
Български институт по външна търговия (БИВТ) е учреден по инициатива на Българската стопанска камара (БСК). Той представлява организация с нестопанска цел и започна работа от 24 март. Институтът ще извършва основно обучения на мениджъри от малки и средни фирми, които не са успели да пробият на чуждите пазари или които просто искат да повишат износния си потенциал. Базата данни от потенциална аудитория за обученията БИВТ черпи от данни на Националния статистически институт и от Агенция “Митници”.
Организацията е създадена по модел на аналогичен институт във Финландия, който използва активни приложни мерки за подобряване в дългосрочен план на външнотърговския обмен на страната. Скандинавската държава има сериозен положителен търговски баланс с държави, с които България е традиционен партньор. Камарата има 50% участие в БИВТ, а другите учредители са физически лица от България и чужбина, включително един от основателите на Финландския институт по външна търговия. Средната цена за всеки един от семинарите за участник от фирма е 290 лв., а на пазарния курс – 390 лв. Ако дадена фирма посети и семинара, и курса, общата сума ще се ограничи до 490 лв., обяви Димитър Илиев, директор "Обучение и семинари" към БИВТ. По думите му, че дадена компания заяви участието на свой представители във всичките 7 обучителни инициативи, тя ще може да се възползва от 10% отстъпка от цената.
Успешно завършилите цялата програма на БИВТ ще получат удостоверение за ”Експерт по външна търговия”. За целта трябва да се преминат 7-те основни курса на БИВТ, плюс курсовете за бизнес с Русия, САЩ, 2 страни от Европейския съюз (по избор) и 24 учебни часа езиков курс. БИВТ има намерението да се лицензира като Център за професинално обучение при Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО) и да си сътрудничи със сродни чуждестранни институти за взаимно признаване на издаваните сертификати за квалификация.
Първата инициатива на института е еднодневно обучение на тема „Бизнес с Германия”, което ще се проведе на 25 март т.г., от 9.00 до 17.00 ч., в БСК. Семинарът цели запознаване на предприемачите, търсещи възможности за установяване и задълбочаване на успешни бизнес отношения с Германия, с бизнес климата във Федералната република, с възможностите за бизнес с германски партньори и най-често срещаните проблеми при интернационализирането на бизнеса, както и начините за тяхното преодоляване.
БИВТ предлага на вниманието на българските фирми и своята специална експортна програма „Летящ старт към Вашите международни продажби”, участието в която струва 6 000 лв. Тя включва специализирани услуги, които покриват широк спектър от дейности: от организация на бизнес командировки и участие в панаири и изложения до представителски услуги в страните, в които БИВТ има партньори и достъп до база данни на чуждестранни компании, изявили желание за контакти и бизнес отношения с български фирми. Към момента БИВТ предлага програмата за два важни за България пазара – Германия и Русия.
По време на пресконференцията, посветена на създаването на новия БИВТ, председателят на БСК Божидар Данев изрази тревога от влошаващата се структура на търговския баланс на България – в износа за 2007 г. присъстват основно суровини и материали, както и продукти с много малка добавена стойност, и с ниска степен на преработка. 45,7 на сто от българския износ са суровини и материали, енергенти – 15,5%, инвестиционните стоки, които би трябвало да заемат основна част от експорта, са с дял от едва 14,2%, а потребителските стоки – 24,6 на сто. Все пак, дефицитът се покрива от притока на преки чуждестранни инвестиции, но вложенията отново са основно в сектора недвижими имоти, строителство и строителни материали, които не носят допълнителна стойност и имат краткосрочен характер, допълни Данев. “Всички тези тревожни данни ни карат да подходим по един относително традиционен начин, но като че ли позабравен през последните 15 г. - създаването на институт, който да започне дългосрочна дейност по обучение на мениджъри и фирми в областта на външната търговия”, каза той. Данните на НСИ сочат, че за 2007 г. БВП е достигнал 56,5 млрд. лв., а ръстът на този показател спрямо предходната година е бил 6,2%. Дефицитът по текущата сметка за изминалата година е достигнал 12,5 млрд. лв., износът на стоки по цена FOB е възлязъл на 35,83 млрд. лв., а вносът – 48,32 млрд. лв.
Председателят на стопанската камара заяви, че бългтарската икономика не се опитва да преработва традиционно изнасяните материали, така че те да придобият допълнителна добавена стойност. Той даде пример с факта, че България е сред най-големите износители на нерафинирана мед. Износът на високоенергоемки продукти при цена на енегрията в България около два пъти по-ниска от средната за ЕС, това означава, че ние изнасяме национален доход с вноса на тези продукти, и създава условия за сериозни деформации по отношение оценката на ефективността на съответните отрасли.
Данев обяви още, че брутният вътрешен продукт на глава от населението в България за 2007 г. е 7341 лв., и въпреки бързото развитие по този показател България заедно с Румъния заема последните места в ЕС. Най-голям дял от БВП имат услугите (50,5%) и индустрията (26,5%). Индустрията, която бележи скок с 14% спрямо данните за 2006 г., играе ролята на двигателят за растежа на БВП. В сферата на услугите най-сериозно увеличение се наблюдава във финансовия сектор - 34,3%, причина за което е сериозният ръст на банковите кредити.
Източник: IDG.BG