Е дин ден, прекаран в шопинг терапия, може да бъде точно това, което някои хора искат да се чувстват по-добре, пише BBC.
Но какво се случва, когато не можете да спрете да пазарувате?
Заобиколена от стелажи с ризи, рокли и пуловери, Луси разказва, че може да прекарва до 14 часа на ден в търсене на нови дрехи като бягство от реалността.
Животът на 37-годишната жена може да звучи като мечта, но Луси е категорична, че прекомерното пазаруване е навредило на живота ѝ.
В един момент Луси се озовала в ситуация, в която не си плащала сметките, за да може да продължи да си купува дрехи.
„Това е като физическо и емоционално давене. Постоянно се чувствам сякаш съм под тежестта на дрехите“, казва тя.
Луси нямала представа колко дрехи притежава, но те заемали цяла стая в дома ѝ в Западен Йоркшир, както и няколко куфара - и складово помещение от 3,4 кв. м.
"My shopping addiction nearly ruined my life": https://t.co/08m4p7n7Ep pic.twitter.com/KikVkig5cI
— ELLE Magazine (US) (@ELLEmagazine) January 7, 2016
„Дрехите действаха като броня, за да не изпитвам чувствата, които изпитвах в реалния живот“, обяснява тя.
Луси си създала моден акаунт в Instagram и пазаруването ѝ в крайна сметка се „ускорило“ до степен, че харчела по 700 паунда на седмица (около 826 евро) - в крайна сметка натрупвайки дълг от 12 000 паунда (около 14 160 евро).
„Това беше първото нещо, за което си мислех, когато се събуждах. Продължаваш да търсиш дрехи по същия начин, по който някой би продължил да пие, защото не е достигнал точката на бягство от реалността, на която се е надявал“, спомня си тя, докато продължава да се възстановява.
„Моментът на осъзнаване“
Тя казва, че гледането на инфлуенсъри онлайн с изобилие от дрехи е „нормализирало“ навиците ѝ.
Едва когато терапевт ѝ казал, че може да страда от ониомания - компулсивно желание да купува неща - тя осъзнала, че е възможно да бъде пристрастена към пазаруването.
Тя описва втория момент от сесията си по когнитивно-поведенческа терапия (КПТ) в NHS, в който е чула за разстройството, като момент на „загуба на стотинка“.
Пазаруването, известно още като компулсивно пазаруване или ониомания , е състояние, при което човек изпитва неконтролируема нужда да пазарува и да харчи, въпреки негативните последици.
Не е известно колко хора го имат. Преглед на изследванията показва, че засяга около 5% от възрастните, но по-скорошно проучване казва, че може да се е увеличил до 10% след пандемията.
Сега Луси и други хора в цяла Великобритания призовават за по-добро разбиране на състоянието и за повече подкрепа от страна на Националната здравна служба (NHS).
„Мисля, че в момента ресурсите липсват. Изследванията и разбирането за ониоманията просто не са налице по същия начин, както при пристрастяването към вещества“, казва Луси.
Освен Луси и Натали има това, което тя нарича свой „шкаф на обречеността“ с повече от 10 000 домакински предмета в дома си в Родъръм.
При 40-годишната жена, обсесивно-компулсивното разстройство (ОКР) я „подтиква“ да купува определени неща – включително определен брой артикули и цветове.
'I was a shopping addict - it needs to be taken more seriously' https://t.co/NP9hv0fyfj
— BBC News (UK) (@BBCNews) July 30, 2025
Шкафът е дом на 300 тубички паста за зъби и 3000 капсули за пране.
„Просто ескалира дотам, че излизах и не се успокоявах, докато количката ми не се напълни с неща“, казва Натали.
В пика на пристрастяването си тя е била по магазините всеки ден и е можела да харчи до 3000 паунда на месец (3540 евро) - включително 1000 паунда (1180 евро) за тоалетни принадлежности.
„Не мога да спра - и не искам да спра. Ако видя нещо онлайн, то ми е нужно. Не ме интересува как ще го получа, трябва да го получа.“
Майката на едно дете наскоро похарчила 1000 паунда (1180 евро) по време на полет - главно за парфюми - и казва, че има около 400 аромата, купени за малко повече от две години.
Натали, която работи в частен медицински център, казва, че рекламите имат „огромен ефект“ върху навиците ѝ за пазаруване и може да прекарва около шест часа на ден в гледане на видеоклипове за парфюми онлайн, когато не работи.
Тя е преминала през терапия както в рамките на Националната здравна служба (NHS), така и частно, но смята, че не е била успешна, тъй като все още не е готова да спре - но е съсредоточена върху опитите си да намали пазаруването.
