Шофьори в опасност - между 30 000 и 60 000 коли карат без „Гражданска отговорност“
Източник: БГНЕС

О бхватът на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите у нас е над 98%, но въпреки това има между 30 000 и 60 000 автомобила, които се движат по пътищата без валидна полица. Това обяви в интервю за Mediapool изпълнителният директор на Гаранционния фонд Максим Колев. Скоро шофьорите без застраховка ще бъдат глобявани и на база данните от камерите на тол системата. Фондът е длъжен да поддържа информационната система, чрез която се издава "Гражданската отговорност".

Според данните средната цена на застраховката се е увеличила минимално (с под 3%) през 2024 г. Обобщени данни за цената на застраховката за минали периоди обаче не се публикуват от никоя институция у нас, като обяснението е, че липсва такова задължение в закона, пише Pariteni.bg.

Органът, който трябва да констатира нарушенията посредством камерите на тол системата, е Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), а санкциониращият орган е МВР. Системата ще заработи скоро, като нарушителите ще започнат да получават електронни фишове по подобие на тези за нарушенията на пътя. Санкцията за управление на превозно средство без "Гражданска отговорност" остава непроменена, като за първо нарушение на физическо лице е 250 лв., а за повторно нарушение - 400 лв., обясни Колев.

Какво се случва, ако автомобили без "Гражданска отговорност", се движат по пътя?

Ние изпращаме писмо на собственика, за да го информираме, че няма валидна и активна полица. Ако той не сключи застраховката в законоустановения срок, подаваме информация на МВР и те от своя страна служебно го дерегистрират. В тези случаи автомобилът може да се движи по пътя с табела, а водачът да си мисли, че е изряден, но реално той няма застраховка и е дерегистриран. Тези водачи рискуват да бъдат санкционирани. Тоест тези автомобили не влизат в статистиката, защото се водят дерегистрирани. Освен това има и превозни средства, които нямат задължение да си правят застраховка – например селскостопанската техника, която също може да причини щети, ремаркета до 750 килограма, самоходна техника с мощност на двигателя до 10 kW, велосипеди с двигател и самобалансиращи се превозни средства.

Ценовата динамика по линия на застраховката се проследява и анализира. Данните показват минимален ръст в различните категории превозни средства. На годишна база, за 2024 г., поскъпването е 2.85%, като това е средна стойност за страната за личните превозни средства, влекачите и автобусите.

Най-новите промени в Кодекса за застраховането от август т. г. въведоха нова концепция на системата "бонус-малус" за "Гражданската отговорност". Каква е разликата с предишната концепция за тази система, която се обсъждаше преди около 5-6 години?
 
Предишната концепция на Кодекса за застраховането беше основана на модела за единна бонус-малус система за всички застрахователи с единни коефициенти за бонус или малус на всеки водач, генерирани от информационната система на Гаранционния фонд. Предвиждаше се при издаване на полици от системата на ГФ автоматично да се прилага коригиращ коефициент, който да отразява и пътно-транспортните нарушения на водача, извършени със застрахованото МПС.

С приетите наскоро промени в Кодекса за застраховането моделът бе променен – вместо единна система се въвежда децентрализиран модел, при който всеки застраховател разработва и прилага своя система за бонус-малус по застраховка "Гражданска отговорност" на база реално причинени щети. Този подход дава възможност на застрахователите да бъдат в реална конкуренция помежду си и да предвидят адекватно ценообразуване по избрани от тях критерии на база на информация, с която разполагат в своите бази данни. Гаранционният фонд ще предоставя информацията относно история на щетимостта на превозните средства. Според мен този подход е добро начало за справедлива оценка и яснота при индивидуалното ценообразуване по застраховката.

Кога ще заработят на практика промените?

Очакваме Комисията за финансов надзор да приеме съответните наредби, които ще помогнат на застрахователите да финализират своите бонус-малус системи и да публикуват информация за тях на сайтовете си. Ролята на Гаранционния фонд е да предоставя информация за историята на щетите за дадено превозно средство, за да могат застрахователите да преценят бонус или малус да приложат в процеса на своето ценообразуване. Разчитаме в наредбите този процес да бъде уреден така, че да е напълно автоматичен, без да е необходимо клиентите да

удостоверения за историята на щетимост, независимо дали са променяли застрахователя си през годините. За случаите, в които застраховката се сключва в чужбина и гражданите имат нужда от документа за целите на бонус-малус в чуждата държава, се очаква наредбите да разрешат на българските застрахователи да издават необходимите удостоверения от името на Гаранционния фонд.

