И ма недостиг на около 3000 професионални шофьори у нас и догодина тази липса ще стане фатална, предупреждава в. "Труд".
На обяви за работа с начална заплата 1000 лв. се явяват едва двама-трима кандидати, коментира пред изданието шефът на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски.
В столичния градски транспорт ситуацията е сходна - в момента се търсят над 150 души. Шофьорите тук обаче получават доста по-ниска заплата и много техни колеги напускат.
От началото на годината досега Столичната компания за градски транспорт (СКГТ) е останала с близо 200 души по-малко, обяснява "Труд" и цитира един от нейните служители, който споделя, че има 35 г. трудов стаж, работи извънредно и въпреки това взима под 400 лв. на месец.
Същевременно отливът на кадри натоварва допълнително останалите в компанията шофьори, които сядат зад волана понякога едва след 3-4 часа сън, защото им се налага да запълват дупки в графиците.
Към натовареното работно време се прибавят стресът от гоненето на разписанието в софийските задръствания, конфликтните ситуации на пътя и раздрънканите автобуси, които все още са значителна част от автопарка на дружеството.
В компаниите за транспорт на стоки и пътници в страната ситуацията не е много по-различна, разказва "Труд".
Много по-лесно купувам автобуси и намирам работа за тях, отколкото хора, които да ги карат, споделя пред изданието собственикът на "Екпрес" ООД Динко Динев, който притежава 25 автобуса и 12 камиона.
Няма качествени шофьори, намират се такива, които искат само да въртят волана, но това не стига, коментира Красимир Лалов, зам.-шеф на Националното сдружение на автомобилните превозвачи.
Той подчертава, че освен да умее да кара и да познава правилата за движение, професионалният шофьор трябва да е наясно и с нормативната уредба на транспортните превози у нас и в други страни, да познава необходимите документи, както и да е на "ти" с географията.
Някои фирми обсъждат стипендии за ученици от професионални гимназии, в които се обучават шофьори, за да се подсигурят с работна ръка. Често работодателите се опасяват, че ако финансират обучението на работниците си, нямат гаранции, че те няма да "избягат" другаде, където плащат по-добре.
В скоро време ще се наложи да внасяме професионални шофьори от чужбина - например Турция, Молдова, Украйна, смятат от БАСАТ. Организацията смята да внесе искане за признаване на този недостиг, така че да бъде отпусната квота за работни визи.
Същевременно много от нашите шофьори предпочитат да работят в чужбина. Сред най-често избираните дестинации е Испания, където за труда си могат да получават заплата от 1000-1500 евро.