигатели Д-30КУ, като е трябвало да бъде с пореден номер Ту-164 но това не се приема и така се появява Ту-154М.

До края на 1998 г. са произведени 930 самолета от различни модификации. Многобройните изследвания в посока усъвършенстване на съществуващите "Ту-154" е показало икономическата нецелесъобразност на самолета. От бюрото "Туполев" са стигнали до решение, че самолет "ТУ-154" е изчерпал възможностите си за по-нататъшно модернизиране.

В България самолета е въведен в експлоатация през 1972 г. от "Балкан", едновременно с въвеждането му в "Аерофлот".

Не е известна възрастта на авариралия снощи самолет на президента, но вероятно той е на не по-малко на 20 години.

През октомври 2006 г. министър Петър Мутафчиев съобщи, че правителствените самолети "Ту 154" и "Ми 8" няма да могат да летят без типов сертификат след март 2007 г. заради изискванията на ЕС.

Екипажът се справи със задачата, не бива да драматизираме, коментира за БНР началникът на кабинета на президента Никола Колев, генерал от военната авиация.

Паника нямаше, но имаше напрежение, тъй като една проблемна ситуация във въздуха не се знае кога и в каква посока може да се развие, разказа Никола Колев.

Той добави, че при кацането е имало още един проблем - много силен страничен пулсиращ вятър със скорост до 30 м/сек., което правело изключително трудно кацането.

Този самолет, въпреки че е здрав, все пак е друго поколение и не може да се сравнява като надеждност и качество със съвременните самолети, смята Колев.

"Въпреки че много отдавна проблемът стои, за съжаление, до този момент не е намерил решение и мисля, че е крайно време да се намери такова решение. Все пак това е и въпрос на приоритети, на безопасност на държавното ръководство, пък и на престиж, ако искате", коментира той.

"По принцип аварии се случват. Наистина ме изненада, че се случи точно в този момент, но никой не е застрахован от това. Добре е, че тази авария не ни доведе до някакви по-тежки произшествия, че всичко мина нормално благодарение на опита на нашите пилоти", коментира министърът на транспорта Петър Мутафчиев по БНР.

Според него това произшествие е доказателство, че правителственият авиоотряд трябва да разполага с по-голям парк, каквато е практиката в целия свят.

Вие знаете, ние взехме решение на Министерския съвет, с което започваме процедури за закупуване на два нови самолета, припомни Мутафчиев.

Първо щяла да започне процедура за купуване на самолет "Еърбъс А-318", който ще бъде втора ръка, до 5 години, и ще се ползва за по-къси разстояния.

За далечни разстояния ще бъде купен "А-319", но той ще бъде доставен през 2012 г., уточни транспортният министър.

Няма вариант, при който инцидентът да се дължи на човешка грешка от наземния екип или от екипажа, каза пред журналисти директорът на Дирекция "Авиационна безопасност" в Министерството на транспорта капитан Лилчо Лилов.

Той обясни, че колесникът се спуска с единствен кран, който се намира в пилотската кабина и екипажът или го спуска, или не, а останалото са системите, които управляват колесника.

"Ту-154" е изключително надежден самолет, който в България е експлоатиран повече от 30 години в различни авиокомпании, каза Лилов. Случаят с нищо не е създал проблеми при изпълнението на специалния полет с президента, добави Лилов.

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Цените на хранителните стоки в света растат</p>

Цените на хранителните стоки в света растат

Свят Преди 4 часа

За това предупредиха от Организацията на храните и земеделието към Организацията на обединените нации (FAO)

<p>Американци: Атомната бомба над Хирошима донесе мир</p>

Американци: Атомната бомба над Хирошима донесе мир

Свят Преди 6 часа

В САЩ и днес има много хора, които смятат, че е било правилно да се хвърлят атомни бомби над Япония. Преди 75 години в Хирошима загинаха над 140 000 души

Новите устройства на Samsung

Samsung добави нови устройства към гамата Galaxy

Технологии Преди 7 часа

Сред тях е новият Note20 и сгъваемият Galaxy Z Fold2

Привърженици на партия „Възраждане” пред кабинета на главния прокурор в Съдебната палата

Лидерът на „Възраждане” занесе оставка на Гешев в Съдебната палата

България Преди 8 часа

Прокуратурата започна процедура за заличаване на партията заради „мъртви души” и куп нередности при учредяването на „Възраждане”

Ангелов: Трябва да имаме дългосрочна политика за психичното здраве на гражданите

Ангелов: Трябва да имаме дългосрочна политика за психичното здраве на гражданите

България Преди 8 часа

Предстои Министерство на здравеопазването да внесе Националната стратегия за психично здраве в Министерския съвет

<p>Гешев набеляза целите до края на годината</p>

Гешев набеляза целите до края на годината

България Преди 9 часа

Главният прокурор участва в заседание на Апелативната прокуратура в София

<p>Защо COVID-19 може да причини и косопад</p>

Защо COVID-19 може да причини и косопад

Теми в развитие Преди 9 часа

Няколко членове на „Survivor Corps”, групата във Фейсбук за хора, преборили COVID-19, наскоро се сблъскали с оплешивяване месеци след като са се възстановили

Германски дипломат е сред жертвите в Ливан, те достигнаха 137 души

Германски дипломат е сред жертвите в Ливан, те достигнаха 137 души

Свят Преди 9 часа

Днес френският президент Еманюел Макрон пристигна в Бейрут и съобщи, че иска да организира международната помощ за Ливан

<p>Бейрут след експлозиите: най-чаровният квартал е в руини</p>

Бейрут след експлозиите: Чаровният квартал Мар Микаел е в руини

Свят Преди 10 часа

Кварталът с вековни традиционни къщи е сринат

Корнелия Нинова

БСП иска свикване на извънредно заседание на НС

България Преди 10 часа

Кирил Добрев е подал документи за участие в прекия избор за председател на БСП

Симеонов: Правителството остава, премиерът също

Симеонов: Правителството остава, премиерът също

България Преди 11 часа

Кабинетът продължава да изпълнява програмата си, обяви коалиционният партньор

Двама футболисти на "Лудогорец" са с COVID-19

Двама футболисти на "Лудогорец" са с COVID-19

Теми в развитие Преди 12 часа

От тима уточняват, че те са поставени под карантина

Марияна Николова

Николова: Ще търсим друг хотел в Несебър за туристи под карантина

Теми в развитие Преди 13 часа

Заради пандемията България отчита 60% спад на международни туристи от началото на годината, каза още министърът на туризма

ЛиЛана

Пуснаха под домашен арест ЛиЛана

България Преди 13 часа

Това реши Специализираният апелативен съд

Внесоха жалба заради блокираните кръстовища в София

Внесоха жалба заради блокираните кръстовища в София

България Преди 14 часа

"Ние сме граждани, които не сме съгласни да излизат и да блокират кръстовищата от наше име", се казва в жалбата, внесена от Веселин Георгиев

"Аушвиц"

Нацистката надзирателка, която бе спасена от собствените си пленнички

Любопитно Преди 14 часа

Йохана Лангефелд била убедена националсоциалистка и доброволно поискала да работи в женските лагери на нацистите. И все пак не била като другите надзирателки. Ето нейната необикновена история: