Е стествено никой не го пожелава на българската авиация.

Има обаче риск след проверката на Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕASA) идната седмица някои български авиокомпании да бъдат предложени за черния списък на ЕС. Това означава да не могат да летят на територията на Европейския съюз.

Най-лошият сценарий е всички български авиокомпании да попаднат в черния списък. Това би се случило, ако се прецени, че "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) не може да упражнява надзор над авиокомпаниите и да следи за изпълнението на директивите и евростандартите. По-благоприятен вариант е на ГВА да бъде наложен нещо като борд и управлението й да мине под контрола на ЕАSA.

Това са песимистичните очаквания сред авиокомпаниите и администрацията за проверката, чиито резултати ще станат известни към края на февруари.

България е първата страна в ЕС с предпазна клауза за авиацията и затова е трудно да се прогнозира развитието на нещата. Ако опасенията се оправдаят, съвпадението, че през идната седмица се очаква да приключи дългоочакваната приватизация на "България ер" и тя да бъде купена от собствениците и на "Хемус ер", ще се окаже тъжна историческа ирония.

"Предстоящата проверка е от изключителна важност за целия отрасъл", каза новият директор на ГВА Захари Алексиев на годишната среща на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Алексиев не изключи вероятността някои авиокомпании да попаднат в черния списък и уточни, че всичко опира до състоянието им и анализите от инспекциите на ГВА.

С налагането на предпазната клауза през декември стана известно и че Брюксел има списък на 10 български авиокомпании, на които са открити недостатъци.

Това е станало при т.нар. SAFA проверки (Safety Assessment of Foreign Aircraft) по европейските летища за периода 2004 - 2006 г. Нарушенията били свързани с организацията и изпълнението на полетите и тогавашното състояние на самолетите.

Макар пропуските да не били съществени, натрупването им говорело за хронични проблеми. Четири от авиокомпаниите се откроявали с най-много забележки.

Идната седмица от ЕASA, освен че ще проверяват ГВА, искали да установят и състоянието на целия авиофлот. Ще бъдат поверявани не само офисите на авиокомпаниите (оперативната им дейност), но и състоянието на самолетите на място.

По предварителна информация инспекции ще има в чартърните авиокомпании ВHAir и BAC и в каргопревозвача "Ер София". Не били изключени ненадейни проверки и в други авиокомпании. Неофициално се говори, че при предишно посещение на ЕАSA са инспектирани и авиокомпаниите за пътнически полети "Хемус ер" и "България ер". Имало редица препоръки, но нито администрацията, нито от бранша дават подробности.

На срещата на АБА авиокомпаниите заявиха, че се готвят денонощно за предстоящите проверки. Собствениците на "Хемус ер" вече осигурили кредитна линия от 10 млн. евро от ЦКБ за ремонта и обновяването на интериора в самолетите на "България ер", както обясни Димитър Павлов, изпълнителен директор на "Хемус ер" и прокурист на "България ер".

Приватизационната сделка се очаква да приключи в средата на февруари, но КЗК допуснала предварително изпълнение.

Според директора на "Скорпион ер" Милко Запрянов по екшън плана си те подобрили интериора и екстериора на самолетите. Преоборудването на един самолет струвало 150 хил. долара - за цифрови платки, сертификация на кислородните маски, нови предпазни колани и пр.

"Ние просто трябва да направим самолетите си по-лъскави", обясни той. Директорът на BHAir Янко Иванов също коментира, че забележките не били свързани с безопасността, а със стандартите за оборудването.

BHAir вече окончателно е извадила от регистрите своите три ТУ-154 и лети изцяло със западни самолети, както и останалите български авиокомпании за пътнически превози.

Алексиев обясни, че напоследък България е подложена на по-чести и задълбочени проверки в сравнение с останалите страни от ЕС. Според него това не е тенденциозно, а е единственият начин българската авиация да изпълни стандартите.

От Брюксел му напомнили, че въпреки предпазната клауза страната е длъжна да спазва всички еврорегламенти и процедури в отрасъла, който е един от най-регулираните. Нищо, че заради нея превозвачите не могат да се ползват от правата, които дава ЕС.

Предпазната клауза

През декември EК наложи предпазна клауза на България заради съмнения в способността й да покрие изискванията за авиобезопасност. Това стана след като ЕASA установи, че ГВА няма достатъчен капацитет да решава проблема. Сертификатите за летателна годност, които издава ГВА, засега не се признават за европейски. Българските авиокомпании нямат право да превозват пътници между две страни в ЕС, различни от България.

