Защо заводът на „Фолксваген” е важен за България
Източник: iStock/Getty Images
36

К онкурентната битка между България, Румъния, Сърбия и Турция за новия завод на „Фолксваген” се изостря.

София и Белград се готвят да строят пътища и да дадат терени, обещавайки пълно съдействие на германския автомобилен гигант. А за Турция лобира бившият германски канцлер Герхард Шрьодер.

При този тип инвестиции обикновено печели този, които даде най-много на инвеститора. Така стоят нещата в цял свят. Очакванията на инвеститори от ранга на „Фолксваген” е за безплатни терени, готова инфраструктура, осигурена квалифицирана работна ръка, данъчни облекчения и дори държавни помощи.

Това е начинът, по който Турция, Румъния, Чехия, Словакия и Унгария се сдобиха с автомобилни заводи на западни гиганти.

Последно пред миналата година Унгария привлече Бе Ем Ве като инвеститор. Германската компания реши да построи първия си от 20 години насам нов завод в държава от Европейския съюз край Дебрецен. Инвестицията се оценява на около 1 милиард евро. Очаква се да бъдат открити 1000 нови работни места, заети пряко в производството. А според медийни публикации унгарското правителство е заделило 100 млн. евро, предоставяйки и безплатно инфраструктура и терен за строеж, за да привлече инвестицията на германската компания.

Производството на автомобили е капиталоемко. Инвестицията е дългосрочна. Такъв завод обикновено води със себе си множество свързани производства, логистика и снабдяване. Така че ползите за икономика са огромни и далеч надхвърлят заетите пряко в предприятието и плащания данък върху печалбите.

В страна като България един завод за сглобяване на автомобили на „Фолксваген” би дал огромен тласък на инженерните технологии и индустриалното производство като цяло.

За разлика от предишни инвестиции в заводи за автомобили на българска територия, в случая става въпрос за огромна компания с установени пазари в Европа и по света. Новата фабрика на „Фолксваген” ще трябва да поддържа сравнително ниски разходи за производство и доставка в дългосрочен план. Ето защо членството на България в единния европейски пазар се явява сериозно предимство.

Целта на най-големия производител на автомобили в Германия е да осигури плавно преминаване на основните си производствени линии към електрически коли. За това компанията ще инвестира 34 млрд. евро само в следващите 3 години.

В новия завод в Източна Европа, за който се конкурират Сърбия, Румъния, Турция и България, ще се сглобяват „Шкода Карок” и „Сеат Атека”. В предприятието ще работят между 4000 и 5000 служители. Като се очаква то да произвежда годишно около 200 000 автомобила.

Ако бъде построен в България заводът пряко ще създава повече стойност за икономиката, отколкото целия селскостопански сектор и строителството, взети заедно.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 36
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

36 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>ЦИК реши как ще гласуват хората с увреждания&nbsp;</p>

ЦИК реши как ще гласуват хората с увреждания и поставените под карантина

Избори 2021 Преди 3 часа

Дописвания в избирателния списък се допускат до 5 юли

Слънце и дъжд в понеделник

Слънце и дъжд в понеделник

България Преди 3 часа

Кога ще се оправи времето

Най-вкусният десерт: Сладък тарт с извара

Най-вкусният десерт: Сладък тарт с извара

Любопитно Преди 5 часа

Вижте как да си го приготвите:

Уилям Браудър

Кой е човекът в основата на Закона "Магнитски"?

Свят Преди 6 часа

Уилям Браудър със специално интервю, в което коментира и наложените санкции на страната ни

Грандиозен успех за ансамбъла ни по художествена гимнастика

Грандиозен успех за ансамбъла ни по художествена гимнастика

България Преди 6 часа

Златните момичета спечелиха златен медал на финала на 5 топки от Европейското първенство по художествена гимнастика във Варна

Г-7 ще отпуска по 100 млрд. годишно на бедните страни

Г-7 ще отпуска по 100 млрд. годишно на бедните страни

Свят Преди 7 часа

Г-7 призова също и други развити страни да се включат в усилието

Дан Шомон

Дан Шомон: В България има възможност за ново лидерство

България Преди 7 часа

Съветникът на Барак Обама с коментар за отношенията между САЩ и България, за санкциите по закона "Магнитски", за политическата ситуация у нас

Николай Витанов

Николай Витанов: Който отиде сега на море, ще спечели

Теми в развитие Преди 8 часа

"Ако 70% от българите се ваксинират, 3 пъти по-силна ще е защитата", смята математик на закрития COVID-щаб

Денис Бери

Почина Денис Бери

Любопитно Преди 9 часа

Той е режисьор на няколко телевизионни сериала, сред които е и "Шотландски боец"

<p>БХРА: Стикерите&nbsp;създават проблеми&nbsp;</p>

БХРА: Стикерите за ваксинация създават проблеми, вместо да ги решават

България Преди 10 часа

"Натискът да се имунизират служителите на всяка цена води до отлив на персонал", казват от асоциацията

Виктор Николаев

Виктор Николаев с голямата награда за телевизионна журналистика „Свети Влас“

България Преди 10 часа

Водещият на „Здравей, България“ беше отличен за висок професионализъм

<p>10 км опашка от тирове на &bdquo;Дунав мост&rdquo; 2</p>

10 км опашка от тирове на „Дунав мост” 2

България Преди 10 часа

Проблеми за пътуващите има и на ГКПП „Кулата”

<p>Кралицата, която наложи най-популярната сватбена традиция</p>

Кралицата, която наложи най-популярната сватбена традиция

Любопитно Преди 12 часа

Вижте на кого дължим коледната традиция за украсяване на елха

Гръцкото пристанище Пирея

DW: Китай превзема европейските пристанища

Свят Преди 14 часа

Пирея, Ротердам, Антверпен, а може би скоро и Хамбург – Китай вече притежава дялове или терминали в 14 европейски пристанища. Какво цели тази експанзия

<p>НАТО е против ядрени ракети с наземно базиране в Европа</p>

НАТО е против ядрени ракети с наземно базиране в Европа

Свят Преди 15 часа

Тази стъпка се разглежда като възможен начин да се намали нивото на напрежение в отношенията с Москва