Заедно с това Гаранционният фонд ще създаде онлайн услуга чрез RegiX, поддържан от Министерство на електронното управление, която ще позволи дистанционно издаване на удостоверения за историята на щетимостта на дадено МПС.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Какво се знае за големия корупционен скандал, който разтърсва Украйна

Какво се знае за големия корупционен скандал, който разтърсва Украйна

България Преди 2 минути

Ето какво се знае за тази история, която касае отклоняване на големи суми пари в енергийния сектор

Километрично задръстване блокира АМ "Тракия"

Километрично задръстване блокира АМ "Тракия"

България Преди 42 минути

Трафикът се регулира от „Пътна полиция“

Момчето-омар - как циркова звезда се превърна в хладнокръвен убиец

Момчето-омар - как циркова звезда се превърна в хладнокръвен убиец

Любопитно Преди 43 минути

Грейди Стайлс Джуниър, щял да даде на семейството мрачна репутация, когато се превърнал в системен насилник и убиец

<p>Пустинно чудовище на четири гуми: Dacia за &bdquo;Дакар&ldquo; развълнува София&nbsp;</p>

Уникален Dacia Sandriders прототип за "Дакар" развълнува София

Технологии Преди 48 минути

Петкратният победител в пустинната надпревара, Себастиен Льоб и още два екипа ще гонят първа победа за Dacia в прословутия маратон, а автомобилът е в столицата

<p>КНСБ: Ето кои храни са поскъпнали през октомври</p>

От юни до октомври: Малката потребителска кошница поскъпна до 111.90 лв.

България Преди 49 минути

Наблюденията на експертите от синдиката сочат още, че през юни кошницата е струвала 111.04 лв., а до октомври е поскъпнала до 111.90 лв.

Bad Bunny триумфира на наградите „Грами“ за латино музика с пет награди

Bad Bunny триумфира на наградите „Грами“ за латино музика с пет награди

Любопитно Преди 1 час

Bad Bunny завърши благодарствената си реч с думите: „Пуерто Рико, обичам те, благодаря ти“

Снимката е илюстративна

Ужас в Мексико: Свещеник открит мъртъв, увит в найлон и вързан за стол в канализация

Свят Преди 1 час

Тялото на свещеника Ернесто Балтазар Ернандес Вилчис бе открито увито в черни найлонови торби, вързано за кресло и изхвърлено в канал близо до международното летище

Смъртоносна болест покосява украински войници

Смъртоносна болест покосява украински войници

Свят Преди 1 час

Това смъртоносно заболяване е било широко разпространено за последен път по време на Първата световна война

Мъж платил на българин да подпали ресторант в Австрия

Мъж платил на българин да подпали ресторант в Австрия

Свят Преди 1 час

Никой не е пострадал при пожара

<p>Япония ще претърпи &quot;съкрушително поражение&quot;</p>

Китайските въоръжени сили предупредиха: Япония ще претърпи "съкрушително поражение"

Свят Преди 1 час

Втората световна война и японската инвазия в Китай, започнала през 1931 г., продължават да са източник на напрежение между Пекин и Токио

Деница Суруджийска

„Дом в евро“ в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 1 час

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

<p>Скърцащата стара къща, която управлява Великобритания</p>

"Даунинг стрийт" 10 – скърцащата стара къща, която управлява Великобритания

Свят Преди 1 час

Мишки, „баните на баба“, килими, залепени с тиксо — и ужасен телефонен сигнал. Има ли по-лошо място, откъдето да се управлява една страна, от "Даунинг стрийт" 10 или просто No.10?

.

Правителството предлага нови правила за ТЕЛК и НЕЛК

България Преди 1 час

Медицинските комисии към териториалните поделения на НОИ ще имат достъп до пациентските досиета