Малко под 40% вече са открили заводи там, а 16% планират да преместят производството си.
Изследването на автомобилната индустрия е базирано на телефонно интервю сред мениджъри на 200 фирми за автомобилни части.
Сред изследваните компании има малки, средни и големи предприятия, а повечето от тях работят на световния пазар или са част от международна корпорация.
Интервютата са проведени през юни и юли.
Производителите на автомобилни части класират България 15-та в света в за най-подходящо място за производство
Всеки четвърти интервюиран (24%) смята, че в момента България е привлекателно място за създаване на нови производствени мощности за авточасти.
В това отношение страната ни изпреварва Япония, Тайланд и Русия.
Източна Европа остава основно направление за инвестиции
Сега всеки трети производител на автомобилни части в Западна Европа има производство в Източна Европа, а всеки шести - в Китай. Компаниите, които планират да преместят производствата си, гледат предимно към източната част на Стария континент.
39% от всички западноевропейски фирми от бранша възнамеряват да преместят част от производството си в Източна Европа. 23%, почти всеки четвърти доставчик, планира подобна инвестиция в Китай.
Страните, където ще бъдат съсредоточени основно инвестициите са Полша, Унгария и Чехия.
Себестойността на продукцията остава най-важният фактор
"Според анкетираните компании световното състезание за преместване на производството, ще бъде спечелено не от най-стратегически разположеното място, а от това, което ще предложи най-ниски разходи за производство", коментира Гюнтер Шпилман, съдружник в "Ърнст и Янг"-България и участник в провеждането на изследването.
Почти всички респонденти (97%) са посочили, че заплатите на работниците и себестойността на продукцията в региона са важни за техния избор.
За над 90% съществено важни фактори за оценка на новото място са квалификацията на работната ръка, приспособимостта й, мотивацията и отношението на работниците към работата.
И Китай, и Източна Европа получават високи оценки за тези показатели според западноевропейските доставчици на авточасти.
Двата региона печелят от факта, че са близо до нови и атрактивни пазари.
Освен за проучването на автомобилната индустрия "Ърнст и Янг" събира и анализира информация и за автомобилните пазари на отделните държави.
Анализът на българския автомобилен пазар показва, че въпреки сравнително високото ниво на притежание на автомобили (327 за 1000 жители през 2002 г.), процентът на автомобилите втора ръка в България е безпрецедентен.
Известно е, че 85% от автопарка на страната се състои от автомобили втора ръка, а съотношението на продажби стари-нови коли през миналата година е 10:1.
Средната възраст на използваните автомобили в България е 19 до 25 години, а най-популярната цена е в рамките 1500-2500 евро.
"В България не се обръщаше достатъчно внимание на проблема в последното десетилетие - обяснява Гюнтер Шпилман. - Всеки път когато се опитваше да бъде ограничена възрастовата граница на автомобилите, бяха изваждани контрааргументи, които имат деликатен социален аспект, по-точно ниските заплати в България.
Държави с подобно ниво на заплати, като Румъния например, през последните години успяха да наложат коренно различно съотношение на новите и стари автомобили благодарение на нормативни уредби, които засягат въпроси, свързани с околната среда (например въвеждането на стандарта Euro III) и чрез рестрикции на вноса на стари автомобили."
В същото време за първата половина тази година българският пазар отбелязва 44% ръст в продажбите на нови автомобили, в сравнение със същия период на 2003 г.
Миналата година са продадени 17 220 нови автомобила, но все още тази стойност е незначителна.
По отношение на перспективите и бъдещото развитие на българския автомобилен пазар "Ърнст и Янг" предвижда, че продажбите на нови автомобили в България за годината ще достигнат 20 000, а очаквания брой сделки за стари автомобили е 200 000.
До 2011 г. продажбите на нови автомобили ще достигнат 80 000, а насищане на пазара с нови автомобили ще бъде постигнато, когато продажбите станат 180 000 до 200 000 броя на година.