Т е са странна двойка - не само като ски дестинации, но и в доста други отношения. Едната държава е федерация на достолепна възраст, всеизвестна със стандартите си в сферата на услугите и в исторически план любима на първите британски ски туристи.
Другата е бедна бивша социалистическа република, където евтините скиорски преживявания "нямат нищо общо с карането на ски в традиционните алпийски страни", според пътеводителя "Good Skiing Guide", който предупреждава, че всеки, който планира да отиде там, "първо трябва добре да разучи на какво ще се насади".
Това обаче, което сближава Швейцария и България напоследък, е фактът, че и двете стават все по-привлекателни за британските скиори. Вярно, че не са от класата на Франция и Австрия, но миналия сезон отбелязаха по-голям ръст в бизнеса с основните британски туроператори - в сравнение със сезона 2004-2005, - отколкото всяка останала европейска дестинация.
Засега България е по-интригуваща, защото растежът отчасти е стечение на икономически тенденции и бизнесстратегии, които прехвърлят границите й, докато представянето на Швейцария е по-скоро просто заслужено признание за нейните добродетели.
Цитатът за България от "Good Skiing Guide" е, признавам, подвеждащ. Изречението е в изданието от 1994 г., а пътеводителят вече не съществува.
Наследникът му - "Great Skiing & Snowboarding Guide", има да каже далеч по-ласкави неща. Преди 12 години страната предлагаше толкова оскъдни условия на такава ниска цена, че хората, които идваха тук, си даваха добре сметка в каква авантюра се впускат.
В тези нейни ранни години като ски дестинация пътеводителят характеризираше България с лоша поддръжка на пистите, проблеми с опашките, еднаква до втръсване храна всеки ден и недостиг на тоалетна хартия.
Още по-тревожна бе констатацията, че българските лекари не се впечатлявали от медицинската застраховка и настоявали да им се плаща с US долари още преди да пристъпят към преглед и лечение.
Не бих могъл да кажа какви точно са били условията на Източния скиорски фронт - в онези години избягвах да ходя в България. Напоследък обаче е прекалено интересна, за да й устоиш, и миналата година посетих Банско (Bansko.bg), основният международен курорт на страната днес.
Но откъде този интерес? Първо, България е мястото, към което се насочиха немалко британски компании в търсене на евтин курорт, след като Андора започна да навлиза в по-горна ценова граница.
Второ, преобразяването на Банско, което погълна 130 млн. и превърна града в съвременна и удобна база за скиорите, промени координатите на страната върху ски картата на света.
Е, пътеводителят "Great Skiing & Snowboarding Guide" за 2007 г. все още не е намерил добри думи за Боровец (един от двата по-стари курорта, заедно с Пампорово), но определя Банско като "най-добре развития ски курорт в Източна Европа".
И не на последно място, този курорт започна да се появява в обявите за недвижими имоти, рекламиран шумно като подходящо място за британските инвеститори в жилищни площи.
Само през миналата седмица на страниците за недвижими имоти в "Индипендънт" се появи на цяла страница реклама за три обекта там, които предлагат общо 684 апартамента на начални цени от 18 450 лири.
Тайната на това преобразяване е направата на кабинкова въжена линия тип "гондола" от покрайнините на града, където веднага започна да се строи ново "ски селище", до бившата скиорска база.
Появата на петзвезден хотел от веригата "Кемпински" (Kempinski-Bansko.com) - дори когато на мястото на бъдещото селище имаше предимно кал, накара мнозина да повярват, че Банско е разумно предложение.
И сега ми се налага да разказвам за това място на хора, които притежават имот там, но никога не са ходили да го видят.
Пистите са хубави (BanskoSki.com), с бързи и модерни лифтове, но са малки и къси, за да бъдат предизвикателство за добрите скиори.
Освен това не е много евтино - най-ниската цена с водещият ски туроператор на Острова не отстъпва на тарифата за Ел Тартер в Андора. (Наистина евтино - пакетна цена от 295 лири за седмица - е в Пампорово, където е далеч по-зле).
Това обаче не е намалило треската за ски в България. Тази година новинарският сайт за зимни спортове Snow24.com съобщи възторжено за новите възможности там и с изненадващо спокоен тон разкри, че в Банско - където между началото на 2005 г. и изтеклото лято са дадени строителна разрешения за 350 обекта с общо 22 хил. легла - са сложили спирачка на бъдещите градежи, за да е сигурно, че електричеството и водата ще стигнат за всички.
Може би местният пазар на недвижими имоти ще се успокои, но броят на скиорите, които са се запътили към България, ще нараства.
В дългосрочен план привлекателността на България изглежда ограничена, освен ако за новите курортни селища не се приложат изключително високи стандарти.
В момента има два курорта (Боровец и Пампорово), които по навик се пренебрегват, и един, който е трескаво възхваляван.
При посещението ми в Банско, който се оказа в своя апогей, изпитвах основно носталгия по Андора - място, към което в миналото не съм бил особено привързан.
* Сноубизнес - игра на думи с "шоубизнес" (show business) и англ. "snow" - сняг.