Н аистина честна ли е честната търговия - този въпрос вълнува от известно време европейците. Във Франция продажбата на т.нар. "честни" продукти се е увеличила с 50% само за миналата година.
Различните асоциации или марки, обявяващи се за честни търговци, не са съвсем единни за методите, използвани в търговията.
Мишел Бесон е директор на мрежата "Минга" смята, че търговията трябва да бъде честна по цялата верига, не само за производителите.
Освен това той се обявява за повече прозрачност като казва, че ако вземем даден продукт, независимо дали е френски или вносен, продавачът трябва да може да ни каже какъв е произходът на този продукт, за колко го е купил и т.н. - това е честно.
"Трябва да има разбиране, преди да има оценка, преди да има рекламни кампании. Нужно е обществото да разбере, че и самото то не е особено честно. Затова казваме, че честната търговия трябва да присъства навсякъде", обяснява Бесон.
Според Соло Бамадикайта, председател на синдикат и застъпник на честната търговия в Мали, тя носи гарантираната минимална цена за техния памук, съобразена с продукцията на производителя.
Имайки предвид, че в Африка практически всички цени на производителите са фиксирани според средната цена на памука, без да се взема под внимание колко е продукцията, за производителите от Мали минималната гарантирана цена има много смисъл.
Какво доверие може да се гласува на създадената през 1988 г. в Холандия марка "Макс Хавелар"?
Оттам не говорят за ползи, а за различни цени, изгодни за производителите от южните страни. Например производителите на кафе получават 2 млн. долара допълнително в сравнение със световните цени на кафето.
За да контролира базовите цени на честната търговия, една международна организация със седалище в Бон, разкри своята собствена политика. Името й е "Фло Интернешънъл". Клон на организацията "Фло Серт", тя се занимава с издаването на сертификати на производителите.
Още един пример за това как се следи дали е честна търговията: "Макс Хавелар" има 60 инспектори, които работят в страните от Юга.
Всяка година те посещават производителите, преди да подновят сертификатите им.
Инспекторите са контролирани от "Фло Серт". Оказва се, че се правят проверки на самите инспекции - как протичат те.
Посредниците или вносителите също плащат за сертификати. На всеки три месеца те са длъжни да докладват на "Фло Серт" за дейността си. Самата "Фло Серт" няма никаква изгода от тези плащания, защото парите отиват в "Макс Хавелар".
По време на намаленията, които търговците обявяват, често разбираме, че цените на много стоки са изкуствено високи.
Реален контрол за размера на надценките у нас липсва.
Редки са случаите на отнемане на лиценз на търговец заради високите надценки, признават от Съюза на търговците в България.
Масово разпродажбите се използват за уловка на клиентите, а правилата за честна търговия ежедневно се нарушават.
Това, което клиентите четат на витрините, е едно, а когато влязат в магазина, е друго.
Неслучайно Комисията по търговия и защита на потребителите наложи на търговци на цветя в цялата страна глоби, възлизащи на над 70 хил. лв. Санкциите са резултат от многобройни жалби на купувачи, разгневени от драстичните увеличения на цените на цветята по празниците.
Има и търговци, които настояват да бъдат санкционирани техни клиенти заради измами, защото рушат имиджа им.
Към всички стоки се поставя знак от производителя, но действително може ли клиентът да е сигурен, че не го мамят? Знакът "СЕ" за детските играчки сам по себе си не е гаранция по безопасност, твърдят от Комисията по търговия.
Ако попаднете на играчка, която крие опасност трябва да сигнализирате компетентните органи.
За момента единствената инициатива, която изцяло следва принципите на честната търговия, е "Достъп до пазара". Зад нея стоят фондация "Шел", фондация "Ситигруп" и сдружение "Интегра", които са насочили усилията си да предоставят по-добри възможности на уязвими групи търговци, предимно жени.
По програмата "Достъп до пазара" е открит и първият у нас "феър трейд" магазин. Магазинът на ул. "Гладстон" №24 предлага уникални, ръчно изработени стоки на клиенти, както и на производители от развиващите се страни, които прилагат принципите на честната търговия.