0

- Г-н президент, благодаря ви, че приехте поканата на "Дарик радио" да направите традиционната оценка на изминалата година. Кое беше най-важното през 2005 г.? Ако трябва да я определите с една дума, 2005-а беше...

- Без съмнение годината на една от най-важните стъпки на нашата европейска интеграция. Естествено, аз не бих могъл да бъда този, който дава оценка от последна инстанция.

Но това е мнение, базирано на сериозен анализ на всичко онова, което се случи в България през една година, която беше и трудна, и сложна, но година, която заедно с негативните неща, имаше и събития, които смятам, че ни придвижват доста напред.

- Кое ще се окаже по-важно за следващата политическа година - договорът за присъединяването към ЕС или една негова клауза? Онази негова клауза, която допуска, че присъединяването може да бъде отложено.

- Договорът е факт и това означава, че ние сме се разбрали със страните от ЕС, че връщане назад няма да има. България на практика вече е член на голямото европейско семейство.

Наши представители работят в европейските институции, нашето мнение се взема, отчита се, когато става дума не само за проблеми, касаещи региона.

Но не бива да подценяваме и тази отлагателна клауза, която се появи като новост в сравнение с 10-те нови членки. Новото е това, че има завишени изисквания.

Определено смятам, че има две основания да се опасяваме за нашето членство. Едното е в онова, което става в самия ЕС. И тези дни вървят интензивни дебати по финансирането, по бюджетната рамка за следващите години.

В същото време има една умора от разширяването, която се чувства във всяко едно от обществата на старите страни членки. И на трето място - дебатите по механизма, по функционирането на ЕС.

Нямам предвид само Конституцията, тя е на повърхността, тя е пирамидата, но има неща, които действително трябва тепърва да се доизпипват в ЕС. Това без съмнение рефлектира върху нашата позиция.

Успоредно с това има и основателни претенции към нивото на нашата подготовка в онези сфери, които ние добре си знаем. Сфери, в които ние ще трябва да покажем видим напредък, ако не искаме да се задейства тази клауза.

- Слушателите ни чуха часовника във вашия кабинет, ако направим връзка, колко време, след всичко което казвате, остава до европейското членство? Склонен ли сте да мислите за 2008 г.?

- Има един часовник, който отмерва на централния площад времето, дните до членството ни в ЕС. Аз съм склонен да разделя нещата с времето, което трябва да следим за изпълнението на отделните ангажименти.

Изтича времето за реформата в съдебната власт, за действията, които трябва да предприемем, за да имаме видими, ефективни резултати в борбата с организираната престъпност.

Много кратко е времето, което ще имаме, за да направим дълбоки промени в сферата на земеделието. Имам предвид не само разплащателната агенция, която е едно от най-важните условия, за да може да се функционира в тази сфера.

Изобщо има много неща, по които практически сме в цайтнот и хоризонтът не е повече от март, даже, бих казал, февруари. Нямам предвид само приемането на законите, това е само едната страна.

Очевидно е, че европейците искат да видят и приемането на законите, приложението на нормативните актове, защото другото е нещо, което се прима само за сведение.

- Да поговорим за показните убийства, те също са номинирани за събитие на годината, наред с договора за присъединяване към ЕС, за който говорим.

Европейските посланици казват, че организираната престъпност може да спре България за ЕС. Американският посланик казва, че безнаказаността на нашата мафия е основният ни проблем.

Почти няма европейско издание, което да не представя България в една или друга степен като мафиотска държава. Спомням си, че преди две години, когато тогавашният американски посланик беше критикувал прокуратурата, вие на свой ред отправихте умерени критики към този тип оценки, които посланиците си позволяват да дават в България.

Сега, след като в края на годината и европейските, и американският посланик дадоха доста остри оценки, вие ще повторите ли думите си отпреди две години?

- Вие може би забравяте, че аз съм първият по-остър и по-настойчив критик не само на прокуратурата, но и на други елементи от съдебната ни власт и съм го правил достатъчно обосновано и лице в лице с представителите на тази власт. Ако съм имал бележки, те са затова, че има граница която посланикът не бива да прекрачва, независимо посланик на коя държава е.

