Е кологията се превърна в приоритетна тема не само за германското правителство, поставило този въпрос на челно място и в дневния ред на ЕС, но и за автомобилната промишленост.
Най-важното изложение в света - автосалона във Франкфурт, открит лично от германския канцлер Ангела Меркел, също минава под знака на опазването на околната среда - хибридни технологии, алтернативни горива, гуми с намалено съпротивление, повишена енергийна ефективност, по-малки емисии на въглероден диоксид (CO2)...
На салона (IAA.de), който е отворен до 23 септември, ще бъдат представи 260 нови модела, 88 от които премиерни.
Темата за екологията поде и баварският концерн БМВ, известен автомобилите си, традиционно разчитащи на качества като динамика и пътно поведение, който обикновено нямат много общо с опазването на околната среда.
Сега обаче модата е различна. Израз на това поведение е новата линия "EfficientDymanics", под която се крият технологии, насочени към снижаване на вредните емисии и разхода на гориво.
Във Франкфурт баварците показват своята "Тройка" с 1,8-литров турбодизелов двигател с мощност 143 к.с. Забележителното при него е нивото на емисиите въглероден диоксид - 123 г/км - една от най-ниските стойности в сегмента.
Малко повече - 138 г/км са CO2 емисиите на 2-литровия турбодизел, който може да се открие под капака на новата "Единица" купе. Средният разход на гориво на този автомобил, който достига от пълен покой до 100 км/ч за 7 секунди, е около 5,2 л!
Сред останалите баварски еко-предложения е дизеловият "Мини Купър D", чийто 1,6-литров агрегат се задоволява с по-малко от 4 л гориво на 100 км, независимо от мощността си - 110 к.с.
Моделът разполага със система Auto Start-Stop, която загася двигателя, докато чакате на светофара, например, както и с Brake Energy Regeneration.
Що се отнася до баварските хибриди, първият от тях трябва да се появи на бял свят през 2009 г. На салона беше показан негов прототип, "облечен" в дрешките на чисто новия X6.
Освен мощен бензинов двигател новият Active Hybrid ще разполага не с един, а с два електромотора, разположени в блок със скоростната кутия.
Принципът на работа е традиционен за хибридите - при неголеми натоварвания задвижването на автомобила се осигурява от електромотора, а двигателят с вътрешно горене ще се намесва при нужда от допълнителна мощност или при необходимост от зареждане на батериите за електродвигателите.
По думите на инженерите новият хибрид ще използва с 20% по-малко гориво от своя традиционен събрат, разчитащ само на бензинов двигател със същата мощност.
Шведите от "Волво" също не останаха по-назад и показаха на немска земя студията си "ReCharge" - по същество C30, който вместо с бензин може да захранвате с ток от контакта.
Концептуалният модел разполага и с двигател с вътрешно горене (ДВГ), който обаче не е свързан директно с колелата - неговата функция е да работи като генератор на енергия за четирите електромотора.
"ReCharge" може да измине около 100 км дневно само на ток от литиево-йонните си батерии. Когато те се разредят на 70% се включва 1,6-литровият двигател, който обаче не е съвсем традиционен - вместо бензин използва биоетанол Е85.
Средният му разход според "Волво" възлиза на 5,5 л на 100 км, а вредните емисии са сведени до минимум.
В същото време проблем с динамиката няма - ускорението от 0 до 100 км/ч е за 9 сек. Максималната скорост обаче е доста по-ниска традиционната - само 160 км.
Шведите, прочути с надеждността на продуктите си, обещават, че и батериите на автомобила няма да представят неприятни изненади - всъщност техният експлоатационен ресурс е по-голям, отколкото на самия автомобил.
И "Опел" показа свой хибрид - "Флекстрийм", който донякъде е вдъхновен от показания преди време "Шевролет Волт". За разлика от него вместо с бензинов, си служи с дизелов мотор, който зарежда батериите.
Също като събрата си "Волт" обаче, чиято платформа споделя, може да се зарежда от електрическата мрежа. Само на батерии автомобилът е в състояние да измине 100 км. При комбиниран (ДВГ и електромотор) цикъл дистанцията се увеличава на 775 км, коментира агенция "Спийд прес".
С електрически концепткар във Франкфурт се отчете и "Нисан". Студията "Миским" е компактен триместен автомобил, ориентиран към младите шофьори, интересуващи се от новите технологии.
Шофьорското място е централно разположено, а двете пътнически седалки са отзад. Воланът и контролните уреди са изцяло вдъхновени от интерфейса на компютърните игри.
"Миским" има необикновени за категорията си динамични показатели, тъй като един електродвигател задвижва предните колела, а втори - задните. Дизайнът на прототипа е спортен и се придържа към линията на купетата.
Особено интересна е формата на покрива, който се спуска стремглаво към необичайните триъгълни странични прозорци.
С екопостижения се похвали и "Ситроен". При 55% от автомобилите на двата шеврона емисиите на CO2 достигат стойности под 140 г/км, а при 24% от тях отчетените емисии са под 120 г/км.
Във Франкфурт може да се види "C-Cactus", концептуален автомобил, предлагащ основните функции за управление и комфорт, оборудван с дизеловата хибридна технология Hdi.
Сред другите интересни предложения на марката е "C5 Airscape", луксозен кабриолет с добри екологични показатели при запазено удоволствие от шофирането.
"Рено" също извади интересни предложения. На автосалона във Франкфурт дебютира студията "Лагуна Купе". Концептуалният автомобил е оборудван с изцяло нов V-образен, 6-цилиндров дизелов двигател с максимална мощност 265 к.с.
Обновен вариант на един от европейските бестселъри в компактния клас - "Фокус", представи "Форд". Автомобилът е с "кинетичен" дизайн на екстериора, интериор с нова централна конзола, 6-степенна трансмисия Ford PowerShift с двоен съединител и нови двигатели.
Новият "Фокус" показва различно лице: трапецовидни радиаторни решетки, изтеглени назад фарове и атлетични форми - черти на променения характер на марката, коментира агенция "Спийд прес".
Благодарение на комбинирането на традиционната задвижваща технология с индивидуални мерки за пестене на гориво, новият "Фокус ЕКОнетик" е с повече от задоволителна икономичност и значително намалени емисии на въглероден диоксид.
Когато е във вариант с 1,6-литров Duratorq TDCi двигател (109 к.с.) със стандартен филтър за твърди частици, средната консумация на гориво възлиза на 4,3л/100 км. Това отговаря на отлично постижение при CO2-емисиите: само 115 г/км.