Пиенето на зелен чай всеки ден намалява риска от мозъчни лезии при деменция
Източник: iStock

Н ово проучване свързва пиенето на зелен чай с по-малкото поражения на бялото вещество в мозъка на възрастни японци, което може да осигури известна защита срещу деменция.

Изследователи от институции в цяла Япония обединяват усилията си, за да анализират данни за 8 766 доброволци на възраст над 65 години, събрани в рамките на проучване, проведено между 2016 и 2018 г.

Самооценката на консумацията на зелен чай и кафе е съпоставена със сканирането на мозъка с ядрено-магнитен резонанс (ЯМР), което измерва общия обем на мозъка и характеристиките на пет различни области на мозъка.

Въпреки че тези статистически данни не показват пряка причина и следствие - проучването разглежда само един момент във времето - са направени корекции за фактори, включително възраст, пол, физическа активност и ниво на образование, което предполага солидна връзка между количеството консумиран зелен чай и относителния обем на увреждащите лезии в мозъка.

„Това кръстосано проучване установи значителна връзка между по-малките лезии на бялото мозъчно вещество и по-високата консумация на зелен чай, но не и на кафе, при възрастни хора без деменция, дори след коригиране на объркващите фактори“, пишат изследователите в публикувания документ.

Средно при тези, които пият по три чаши зелен чай на ден, лезиите в бялото вещество са с 3% по-малко в сравнение с тези, които пият по една чаша на ден. При тези, които пиели по седем-осем чаши на ден, лезиите били с 6% по-малко в сравнение с тези, които пиели по една чаша на ден.

Що се отнася до статистическите модели, разликата е значителна. Въпреки това изглежда, че консумацията на зелен чай не се е отразила на обема на хипокампа или на общия обем на мозъка, които също могат да показват влошаване на когнитивните способности.

Важно е да се отбележи също така, че консумацията на зелен чай изглежда не е имала значение при хора, диагностицирани с депресия, или с вариант на гена APOE4, свързан с болестта на Алцхаймер.

Като се имат предвид предишни изследвания, свързващи зеления чай с понижаване на кръвното налягане, както и други проучвания, свързващи понижаването на кръвното налягане с намаляване на риска от деменция, поне един от механизмите, обуславящи резултатите, може да бъде сърдечносъдов.

„Освен това зеленият чай съдържа по-малко кофеин от кафето, който влияе отрицателно на кръвното налягане, като по този начин предполага, че зеленият чай може да има по-благоприятно въздействие върху лезиите в бялото вещество“, пишат изследователите.

По-рано сме виждали зелен чай, свързан с регулиране на нивата на теглото и унищожаване на раковите клетки, и изглежда, че все още не сме приключили с откриването на потенциалните ползи от тази напитка - за която знаем, че в нея има антиоксидантни съставки като катехини.

Изследователите не спират дотук: всички участници в настоящото проучване са японци, което означава определени генетични особености и начин на живот. Бъдещите проучвания биха могли да отворят анализа за по-широка група хора.

„Нашите открития показват, че пиенето на зелен чай, особено три или повече чаши дневно, може да помогне за предотвратяване на деменцията. Въпреки това са необходими допълнителни  проучвания и фундаментални изследвания, за да се потвърдят нашите резултати“, пишат изследователите. 

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>&bdquo;Еърбъс&ldquo; влиза в разследването на мистериозния инцидент с &bdquo;Еър Индия&ldquo;</p>

„Еърбъс“ се включва в разследването на инцидента със самолет на „Еър Индия“

Свят Преди 3 минути

А320 внезапно е загубил височина по време на полет от Пукет към Делхи, а 17 души са били ранени

„Шперплат или примамка“: Борисов разкритикува правителството за падналия дрон

„Шперплат или примамка“: Борисов разкритикува правителството за падналия дрон

България Преди 22 минути

Лидерът на ГЕРБ заяви, че властта не е дала достатъчно информация и не е успяла да успокои обществото.

ВСУ нанесоха удар по нефтопреработвателен завод в руския град Орск

ВСУ нанесоха удар по нефтопреработвателен завод в руския град Орск

България Преди 51 минути

Генералният щаб на ВСУ съобщи за удар по едно от големите нефтопреработвателни предприятия в Оренбургска област

Все по-малко работещи плащат пенсиите: ще се вдига ли пенсионната възраст

Все по-малко работещи плащат пенсиите: ще се вдига ли пенсионната възраст

Парите ни Преди 1 час

Румен Гълъбинов очаква натиск за по-високи вноски и предупреждава за растящ дефицит, дълг и цени

Снимката е илюстративна

Асансьор пропадна внезапно, четирима мъже са тежко ранени в Русия

Свят Преди 1 час

Сградата, завършена през 2021 г., така и не е получила официален акт за въвеждане в експлоатация от жилищните инспектиращи органи, което кара жилищната служба на Дагестан да постави под въпрос законността и безопасността на асансьора

Иван Демерджиев

София и Анкара обявиха война на трафика, дрогата и престъпността

България Преди 1 час

Демерджиев и турският му колега Мустафа Чифтчи определиха общите приоритети в борбата с организираната престъпност.

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Сигнал за НЛО в Бразилия предизвика разследване на САЩ: Истината се оказа неочаквана

Свят Преди 1 час

Разсекретени дипломатически досиета от архивите във Вашингтон разкриват пълния жизнен цикъл на една от най-големите медийни психози за НЛО от ерата на Студената война

<p>Полша - от кралски замъци и Татрите до пироги и бигос</p>

БезГранично: Полша отвъд клишетата - рай за пътешественици и любители на вкусната храна

БезГранично Преди 1 час

Краков, Варшава, Гданск, Татрите, Малборк и още любими дестинации и вкусове от Полша

Снимката е илюстративна

Внимание, опасна жега в сряда: Тръгва ли си лятото след броени дни?

България Преди 1 час

НИМХ с предупреждение за опасни горещини в цялата страна, а синоптиците вече разкриха кога бури и градушки носят разхлаждане

Коста Стоянов

„Възраждане“ подава нов сигнал до прокуратурата за „Баба Алино“

Свят Преди 2 часа

Строителни дейности продължават въпреки забраната, а незаконен сондаж все още работи, твърдят от партията

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Край на 7-годишното въздържание: Брад Пит призна, че вече не е трезвеник

Свят Преди 2 часа

62-годишният актьор призна, че отново пие алкохол, но спазва строг контрол и го прави „по-умерено“

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Издирват българин в Гърция, карал в насрещното и опитал да избута патрулка

Свят Преди 2 часа

Гръцката полиция е стреляла по гумите на автомобила и е предала данните му на патрулите и граничните пунктове

Стефан Курдов

Почина журналистът и общественик Стефан Курдов – гласът на Варна и защитникът на животните

България Преди 2 часа

Варненският журналист и общественик е починал в болница „Света Марина“

<p>Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд 7+ за 2026 г.</p>

Тектоничен кошмар: Колумбия стана 10-ата жертва на магнитуд над 7 по Рихтер за 2026 г.

Свят Преди 2 часа

След над 130 жертви и десетки разрушени сгради, Латинска Америка се превръща в епицентър на тектоничната активност за това лято

Доналд Тръмп

Тръмп поиска компенсации от Иран за войната и жертвите

Свят Преди 2 часа

Американският президент заяви, че Техеран трябва да плати за причинените щети и смъртта на хора в региона

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Ще спре ли „справедливата цена“ поскъпването

Парите ни Преди 2 часа

Новата методика предизвика спор дали ще помага на потребителите или ще доведе до още по-високи стойности