Н а 14 февруари, когато една немалка част от света празнува св. Валентин, а друга чества Трифон Зарезан, луксозният руски автомобил "Чайка" (ГАЗ 14) навърши 30 години. Именно на 14.02.1976 г. е сглобен първият екземпляр от класическите соц-лимузини.
В серийно производство "Чайка" влиза една година по-късно, а първата кола от новия модел, излязла от Горкиевския автомобилен завод (ГАЗ), разбира се, е предназначена лично за Леонид Брежнев.
Първата "Чайка" всъщност е доста по-стара. Тя се появява на бял сват през януари 1959 г., но трябва да се отбележи, че в случая става дума за предходния модел - ГАЗ 13.
Нейният наследник обаче остава в историята със забележителните за времето си и за Източния блок нововъведения. Използван изключително от висши държавни и партийни кадри и дипломатически представители, моделът ГАЗ 14 е сочен за витрината на съветското автомобилостроене по онова време.
В годините, когато "електроника" звучи екзотично, новата "Чайка" съвсем не може да се оплаче от липсата на модерни технологически решения.
Електрически повдигачи на стъклата, персонална автоматична климатична система, електронно запалване, автоматична скоростна кутия, усилвател на волана и на спирачното усилие, дискови спирачки... това е само част от впечатляващият за времето си списък с технически новости.
Автомобилът осигурявал забележителен комфорт, което е било основно изискване с оглед на високите особи, които е трябвало да пътуват с него.
Огромният 5-литров V8 двигател, чиято мощност е 220 к.с., ускорява двутонната лимузина от 0 до 100 км/ч за 15 сек. Максималната скорост е 175 км/ч, а разходът на гориво - 16 л на 100 км.
Производството на луксозния автомобил е прекратено през 1988 г, като за 11-те години са сглобени 1114 коли. От тях няколко са от модификацията ГАЗ 14-05 - открити. Те, разбира се, са използвани не за друго, а за приемането на военни паради.