„Мисля, че всяка зависимост трябва да се третира по един и същ начин и повече помощ и терапия трябва да се предлагат от NHS на хората, които я желаят“, добавя тя.
Би Би Си е разговаряла с 15 души, които смятат, че имат зависимост към пазаруването.
Много от тях говорят за психически проблеми и чувство за вина и срам. Един казва, че е развил хранително разстройство в резултат на това, а друг каза, че то се е превърнало в „чудовище“ в живота му.
Всички смятаха, че социалните медии допринасят за тяхната зависимост.
Според експерти, делът на онлайн продажбите на дребно се е увеличил повече от два пъти през последното десетилетие, от 12% през май 2015 г. до 27% през май 2025 г.
Британската агенция за дигитална реклама IAB съобщава, че разходите на рекламодателите за съдържание в социалните медии са се увеличили с 20% миналата година, достигайки общо 8,87 милиарда паунда (10,47 милиарда евро).
Захин Ахмед, директор по терапия в The UKAT Group, която управлява центрове за лечение на зависимости в цялата страна, казва, че са виждали повече хора със зависимост към пазаруването.
Той обяснява, че хормоналното очакване на покупка може да се приравни към реакцията на употребяващ наркотици, който си осигурява доза.
Г-н Ахмед казва, че използването на социалните медии като част от притежаването на смартфон е „новото нормално“.
„Социалните медии оказват огромно влияние върху живота ни и допринасят за желанието ни да купуваме, да харчим и да взаимодействаме всеки път“.
Пазаруването се превърна в механизъм за справяне с проблемите, свързани със самочувствието и самочувствието на Алис.
Тя започнала да използва схемите „Купи сега, плати по-късно“, когато била на 18 години - решение, което тя описва като „врата“ към други кредити.
В крайна сметка Алис от Бристъл била обременена с дългове от 9 000 паунда (10 620 евро), след като харчела до 800 паунда (944 евро) всеки месец за нови артикули, по-специално за поръчка на дрехи онлайн.
„Колкото повече пакети трябваше да отворя, толкова повече вълнение имаше. Но щом отворех пакетите, еуфорията отшумяваше и отново се чувствах тъжна - така че цикълът продължаваше“.
„Социалните медии са по същество друга версия на QVC, но такава, която могат да гледат и по-младите поколения“, казва тя.
Алис, която работи в бизнес администрацията, оттогава е преодоляла зависимостта си с терапия и сега е почти без дългове.
„Ако не бях направила това, наистина не знам къде щях да бъда. Това наистина променя начина ти на мислене и се прокрадва във всичко, което правиш – целият ти живот се върти около деня на заплатата, когато отново можеш да пазаруваш“, казва тя.
Националната здравна служба (NHS) казва, че е възможно да се пристрастите към почти всичко, но няма ясна диагноза за пристрастяване към пазаруването.
Една от причините е, че експертите спорят как да го класифицират, като някои смятат, че това е поведенческа зависимост, докато други го свързват с разстройства на настроението или обсесивно-компулсивни разстройства.
Професорът по зависимости в университета в Йорк Иън Хамилтън казва, че пристрастяването към пазаруването е „застигнало психиатрията на заден план“.
Експертът, който работи в областта от три десетилетия, каза, че според него все още сме на две или три години, преди разстройството да бъде по-широко признато като официална диагноза.
Проф. Хамилтън казва, че секторът на дребно е премахнал някои от стратегиите, за да поддържа ангажираността на хората онлайн.
„Не мисля, че е случайно, че на хората им е трудно, след като започнат този цикъл на харчене, купуване, чувство за добро и след това имат угризения на съвестта“.
Академикът добавя, че възходът на инфлуенсърите не е просто съвпадение.
„Едно е да ти бъде описан даден артикул, но това няма същото въздействие като да видиш лъскав, добре съставен видео пакет, който възхвалява достойнствата на даден артикул и показва само положителните му страни“.
Памела Робъртс, психотерапевт в здравния център Priory Group, е категорична: „Трябва да научим различни стратегии за справяне, но можем да ги научим само когато проблемът бъде разпознат като такъв – и това се прави само когато е официално обявен“, добавя тя.
Говорител на NHS заяви: „NHS Talking Therapies предоставя лечение за редица състояния, включително обсесивно-компулсивно разстройство (ОКР), и предоставя практически умения и техники, които да помогнат за справяне.“
Те добавиха, че всеки, който се бори с обсесивно-компулсивно поведение, може да се свърже със своя личен лекар или да се насочи сам към терапия.