С кулптура на френския майстор Огюст Роден, изчезнала от публичното пространство за почти 120 години и дълго смятана за копие, беше продадена за 984 000 долара на търг във Франция. Произведението, озаглавено Le Désespoir („Отчаяние“), представлява женска фигура, седнала на скала, прегърнала коляното си до гърдите — поза, изпълнена с вътрешна напрегнатост и замисленост, характерна за стила на Роден, предаде CNN.
Рядка творба на Ван Гог е продадена за 4 млн. долара
Скулптурата е с размери едва 28,5 см x 15 см x 25 см и първоначално е моделирана през 1890 г. като част от монументалния проект на Роден The Gates of Hell („Вратите на Ада“), включващ над 200 фигури и композиции. Самата мраморна версия е изваяна през 1892–93 г., когато Роден отделя изключително внимание на ограничен брой творби, работейки лично върху финалните етапи след началната обработка от своите асистенти.
A forgotten masterpiece by Rodin resurfaced after over a century in a private collection. Le Désespoir, an extremely rare marble sculpture c. 1892-93, illustrates the sculptor's boldness in his quest for raw emotion.
— La Gazette Drouot – International (@Gazette_Inter) June 4, 2025
Learn more: https://t.co/plXfpTcFPS
Find it with @RouillacSas pic.twitter.com/Qm5p34BmBo
Скулптура на Роден на стойност 3 млн. паунда е изчезнала от музея в Глазгоу
Произведението остава скрито от света повече от век. Последно е продадено през 1906 г. и оттогава се намира в частна колекция на семейство от Централна Франция, което го е държало върху пиано, вярвайки, че притежава обикновено копие.
„Те казаха: Това е фалшификат, просто копие“, споделя аукционерът Аймерик Руяк, който решава да разследва по-обстойно.
При огледа си Руяк забелязва поразителни детайли: „Гърбът, мускулите – всичко е съвършено. Можеш да усетиш всеки прешлен.“ Той изпраща скулптурата за оценка в Comité Rodin – официалната институция, удостоверяваща автентичността на творбите на Роден. Съоснователят Жером Льо Блей разпознава стойността ѝ мигновено: „Разбрах за секунда, че е истинска. Изключително добре направена.“
Льо Блей подчертава, че скулптурата датира от един от най-силните периоди в кариерата на Роден – преди славата да го тласне към масово производство след началото на XX век. За разлика от бронзовите скулптури, които често се изработват и след смъртта му (по негово изрично разрешение), мраморните произведения са значително по-редки, особено в частни колекции. Повечето са притежание на музея „Роден“ в Париж или други водещи институции.
Rodin, who lived from 1840-1917, made several versions of “Le Désespoir.”https://t.co/YbV2nq9Hiy
— waaytv (@WAAYTV) June 11, 2025
„Тази скулптура притежава особен вид магия — не само защото е красива, а защото е оцеляла толкова дълго скрита“, допълва Льо Блей.
След „страстен“ търг, както го описват от аукционната къща Rouillac, скулптурата е придобита от млад банкер от западното крайбрежие на САЩ.