Атака и за летището?

Европейските правила за наземното обслужване и капацитета на летищата ще се обсъждат при визита от Международната асоциация на европейските летища на 14 и 15 февруари в София. Това предвещава проблеми, тъй като е нерешен въпросът с втория оператор за наземно обслужване на летище София. През 2006 г. летището надхвърли 2 млн. пътници и ЕС изисква да има конкуренция. В София операторът е един - самото летище.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Тръмп говори с Лукашенко преди срещата с Путин в Аляска

Тръмп говори с Лукашенко преди срещата с Путин в Аляска

Свят Преди 8 минути

Лукашенко е близък съюзник на Путин

Звездата Йоргос Мазонакис е настанен в психиатрична клиника

Звездата Йоргос Мазонакис е настанен в психиатрична клиника

Свят Преди 15 минути

Той е бил в много лошо състояние

Задържаха мъж, отправил терористична заплаха към Летище „Васил Левски“

Задържаха мъж, отправил терористична заплаха към Летище „Васил Левски“

България Преди 2 часа

Той съобщил, че жена, пътуваща за Словакия, носи взривоопасно устройство в себе си

Задържаха за 72 часа младежа, блъснал хора с АТВ

Задържаха за 72 часа младежа, блъснал хора с АТВ

България Преди 2 часа

Той е обвинен за това, че по непредпазливост е причинил средни телесни повреди на петима пешеходци

,

В Газа: Да те убият, докато чакаш за храна

Свят Преди 2 часа

Новините за цивилни палестинци, загинали в близост до центровете за разпределение на помощи в Газа, вече са ежедневие

Шофьорка с 2,96 промила помете пешеходка и две коли в Перник

Шофьорка с 2,96 промила помете пешеходка и две коли в Перник

България Преди 2 часа

Каращи зад нея видели какво се случва, догонили жената и я спрели, извършвайки граждански арест

Инфлуенсъри обвиниха ChatGPT за провалена почивка

Инфлуенсъри обвиниха ChatGPT за провалена почивка

Свят Преди 3 часа

„Винаги правя много проучвания, но този път попитах ChatGPT и той ми каза, че не ми трябва виза"

Инфлацията в България се ускорява

Инфлацията в България се ускорява

България Преди 3 часа

Натрупаната инфлация за последните пет години е 41,2%

Осъдиха на 9 години и 4 месеца шофьор, убил полицай

Осъдиха на 9 години и 4 месеца шофьор, убил полицай

България Преди 4 часа

Той карал бус с нелегални мигранти след употреба на 5 вида наркотични вещества

<p>&bdquo;Краят е близо&ldquo;: .Легендарна група обяви пенсионирането си с прощално турне и последен албум</p>

Megadeth обяви пенсионирането си с прощално турне и последен албум

Любопитно Преди 4 часа

„Започнахме музикален стил, започнахме революция, променихме света на китарата и начина, по който се свири, и всъщност променихме света"

<p>Секс терапевт&nbsp;разкри причината, поради която хората изневеряват</p>

Секс терапевт с 45 години опит разкри точната причина, поради която хората изневеряват

Любопитно Преди 4 часа

Според известната психотерапевтка, скуката и рутината убиват интимността и водят до кръшкане

Земетресение с магнитуд 6 разтърси Камчатка

Земетресение с магнитуд 6 разтърси Камчатка

Свят Преди 4 часа

Огнището на труса е било на дълбочина 10 километра

<p>Има ли замърсяване на въздуха&nbsp;след влаковата катастрофа&nbsp;край Симеоновград?</p>

РИОСВ: Няма замърсяване на въздуха край Пясъчево след влакова катастрофа

България Преди 4 часа

От РИОСВ уточниха, че доста голяма част от цистерните са изсипали съдържанието си

Стажанти днес – лидери утре: Менторството във Vivacom като път към устойчиво развитие

Стажанти днес – лидери утре: Менторството във Vivacom като път към устойчиво развитие

България Преди 4 часа

В основата на стажантската програма на Vivacom стоят не просто знанията, а човешкият подход

Въведоха електронна система за имунизациите

Въведоха електронна система за имунизациите

България Преди 4 часа

Системата ще създаде единна среда за обмен на информация между МЗ, регионалните здравни инспекции и лечебните заведения

Филмът „Стадото“ е българската номинация за „Оскар“

Филмът „Стадото“ е българската номинация за „Оскар“

Свят Преди 5 часа

Във филма вечният конфликт между доброто и злото е разказан през историята на Тарика, момиче с особени способности