Когато става дума за изпълнението на изискванията на глава 24 "Правосъдие и вътрешен ред", там, естествено, претенциите на европейските посланици са съвсем закономерни. И не само аз, но и представителите на другите власти, нееднократно са подчертавали необходимостта от дълбоки промени.

Самите съдии, прокурори и адвокати са предлагали свои много сериозно обосновани визии за промени - и законодателни, и конкретни структурни, и, ако щете, кадрови промени, - някои от които са в процес на осъществяване. Има необходимост да се влезе в дълбочина и аз смятам, че на дневен ред са промените в Конституцията, които настоявам парламентът да реализира възможно най-бързо.

- Кои промени, колко далече трябва да се отиде с тези промени?

- Това преценяват народните представители, не съм аз този, който ще задава тон. Във всеки случай аз смятам, че беше направена една много важна стъпка.

Втората стъпка трябва да бъде свързана с допълнителни усилия в сферата на имунитетите, например. Аз самият, понеже имаше такива апели, смятам, че и на президента не му е необходим имунитет.

Смятам, че народните представители и съдиите, представителите на съдебната власт, също трябва да направят своя отказ.

Не че това ще свърши кой знае колко работа, това автоматично няма да доведе до дълбоки промени, но това е необходимият знак за това, че народните избраници, където и да се намират те, са готови да се откажат от каквато и да е привилегия, за да може да са на равностойни начала със съответните структури.

- Никакъв имунитет и за президента, дори функционален?

- Специалистите са тези, които трябва да кажат докъде трябва да се стигне. Разбира се, при изпълнението на конкретните ангажименти народните представители трябва да имат известна защита, защото те отстояват политически позиции и ние сме свидетели на това как една или друга изпълнителна власт може да отиде до крайност в мачкането на позицията, ако все пак един минимален функционален имунитет, както казват специалистите, отсъства.

- А за президента?

- За президента формулата пак трябва да бъде определена от специалистите, но пак казвам, от морална гледна точка аз вече съм декларирал своята готовност да се лиша от това оспорвано от някои експерти право на президента.

- Вие сте готов всеки да може да ви съди, например от частен характер дела, всеки прокурор да може да предявява срещу вас обвинения?

- Аз твърдя, че в частният ми живот няма укорими неща, така че не се безпокоя.

- Одобрявате ли акциите на властта по ръба на закона? Последните седмици дадоха един драстичен пример за онази акция, при която всъщност беше убит човек от полицията.

- Първо бих искал да кажа, че се абстрахирам от това кой е министърът и каква е управляващата формация в момента, но трябва да кажа, че ако сега не доведем нещата до успешен край, вероятно видимите резултати в борбата с престъпността ще се отложат за доста дълго време. Искрено се надявам министър Петков и професионалният екип на МВР да си свършат работата.

Винаги съм настоявал тази дейност да бъде в рамките на закона, да няма прескачане на законовите мерки, защото това ще компрометира структурите на полицията и структурите, които имат задачата да защитават гражданите от посегателствата на престъпността. Оттам нататък всеки случай трябва да бъде конкретно обсъждан.

- Какво ще кажете на онези българи, които харесват да се минава и отвъд закона, само и само да се свърши с тези престъпници, бандити, мафиоти?

- Те трябва да бъдат готови тази граница да бъде прескочена от всеки, в това число и на невинни хора по отношение на тях самите. Пак казвам, доколкото аз съм държавен глава и мен ме интересуват всички граждани, не ме интересуват само определена категория, това е граница, която в никакъв случай не бива да бъде прескачана.

- Изборите през годината бяха друго събитие, номинирано за "Събитие на 2005 г.". Вие ли сте архитектът на това правителство? Ваше ли е това правителство, г-н президент?

- Чета такива анализи и веднага бих ви запитал, без да очаквам отговор, но като реторичен въпрос, има ли един факт, който да потвърждава тази теза?

- Мнозина настояват, че вие с поглед към бъдещите президентски избори сте търсил в това правителство една бъдеща подкрепа от различни политически сили?

