3 мита за чая, в които е време да спрем да вярваме
Източник: iStock

Ч аят се счита едновременно за лекарство и скрита заплаха. В действителност всичко зависи от дозата, времето на прием и индивидуалните рискове, като например дефицит на желязо, кръвно налягане и сън. Развенчаваме три популярни мита.

Мит 1: Чаят помага за намаляване на отока

Чаят съдържа кофеин, който може да увеличи уринирането. Всъщност, една обикновена чаша чай няма значителен диуретичен ефект. Рандомизирано проучване сравнява черния чай с водата: участниците пият 4 или 6 чаши на ден. Параметрите на кръвта и урината показват, че чаят и водата нямат разлика в ефекта си върху водния баланс.

Изводът е прост: ако пиете чай в обичайните си количества, той се брои към общия ви дневен прием на течности. Ако обаче се опитвате да намалите отока с него, е малко вероятно да има някакъв ефект .

Мит 2: Зеленият чай изгаря мазнините

Зеленият чай често се предлага на пазара като напитка за отслабване. Той съдържа катехини и кофеин, така че може леко да повиши енергията и да повлияе на метаболизма. Но „леко“ е ключовата дума.

Кокрейнов преглед на зеления чай за отслабване и поддържане на теглото установи, че ефектът е малък, статистически незначителен и клинично слаб. Това означава, че чаят не е заместител на калорийния дефицит, редовния сън и упражненията.

Има и друго предупреждение: напитката и екстрактът са различни. Според NCCIH , зеленият чай като напитка за възрастни е като цяло безопасен, но добавките, съдържащи екстракта, могат да причинят гадене, коремен дискомфорт, повишено кръвно налягане и редки случаи на увреждане на черния дроб.

Мит 3. Можете да пиете чай с храна.

За здрав човек, чаша чай след хранене обикновено не е проблем. Ако обаче имате нисък феритин, анемия, бременност, обилна менструация или вегетарианска диета, времето е важно.

Полифенолите в чая свързват желязото от растителните храни и пречат на неговото усвояване. Проучване в British Journal of Nutrition установи , че черният чай, билковите чайове, кафето и какаото намаляват усвояването на желязо. Друго проучване установи също , че пиенето на чай с храна намалява усвояването на желязо. Пиенето на чай около час след хранене намалява този ефект.

Какъв е крайният резултат?

Чаят не помага за намаляване на отоците, не насърчава загубата на тегло сам по себе си и не винаги е безопасен, когато се консумира с храна. За повечето хора 2–4 чаши слаб чай на ден са здравословна част от здравословното хранене. Най-добре е обаче да се ограничи консумацията на силен зелен чай през нощта, екстракти за отслабване и чай с добавки с желязо.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Уникална" украинска атака остави без вода Новоросийск

"Уникална" украинска атака остави без вода Новоросийск

Свят Преди 1 час

Според кмета му водоснабдяването в руския град е било прекъснато

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

България Преди 1 час

Ударили са се челно джип и товарен камион

Съкращават над 160 щата в две министерства

Съкращават над 160 щата в две министерства

България Преди 2 часа

Най-съществено е намалението в системата на Министерството на иновациите и дигиталната трансформация

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

България Преди 2 часа

Според прокуратурата от записа се вижда, че агресията е била прекомерна и не е имало причина за нападението

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Свят Преди 3 часа

Над 20% от капацитета на френските АЕЦ е неизползваем заради сушата и жегите. В най-голямата централа в Западна Европа „Гравлин“ блоковете бяха спрени, след като рояци от медузи запушиха охладителните помпи за реакторите

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения  в "пиратство и грабеж"

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения в "пиратство и грабеж"

Свят Преди 3 часа

Путин подчерта, че Москва ще прави това във всички акватории

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

България Преди 3 часа

Заради задимяването временно е ограничено движението по пътя между селата Леярово и Стефан Караджово

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

България Преди 3 часа

То е откарано за аутопсия в болница, за да бъде установено какво се е случило

<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 3 часа

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 3 часа

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

България Преди 4 часа

Народното събрание вече работи по законодателната програма

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Любопитно Преди 4 часа

Вижте дали сте сред късметлиите, кои зодии трябва да внимават и кои часове от вечерта крият астрологичен капан

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Свят Преди 4 часа

Процесът ще започне в четвъртък сутринта в 7:00 часа

<p>Дръжте се здраво! (Или всъщност няма нужда): НАСА успокои, че няма да политаме в 17:33 ч.</p>

НАСА опроверга конспирациите: Гравитацията на Земята няма да изчезне днес

Любопитно Преди 4 часа

Конспиративните твърдения за глобален катаклизъм и „7 секунди без гравитация“ се разпространяват в социалните мрежи от месеци

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

България Преди 4 часа

Инфлуенсърът е обвинен и за непристойно поведение в Съдебната палата в Пазарджик