Н аскоро учени от Технологичния институт в Джорджия (GaTech.edu) конструираха първия в света хуманоиден музикален робот, който може свободно да свири и да акомпанира на музиканти.
Преподавателят Джил Уайнбърг и неговият екип, които са нарекли своето творение Хейли, са убедени, че с неговото създаване са прекрачили огромен праг в развитието на музикалните програми и технологии.
Хейли е перкусионист. Той е устроен така, че първо слуша музикалното изпълнение и след това започва да свири заедно с човека, като се съобразява с музикалния стил, тоновете, динамиката, а също така с патоса и атмосферата на цялото изпълнение.
Ритмите на робота са разнообразни и почти никога не се повтарят, твърдят неговите създатели. (Вж. видео и аудиооткъси от изпълненията му в GaTech.edu).
Уайнбърг споделя, че Хейли притежава две нива на познание. Първото обхваща способностите за идентифициране на музиката и възможностите за имитиране на изпълнението.
По-високото познавателно ниво е свързано с устойчивост на ритъма, усвояване и отличаване на еднотипни ритми, разнообразяване и др.
Това означава, че Хейли е способен да определи стила на дадено музикално произведение, да прецени изпълнението му като хаотично или стабилно например, както и да съобрази своите ритми с него.
Днес съществуват множество музикални програми, които са електронни аналози на различни инструменти, както и редица роботи и устройства, които са програмирани да свирят определена музика.
Досега обаче не беше сътворявана машина, способна свободно да създава музика, разчитайки не само на предварително заложени схеми и команди.
При предишните опити в тази област устройството е било или прекалено предвидимо в музикално отношение, или неговото изпълнение е звучало твърде електронно.
Създателите на Хейли са убедени, че с тяхното творение този проблем е вече разрешен.
Роботът им съчетава предварително заложените програмни схеми с възможността за идентифициране и осмисляне на музикалните елементи.
Той е създаден, за да установи връзка с човека, като интерпретира и надгражда неговите музикални идеи, учи се от тях и се вписва в обстановката с адекватни и разнообразни ритми.
Екипът на Уайнбърг определя разработката си като робот, предоставящ разнообразен акомпанимент на музиканта, и то в съответния музикален контекст.
Като долавя как Хейли слуша музикантите и реагира на онова, което правят, публиката винаги остава с добри впечатления и се зарежда с положителна енергия, споделя един от организаторите на представленията с участието на робота.
Друго, което прави сериозно впечатление при хуманоидния музикант, е неговият дизайн. Още при възникването на идеята създателите му са си поставили за цел роботът да прилича на човек и да притежава глава, крака и ръце.
При първите версии той е представлявал просто една ръка, която свири еднообразни и предвидими неща. Днес обаче Хейли е снабден с всички гореспоменати крайници, като при изработката му е използван твърд полиран дървен материал.
Така екипът от Джорджия постига една от своите основни цели - избягва студената "метална" визия, подпомагайки връзката между робота и музиканта.
Някои от запалените фенове на Хейли вече са отправяли множество запитвания към Уайнбърг дали неговото творение може да свири не с човек, а с друг робот.
За този момент това е невъзможно, тъй като Хейли е предвиден като експеримент в областта на музикалната връзка между човека и машината, отговаря ученият. Идеята за два робота, които взаимно се "вдъхновяват" по време на изпълнение, обаче е доста вълнуваща, смята той.
От известно време Хейли е добил широка популярност и не само студентите на Технологичния университет в Джорджия имат възможността да го наблюдават. Хуманоидният музикант си има мениджър и обикаля на турне, което обхваща Израел, Германия, Франция и Америка.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!