- Ако с един поглед бих могъл да разместя политическото пространство, това е доста силно качество. Пак казвам, няма един факт, който да потвърждава тази теза.

Разбира се, аз съм ангажиран с тази коалиция и ще бъда ангажиран с всяка управляваща коалиция в България, защото смятам, че това е едно от важните и необходимите условия за взаимодействието между институциите - това първо.

Второ, защото нека да видим, ако отсъстваше тази коалиция, каква беше алтернативата? Ние много добре знаем, поне аз си спомням, надявам се и журналистите, че дори опозицията не беше единна в искането си за нови избори.

Нека да си представим, ако бяха направени нови избори - щеше да се повтори същото положение, едно сходно статукво и разпределение в парламентарното пространство, т.е. възможност за блокаж.

Могат да се отправят укори, и не без основание такива има, към работата на коалицията, но никой не може да отрече факта, че бяха приети повече от 30 закона, свързани само с евроинтеграцията, а общият брой на приетите закони е повече от 50. Този път, който е така необходим за членството на страната ни в ЕС, в значителна степен е извървян, поне в законово отношение.

Можем да си представим какво би било безвластието, ако нямаше реално действащо, функциониращо правителство, което да има зад гърба си такава подкрепа. Тогава показните убийства щяха продължат със същото темпо, с каквато ги знаем отпреди това.

И трето, формирането на такава мощна коалиция е много важен знак към международните ни партньори. Имам предвид и политическите, но и икономическите.

Виждате, че рейтингът на България се поддържа относително стабилен, да не кажа, че се повишава в определени класации. За тези няколко месеца аз срещнах много държавни глави, премиери, срещнах бизнеса на много страни - преди няколко дни бях в Ирландия - всички те оценяват обстановката в България като много позитивна.

България е една успяваща страна вече години наред, вече няколко правителства, и формирането на тази коалиция затвърди това впечатление.

- Колко далече сте готов да отидете в компромиса на политически идеи? Някои биха казали в следващия парламент, а защо не и в този, десницата да участва в правителството, да няма партия извън властта?

- Аз самият съм привърженик на еднопартийно управление, но когато това е възможно, когато една или две формации не могат да съберат необходимото мнозинство - нямам предвид само формално, имам предвид функционалното, мнозинството, което ще може да работи безотказно, - тогава коалицията е неизбежна.

При всички случаи е необходимо да има програма за управление, която да синтезира основните идеи на едната и другата или на повече от две формации, които участват в коалицията.

Това, което за мен е важно е да се разбере, че ние реализираме един преход, в който не може да се слага акцент, не може да се прави политика само от единия спектър. Казал съм го преди повече от 10 години и сега трябва да призная със задоволство, че практиката го потвърждава.

В управленската политика трябва да бъдат балансирани, да бъдат съчетани идеи и от социалното пространство, идеи и от десницата, идеи, които позволяват един по-мощен икономически ръст. Балансът вече, конкретният управленски баланс, може да направи само един експертен екип, преди всичко икономически екип от правителството.

- Най-яркият израз на едно управление, политически израз е бюджетът за всяка година. Традиционен въпрос към всеки президент - имате ли резерви към това да одобрите бюджета, като допуснете неговото обнародване, или виждате моменти, за да наложите вето.

Например вие винаги сте казвал, че сте социалният президент, а сега има сериозни социални вълнения сред българските учители, вие на чия страна ще застанете?

- Аз се опитах да играя една балансирана, една посредническа роля, имам претенцията да съм един от онези, които зададоха формулата, не защото тук, в лабораториите на президентството, ние сме го измислили. А защото внимателно проследих еволюцията в исканията на учителите, внимателно анализирах финансовите възможности на държавата, така както министерството ги беше обосновало и прецених, че това е пресечната точка на исканията и на възможностите.

И с удовлетворение мога да кажа, че се върви към приемането именно на тази формула. Аз така виждам своята роля. Доколкото разбирам, че като рамка друг бюджет не е възможен, аз се опитах в един работен порядък да търся решението на конкретни въпроси. Въпроси, свързани с учителите, въпроси, свързани с хората с увреждания.

