П ървият изпитателен полет е направен на 22 декември 1964 г. Следват 25 години забележителни полети над целия свят, при които SR-71 Blackbird (Черната птица) никога не бил поразяван от ракета.
Това е един от най-бързите самолети правени някога. През 1976 г. той достига скорост от 3530 км/ч.
Вижте SR-71 Blackbird в снимки в нашата ГАЛЕРИЯ
Името „Blackbird“ е дадено, защото SR-71 преминавал над света незабелязан. Един от малцината пилоти, имали привилегията да летят с тази машина, Ричард Греъм разказва, че преживяването е изключително: „В кабината може да се чуе как пада карфица. Гледката е впечатляваща, може да се види изкривяването на Земята и черното пространство пълно със звезди“.
SR-71 е в състояние да картографира терена под него със сонар и радар, насочен под ъгъл от 45 градуса, за да не бъде засичан от противника. Максималната скорост, за която е проектиран, е Мах 3,4 или около 4000 км/ч при теоретичен полет на морското равнище.
През годините по SR-71 Blackbird са изстреляни над 4000 ракети, но никоя от тях не го достига, тъй като той просто е по-бърз от тях.
Навигационната система на този забележителен самолет се казва „R2-D2“. На нея е наречен знаменитият едноименен робот от „Междузвездни войни“. Тя е толкова мощна, че може да идентифицира 61 звезди посред бял ден, докато самолетът е все още на земята.
Камерата на SR-71 Blackbird пък е толкова добра, че може да заснеме регистрационен номер на движещ се автомобил от височина 24 км, докато самолетът лети с 3200 км/ч.
Корпусът на SR-71 Blackbird е направен от титан. Парадоксално, но по времето студената война най-големият производител на метала е СССР. В същото време съветските авиоинженери се отказват да използват титан за проектираните от тях машини, като МиГ-25, защото е твърде скъп. Разбира се СССР не продава ценния метал на най-големия си враг – САЩ. Така, за производството SR-71 Blackbird, ЦРУ създава фалшиви фирми по целия свят, които изкупуват съветския титан.
Самолетът е покрит с над 30 кг специална черна боя. Целта обаче не е да бъде невидим през нощта. Черното помага за охлаждане на самолета, тъй като разсейва топлината. А при скорости от порядъка на Мах 3 температурата на повърхността на машината може да достигне 500 градуса по Целзий.
Друг любопитен факт за SR-71 Blackbird е, че от него постоянно изтича гориво. Причината е, че резервоарът се свива, когато самолетът не лети и се разширява от загряването, предизвикано от триенето при полет. Машината обаче може да се зарежда във въздуха. Горивото не е стандартно. Точката му на възпламеняване е толкова висока, че то няма да се запали дори при директно излагане на огън.
Дори гумите на SR-71 Blackbird са специални. За да издържат на натоварването и топлината от триенето при приземяване, те са импрегнирани с алуминиев прах, който им придава сребърен цвят.
В цялата история са построени само 32 самолета SR-71 Blackbird. Докато не летят, всички те са държани в малки секретни хангари.
Боб Гилиленд, един от пилотите разказва, че първия път, когато видял самолета, го помислил за космически кораб.
„За първите 6 месеца на обучение, трябваше да променим всичките си навици, натрупани за години летене“, продължава той. „Този самолет е просто различен и пилотът не може да реагира на нещата, както би го правил в друга машина“.
„Удивително е да летите над облаците, на ръба на космоса и да виждате всичко там. Има метеоритна дейност, която няма как да се наблюдава от Земята“, споделя Гилиленд.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!