В сяка година през май, в продължение на две седмици, Кан се превръща в притегателен център за повече звезди, отколкото има на нощното небе – или поне в старата зала на MGM. През 2025 г. френският филмов фестивал обещава да бъде още по-бляскав от обикновено, тъй като холивудският елит се събира на Лазурния бряг, за да се срещне с водещите имена от световната филмова сцена.
Всичко подсказва, че тази година ще е звездно издание за Кан, особено след силното представяне на фестивалните заглавия на наградите „Оскар“. Режисьорите се надпреварват да изкачат червения килим – дори с риск да попаднат под прицела на недоспалите кинокритици.
French Riviera Film Festival Returns for 2025 Edition https://t.co/mCY1nRPCEt
— Cannes Issue (@cannesissue) May 12, 2025
Американското присъствие е внушително. Том Круз се завръща в Кан три години след „Топ Гън: Маверик“ с новия филм „Мисията невъзможна: Разплатата“, надявайки се да повтори успеха, който превърна „Маверик“ в блокбъстър с над милиард долара приходи. Този път обаче няма да получи почетна „Златна палма“ – тя ще бъде връчена на честия гост на фестивала Робърт Де Ниро, година преди да се отбележи 50-годишнината от наградата му за „Такси“.
Спайк Лий, който бе председател на журито през 2021 г. (не без скандали), се завръща с филма „Highest 2 Lowest“ – вариация на „High and Low“ (1963) на Акира Куросава. В главната роля е Дензъл Уошингтън като музикален магнат, замесен в заплетен заговор за отвличане. Лентата ще бъде прожектирана извън конкурсната програма, редом с комедията на Итън Коен „Honey Don't!“ – наследник на миналогодишния му „Drive Away Dolls“ и втори филм от т.нар. „лесбийска B-трилогия“. Дали поради програмни съображения или заради спорове около френските киноразпространителни закони (филмът на Лий ще дебютира в Apple TV+ през септември), липсата на тези заглавия от състезателната селекция говори за известен упадък в амбициите на фестивала.
Но кои ще се борят за най-голямата награда? Състезанието за „Златна палма“ тази година подсказва смяна на поколенията. Сред завръщащите се ветерани са белгийските братя Дарден с „Млади майки“, украинецът Сергей Лозница с „Двама прокурори“ и шотландската режисьорка Лин Рамзи, която ще представи адаптация на романа на Ариана Харвич „Умри, любов моя“, с участието на Дженифър Лорънс и Робърт Патинсън.
🚨🚨 Cannes 2025: A Star-Studded Spectacle
— CyberBeast 📐 Mode (@TechToTesla) May 12, 2025
The Cannes Film Festival kicks off May 13, promising a dazzling lineup. Hollywood heavyweights like Tom Cruise with Mission: Impossible – The Final Reckoning and Spike Lee with Highest 2 Lowest join international cinema’s elite. Robert… pic.twitter.com/TYNrADD1Al
Уес Андерсън ще участва за четвърти път в конкурса с „Финикийската схема“, в която се включват негови добре познати актьори като Бил Мъри и Джефри Райт, както и нови попълнения като Риз Ахмед и Миа Трипълтън, дъщеря на Кейт Уинслет. Сред звездния актьорски състав изпъкват и Том Ханкс, Скарлет Йохансон, Бенисио дел Торо, Уилем Дефо и други – гаранция за впечатляващ червен килим.
Йоаким Триер, чийто филм „Най-лошият човек на света“ (2021) бе номиниран за „Оскар“, се завръща с Ренате Райнсве в „Sentimental Value“, заедно със Стелан Скарсгард. Иранският майстор Джафар Панахи, чийто филм „This Is Not A Film“ през 2011 г. бе пренесен в Кан на USB памет, скрита в торта, участва с „A Simple Accident“ – продължение на „No Bears“, носител на голямата награда във Венеция през 2022 г.
Сред жените режисьори в конкурса се открояват Кели Райхард („The Mastermind“), Лин Рамзи, Карла Симон с „Ромерия“ и дебютантката Маша Шилински с провокативната драма „Звукът на падане“. Последната разказва историята на четири поколения жени, обединени от травма, и се радва на сериозен интерес още преди премиерата. Общо седем жени режисьори са номинирани тази година – около една трета от конкурсната програма и важна стъпка към по-голямо полово равенство.
Победителката от 2021 г. Джулия Дюкурно се завръща с „Алфа“ – боди хорър, чието действие се развива по време на епидемия от СПИН и който вече бе закупен от NEON. Очаква се да предизвика сериозен отзвук.
Ари Астер, познат с „Наследствен“ и „Лятурия“, ще направи своя дебют в Кан с „Едингтън“ – филм с постер, който напомня за кризата със СПИН от 80-те години и с действие, развиващо се по време на пандемията от COVID-19. В главната роля е Хоакин Финикс, който играе шериф на Ню Мексико в сблъсък с кмета, изигран от Педро Паскал.
Журито, водено от френската актриса Жулиет Бинош и включващо Хали Бери и Джереми Стронг от „Наследници“, ще прегледа 22 филма, като победителят ще бъде обявен на 24 май.
Cannes 2025: Will Paul Mescal scoop an award, how will Bono’s film go down, and 10 other questions
— The Irish Times (@IrishTimes) May 12, 2025
Many films from the French festival have been up for the best-picture Oscar in recent years. Cannes is back at the centre of the movie worldhttps://t.co/0wG44P4nAO
- Разговорите на фестивала
В паралелните програми се открояват актьори, които застават зад камерата. В „Особен поглед“ Кристен Стюарт режисира Имоджен Путс в „Хронологията на водата“, адаптация по мемоарите на Лидия Юкнавич. Скарлет Йохансон представя „Елинор Великата“, а Харис Дикинсън дебютира като режисьор със „Urchin“, ситуиран на улиците на Лондон.
Сред най-обсъжданите заглавия е нигерийският „Сянката на баща ми“, сочен като първия филм от страната в официалната селекция на Кан. Фестивалът, верен на традицията си да отразява актуални събития, ще даде глас и на войната в Близкия изток – филмът „Да!“ на израелския режисьор Надав Лапид разглежда събитията след атаките от 7 октомври, а „Сложи душата си на ръка и върви“ на иранската режисьорка Сепидех Фарси е посветен на военната репортерка Фатима Хасуна, убита при израелски удар, ден след като програмата на фестивала беше обявена.
- Фестивалът зад кулисите
Извън прожекциите, на оживения филмов пазар в Кан ще се говори за изненадващото изказване на Доналд Тръмп, който обяви намерение да въведе мита върху чуждестранни филми. Предстои да видим дали и как подобна мярка би се приложила.
- Създател на наградния сезон
Кан остава доминантна сила в киното, като тази година селектира близо 3000 заглавия за официалната програма. Фестивалът успя да привлече големи имена буквално до последния момент. След дългогодишно съперничество с Венецианския фестивал, Кан бележи завой – особено след триумфа на „Паразит“ през 2019 г., който не само спечели „Златна палма“, но и „Оскар“ за най-добър филм.
Оттогава четирима от последните пет носители на „Златна палма“ бяха номинирани за „Оскар“, включително „Анатомия на едно падане“ и „Зоната на интереса“. Кан се утвърди като стартова площадка за наградния сезон – без да се отказва от мисията си да открива нови филми и нови гласове.
И именно в това се крие магията на Кан – способността му да изстреля непознат режисьор към световния връх. Какво ще ни донесе изданието през 2025 г.? Още не знаем – и точно затова е толкова вълнуващо.
Филмовият фестивал в Кан се провежда от 13 до 24 май.