Имаше някои частични проблеми, които поставих на Министерския съвет, и смятам, че ако те бъдат решени, имаме основание за едно - макар и минимално - удовлетворение.

- Т.е. нямате резерви да наложите вето на бюджета?

- Не, защото не виждам друга алтернатива. Дори опозицията не предлага друго виждане.

- Две са външнополитическите предизвикателства пред България от тази година с проекция през следващата. Едното е Ирак.

Въпросът за нашето присъствие там може да бъде зададен и от друга гледна точка, не от българската: а ще оставим ли иракчаните да се оправят сами, като се изтеглим след изборите?

- Знаете много добре моята позиция от самото начало. Аз имах резерви към започването на военния конфликт, но сега, когато Ирак се превърна в своеобразно бойно поле на международния тероризъм, аз смятам, че България трябва да запази в трансформиран вид своя ангажимент към международната коалиция.

И това е позиция, която съм изразявал не за първи път. Как обаче - самата формула ще трябва да дадат военните, те трябва да преценят какви са възможностите ни и в диалог с нашите партньори, с нашите съюзници, ние трябва да намерим вида, в който ще продължим своя ангажимент.

Малко се опасявам, че се бави този диалог, защото това ще постави в едно ограничено време военните, които трябва да подготвят една нова част за участието на друго място, в друга форма в иракските събития. Но това трябва да бъде мисия, която да има вече подчертано хуманитарен характер, мисия, която ще бъде наистина трансформирана.

- Каква е формулата в Либия през 2006 г.? Вие казахте, че очаквате да бъде решаваща за положителен изход. Какъв изход виждате, сам неведнъж сте казвали, че компенсациите за Либия не са решение?

- Позволете ми да бъда сдържан, но все пак ще обърна внимание върху известни позитивни новини. Факт е, дойдоха доста меки, спокойни и даже позитивни изказвания и от видни представители на либийската държава през последните седмици, и от ръководителите на асоциацията на родителите.

Не е имало такъв климат за тези шест-седем години от началото на събитията около нашите осъдени сънародници. Това е основанието, което според мен е основното, важното да правим прогноза за възможно положително развитие на събитията - но все още ни предстои много работа. Каква ще бъде тази работа аз сега не бих могъл да коментирам.

В процеса са ангажирани много страни, международни приятели и партньори. Пак ще подчертая съпричастността на либийските институции и ми се иска да откроя ролята на новосъздаденото сдружение тук за приятелство с Либия, сдружение, което направи своя първи доста обнадеждаващ контакт с асоциацията на родителите.

Оттам нататък наистина има много работа, но не бива и да имаме свръхочаквания за бързо решаване на въпроса. Все пак надявам се в рамките на 2006 г. да имаме положителни новини.

- Ще се кандидатирате ли за президент на изборите следващата година?

- Отново ще подчертая, че сигурно аз ще бъда последният, който ще се включи в тази твърде ранна дискусия за президентските избори. Защо е ранна?

Защото имам усещането, че ние, българите, свикнахме да говори за политиката само през призмата на изборите. Свършват едни избори, започваме да коментираме следващите, а междувременно се случват други, по-маловажни неща.

Второ, аз съм маратонец, не бих спринтирал (ако изобщо се кандидатирам) от началото на тази дълга дистанция. За мен е важно да създадем условията за едни нормални президентски избори.

Това означава твърде рано, шест месеца преди това, приемане на съответните промени в законодателството, за да може всички участници в една изборна кампания да са наясно с правилата, а не както обикновено досега е ставало, в последния момент, при едни неясни условия се променят правилата, което поставя натясно някои от участниците.

Второ, надявам се този път да има дебат за политиката. Така или иначе, ние сме на прага на ЕС, оттук нататък предстои нов период за България, период, за който е необходима нова визия, период, в който трябва да се опитаме да постигнем един по-дълъг хоризонт на нашите политически и стратегически виждания, независимо от относително ограничените правомощия на държавния глава - това е поводът, по който ще трябва да направим този дебат.

