„Едно питие е една цигара“: Науката разкри кои щети от алкохола са обратими
Източник: iStock

А лкохолът е дълбоко вплетен в социалния ни живот – бира с приятели, чаша вино след тежък ден или празнична наздравица. Трудно е да повярваме, че това наглед невинно поведение срива имунитета ни и драстично повишава риска от рак и хронични заболявания. Но науката е категорична, пише CNN.

„Алкохолът по природа е токсичен. Използваме го за дезинфекция и за убиване на микроорганизми. Въпросът е: безопасно ли е изобщо каквото и да е количество?“, пита д-р Андрю Фрийман, директор по сърдечно-съдова превенция в National Jewish Health в Денвър.

Все повече изследвания дават отрицателен отговор. Последните данни сочат, че алкохолът е пряко отговорен за 62 различни разстройства, включително сърдечни заболявания, гастрит, язви, панкреатит и цироза.

„Тези състояния са 100% причинени от алкохола. Без него те дори не биха съществували“, обяснява Юрген Рем, старши учен в Института за изследвания на политиката в областта на психичното здраве в Торонто. Той добавя, че има още 30 заболявания, сред които рак на гърдата, диабет и деменция, при които алкохолът играе ключова роля.

  • Имунната система: Удар в рамките на 20 минути

Способността на тялото да се бори с инфекциите страда почти мигновено. Дори една чаша уврежда имунната система и намалява защитните ѝ сили срещу външни нашественици само 20 минути след консумация.

Епизодичното прекомерно пиене (над 4 питиета за няколко часа) блокира имунния отговор за денонощие. Добрата новина? При краткотрайна употреба тялото се възстановява за период от няколко дни до седмица. При хронично пиене обаче се засягат критични имунни клетки, което прави организма уязвим към пневмония и туберкулоза.

Източник: iStock
  • Алкохолът и ракът: „Едно питие е една цигара“

Алкохолът е третата водеща причина за рак в САЩ, предотвратима чрез промяна в начина на живот. Учените предупреждават, че всички видове алкохол увреждат ДНК и предизвикват хронични възпаления. За жените най-голям е рискът от рак на гърдата, а за мъжете – от колоректален рак.

„Ако спрете да пиете, елиминирате риска от бъдещ рак, причинен от алкохола“, казва Синклер Кар от Харвардския университет. Но предупреждава, че са нужни около 30 години въздържание, за да се изчисти напълно рискът, натрупан от системно пиене – период, подобен на този при тютюнопушенето.

„Ако пиете редовно, представете си го така: всяко питие е една цигара. Шокиращо е, нали?“, казва Юрген Рем.

Източник: iStock
  • Мозъкът: Свиване и възстановяване

Вместо просто да убива клетки, алкохолът разрушава връзките между невроните, което води до физическо свиване на мозъка, особено в зоните за памет и вземане на решения. Изследванията показват, че три питиета седмично повишават риска от деменция с 15%.

Тук обаче има надежда: образните изследвания доказват, че мозъчната тъкан започва да се възстановява частично още в първите седмици след пълно спиране на алкохола. Когнитивните функции като внимание и памет също се подобряват значително.

Източник: IStock
  • Сърцето: Митът за „полезната чаша“

Дълго време се смяташе, че умереното пиене предпазва сърцето. Съвременната наука обаче е скептична. Проучване от 2023 г. установи, че дори едно питие на ден повишава кръвното налягане. Комбинацията от алкохол с диабет или наднормено тегло пък утроява риска от тежко увреждане на черния дроб.

„Вече има достатъчно доказателства, че пиенето е по-скоро вредно, отколкото полезно“, заключава кардиологът д-р Фрийман. „Съветът ни е прост: пийте възможно най-малко или спрете напълно.“

Какво се случва с тялото ни, ако пием алкохол в жегата
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
.

Румъния сваля с 20% акциза върху дизела заради поскъпването на горивата

Свят Преди 34 минути

Решението влиза в сила от днес и ще действа до 31 август

Преговори в Египет: „Хамас“ потвърди ангажимент към мирния план за Газа

Преговори в Египет: „Хамас“ потвърди ангажимент към мирния план за Газа

Свят Преди 41 минути

Делегация на „Хамас“ потвърди в Египет ангажимента си към мирната пътна карта от 15 точки на Доналд Тръмп. Палестинската групировка настоява за натиск върху Израел, а идната седмица Джаред Къшнър и Николай Младенов пристигат в региона

Кабинетът "Радев" на Министерски съвет

100 дни кабинет „Радев“: Опозицията с разгромяващи оценки

България Преди 2 часа

Навършват се 100 дни от встъпването в длъжност на правителството с премиер Румен Радев, което беше избрано от Народното събрание на 8 май

Спестовници по природа: Класация на зодиите по пестене на пари

Спестовници по природа: Класация на зодиите по пестене на пари

Любопитно Преди 4 часа

Астролозите класираха зодиакалните знаци, които са най-отговорни, когато става въпрос за пари

Тежка катастрофа с автобус в Унгария

Тежка катастрофа в Унгария: Полски автобус се обърна, 12 загинаха

Свят Преди 5 часа

Автобусът е излязъл от пътя и се е преобърнал в канавка рано в неделя близо до град Мезьокерестеш в Източна Унгария

Анестезията не е еднаква за всички - кои фактори променят дозите

Анестезията не е еднаква за всички - кои фактори променят дозите

Любопитно Преди 5 часа

Цветът на косата, възрастта, употребата на канабис и здравословното състояние могат да влияят върху начина, по който тялото реагира на анестезията

Социалният министър Наталия Ефремова

Социалното министерство дава пари при преместване в малко населено място

България Преди 5 часа

Минималната работна заплата ще продължи да нараства постепенно с всяка изминала година, съобщи социалният министър Наталия Ефремова

След убийството в Пловдив: Как онлайн групите за „ловци на педофили“ вербуват деца

След убийството в Пловдив: Как онлайн групите за „ловци на педофили“ вербуват деца

България Преди 5 часа

По думите на експертът по киберсигурност Явор Колев подобни онлайн общности дават на младите хора усещане за принадлежност и одобрение

Шефът на полицията в Пловдив старши комисар Васил Костадинов

Разбиха клетка на „Кръв и чест“ в Пловдив, 18 са арестувани

България Преди 7 часа

Сред арестуваните има лица, свързани с присъствалите на убийството на Младежкия хълм. Това съобщи шефът на полицията в Пловдив старши комисар Васил Костадинов

Владимир Путин и Доналд Тръмп на срещата в Аляска на 15 август 2025 г.

Newsweek: Денят, в който Путин достигна своя връх

Свят Преди 8 часа

Преди една година на днешния ден изглеждаше, че руският президент Владимир Путин държи всички козове.

Октоподи превземат Великобритания: решението – да ги изядем?

Октоподи превземат Великобритания: решението – да ги изядем?

Любопитно Преди 9 часа

Затоплящите се морски води създават благоприятни условия за размножаване на октоподите, но застрашават раци, омари и миди

Камиони в Кресненското дефиле

Важно за шофьорите: Без камиони по „Тракия“ и „Струма“ за няколко часа

България Преди 9 часа

До края на август всеки петък и неделя ще бъдат въвеждани същите временни ограничения за тежкотоварните камиони над 12 тона

Напрежение в небето над Румъния: Изтребител свали дрон край Галац

Напрежение в небето над Румъния: Изтребител свали дрон край Галац

Свят Преди 9 часа

Това е четвъртият безпилотен летателен апарат, свален над страната от началото на годината