Казвам го, защото не изключвам и другата възможност - в едни компромисни битки и безкрайни разправии по неща, които засягат дребнотемието, които са ориентирани далеч назад, във времето дори преди последните два мандата.

Мисля, че с това изборите и кандидатите няма да спечелят. Аз поне, независимо дали ще участвам в изборите или не, ще се опитам да задам един позитивен тон.

- Какви законодателни промени смятате, че са необходими във връзка с изборите? Какво според вас трябва да се променя?

- Не съм подготвен да ви отговоря на този въпрос. Ако обаче трябва да се правят корекции, това трябва да се каже предварително, достатъчно рано. Ако остава този закон, също трябва да бъде декларирано, за да има пределна яснота.

- Ще проявя известна настойчивост, понеже три години досега, когато ставахте и политик на годината, ви задавах винаги този въпрос - гледате ли към втори мандат - по най-различен начин.

Да ви попитам по друг начин - а какво би накарало един действащ президент, чийто мандат мнозина оценяват позитивно, да не се кандидатира за втори мандат?

- Абстрахирам се от това, че отговорът на този въпрос трябва да го дам аз. Ако трябва да се търси втори мандат, то е за продължение на политиката, за продължение на идеи, инициативи.

Ако обаче има разколебаване, то може да бъде само в личен характер. Всеки си има своите лични грижи и своите лични ангажименти.

Мнозина у нас минаха през политиката и се застояха 15 и повече години. Това е доста дълго време, политиката изхабява и в този смисъл, ако имам колебания, те са от личен характер.

- Само нещо лично би ви спряло. Чувствате ли се уморен от политиката?

- Политически не.

- Накрая, традиционно да се обърнете към нашите слушатели с вашето пожелание за Коледа и следващата година.

- Ние говорихме твърде много за европейските теми, с което сигурно досаждаме на гражданите. Все пак бих пожелал на всички българи много здраве, много късмет, много успехи и да им пожелая да живеем наистина като европейци - или поне да направим важната стъпка към това да имаме и ново европейско самочувствие и в същото време да заживеем като европейци и като равни с равни в голямото европейско семейство.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

България Преди 2 часа

Това сочи доклад на ООН за здравословното поведение на децата в училищна възраст

Русия може да влоши отношенията си със САЩ в такъв случай

Русия може да влоши отношенията си със САЩ в такъв случай

Свят Преди 2 часа

Рябков заяви, че Москва ще предприеме икономически и политически ответни мерки, ако руските активи бъдат конфискувани

Полша предупреди Русия, че ще загуби войната с НАТО

Полша предупреди Русия, че ще загуби войната с НАТО

Свят Преди 3 часа

Шикорски: Единствената надежда на Путин е нашата липса на решителност

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

България Преди 4 часа

Радев: Политиката и законодателството следва да се правят със загриженост и отговорност към България

Починa театралният режисьор Александър Илиев

Починa театралният режисьор Александър Илиев

България Преди 4 часа

Режисьорският му дебют е с „Адвокатът Пиер Патлен” във Видинския театър през 1986 г.

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

България Преди 5 часа

Министерство на младежта и спорта не е било уведомено

Електроразпределителна мрежа

Само в Унгария са плащали по-ниски цените на ток от нас за второто полугодие на 2023 година

България Преди 5 часа

Битовите сметки за електричество и газ в ЕС са намалели в сравнение с периода през 2022 г.

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Любопитно Преди 5 часа

Спекулациите започнаха да набират скорост заради нейна снимка

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Свят Преди 5 часа

В решението си съдиите се позовават на грешки в начина, по който е бил проведен процесът

о

Пеещите фонтани в Пловдив отново работят (ВИДЕО)

България Преди 6 часа

Музикално-светлинното шоу продължава 30 минути

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Любопитно Преди 6 часа

Изкуственият интелект ще направи картината още по-красива и реалистична

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

България Преди 6 часа

В мотивите е посочено драстичното намаление на електропроизводството от въглищни мощности

Инцидент с кран в София

Инцидент с кран в София

България Преди 7 часа

Инцидентът е станал около 15.00 ч. в четвъртък