Румен Радев наложи вето на разпоредби от Кодекса на търговското корабоплаване
Източник: БГНЕС
10

П резидентът Румен Радев върна за ново обсъждане в Народното събрание разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, с които са допълнени Наказателният кодекс и Законът за автомобилните превози, съобщиха от пресцентъра на президентството.

"Държавният глава не оспорва обществената опасност от нерегламентираните превози, които и понастоящем са обявени за административно нарушение.

Когато обаче едно и също деяние се определя и като престъпление, и като административно нарушение, се дублират отговорности с различна тежест, без да има яснота кой ще е приложимият ред. Преследването на „сивата икономика“ трябва да става с механизмите на правовата държава - прецизни нормативни актове, приети в предвидим и открит законодателен процес", допулват от институцията на президента. 

Публикуваме пълния текст на мотивите без редакторска намеса:

"М О Т И В И

за връщане за ново обсъждане в Народното събрание на разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, приет от 44-то Народно събрание на 28 октомври 2020 г.

Уважаеми народни представители,

Създаването на предвидимо и стабилно законодателство, което урежда по справедлив начин правно регулираните обществени отношения, е очакване на всички граждани към нормотворческата дейност. Освен прецизното съдържание на приетите правила, от първостепенно значение е и спазването на установения в Конституцията и законите ред за тяхното внасяне, обсъждане и гласуване. Това в най-голяма степен важи за разпоредби, с които се обявяват за престъпление определени деяния и дават основа за ангажиране на наказателната отговорност на гражданите.

Не отричам необходимостта да се използва наказателноправна защита срещу общественоопасни противоправни деяния, но това трябва да става обосновано, предвидимо и прецизно, като се спазват всички стандарти за защита на правата на човека.

1. В Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване (ЗИД КТК), насочен предимно към безопасността на корабоплаването и надзора на пазара на морско оборудване, са приети допълнения в Наказателния кодекс и в Закона за автомобилните превози. С § 18 от Заключителните разпоредби на ЗИД КТК е създаден чл. 234г от Наказателния кодекс, който обявява за престъпление извършването на обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз. Предвидено е наказание лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е. По-тежко наказуемо е деянието, извършено от две или повече лица, сговорили се предварително за неговото осъществяване, или чрез използването на неистински или преправен документ, или на документ с невярно съдържание. В тези случаи наказанието е лишаване от свобода от пет до десет години и глоба от пет до петнадесет хиляди лева, като съдът може да постанови и конфискация до една втора от имуществото на виновния.

Не оспорвам обществената опасност от нерегламентирания превоз на пътници, който може да увреди не само безопасността на лицата, но и обществения интерес във връзка с осигуряването на услуги за превоз. Неслучайно и досега деянието представлява административно нарушение по Закона за автомобилните превози, но понастоящем основателно се поставя въпросът как ще бъдат преценени случаите, в които то се преследва по административен ред или по реда на Наказателно-процесуалния кодекс. Не са уточнени и критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Повод за тези въпроси стават широките дефиниции на понятията „обществен превоз“ и „превоз на пътници“, съдържащи се съответно в § 1, т. 1 и 2 от Допълнителните разпоредби на Закона за автомобилните превози. „Обществен превоз“ по смисъла на този закон е превоз, извършван за чужда сметка или срещу заплащане или икономическа облага, който се извършва с моторно превозно средство. „Превоз на пътници“ е определен като „дейност на лице, което извършва услуги по извършване на превоз на пътници с моторно превозно средство за чужда сметка или срещу заплащане, или икономическа облага“. Независимо от повторението в тази дефиниция, стават ясни широките й предели. Приетите в Закона за автомобилните превози промени, които в § 19 от ЗИД КТК се свеждат само до добавката, че административната санкция се прилага, ако извършеното деяние не е престъпление, не дават нужните гаранции. Те не поставят точна граница кога едно лице може да поделя разходите си за пътуване до определено място, ползвайки се свободно от правата си върху съответното моторно превозно средство, от случаите, когато деянието съставлява административно нарушение или престъпление. Ако едни и същи действия могат да бъдат третирани като административно нарушение и като престъпление, се оставя твърде голяма свобода за преценка на правоприлагащите органи, а гражданите нямат яснота относно квалификацията на извършеното от тях деяние. И двете последици са несъвместими с изискванията на правовата държава.

2. Предвиденото в § 18 от ЗИД КТК отнемане в полза на държавата на моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, независимо от собствеността върху него, може да представлява необосновано нарушение на правото на собственост, гарантирано и с чл. 17 от Конституцията на Република България, и с чл. 1 от Протокол № 1 към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи. Според трайно установената практика на Европейския съд по правата на човека мерките за конфискация следва да са съобразени с изискванията на Конвенцията при кумулативното наличие на три условия: мярката е взета в рамките на процедура, която е установена в закон, преследва легитимна цел и е пропорционална на целта. Приетият § 18 от ЗИД КТК създава неясна норма, която не позволява преценка по тези условия.

Когато собствеността върху моторното превозно средство принадлежи на трето лице, императивната норма в чл. 234г от Наказателния кодекс, която предвижда отнемане независимо от това обстоятелство, не гарантира „справедлив баланс“ между обществения интерес и защитата на правата на собственика, който не е извършил престъплението, нито е съучаствал в извършването му. Според Европейския съд по правата на човека, когато притежания, които са били използвани неправомерно, се конфискуват, този баланс зависи от много фактори, включително от поведението на собственика. В такива случаи националните органи са призвани да вземат предвид степента на вина или грижи на собственика на имуществото или най-малко връзката между поведението му и престъплението (Решение от 13 октомври 2015 г. по дело Ünsped Paket Servisi San. ve tic. A.Ş. срещу България).

В приетото допълнение на Наказателния кодекс отнемането на собствеността е установено наред с лишаването от свобода, като изрично е посочено, че до този ефект се стига, независимо чия собственост е моторното превозно средство. Прави впечатление, че в квалифицирания състав по чл. 234г, ал. 2 от Наказателния кодекс не се предвижда отнемане на собствеността върху моторното превозно средство, допуска се конфискация до една втора от имуществото на виновния, но това е само правна възможност, налагана по преценка на съда. Тази несъразмерност няма обяснение, тъй като в мотивите на предложението за допълнение в Наказателния кодекс не се съдържат никакви аргументи относно размера на предвидените наказания.

3. В Народното събрание на 6 февруари 2020 г. е внесен проект на Закон за допълнение на Наказателния кодекс, с който е предложено инкриминиране на нерегламентирания превоз на пътници. В мотивите на законопроекта (№ 054-01-8/06.02.2020 г.) е посочено, че „единствено чрез методите на наказателното право може да бъде намерен основният търсен ефект, а именно бързо, трайно и сигурно преустановяване на нерегламентирания превоз на пътници, който се извършва във вреда и на самата държава, а в не по-малка степен и на обществото.“. По законопроекта са постъпили становища от Министерството на правосъдието, Върховния касационен съд, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Висшия адвокатски съвет и Прокуратурата на Република България. В становището на Прокуратурата е констатирано, че „не се съобразява принципното положение да се предвижда наказателноправна защита като крайна и най-сериозна форма на държавна реакция на общественоопасни противоправни деяния, а разширяването на обхвата й да става обосновано, когато другите видове отговорност обективно не биха могли да гарантират съответния обществен и личен интерес. Още повече, че в случая предложената нормативна промяна ще затвърди проявлението на друг съществен недостатък на законодателството ни - дублиране на отговорности с различна тежест за едно и също изпълнително деяние“.

По посочения законопроект за допълнение на Наказателния кодекс, освен получените становища, не е отчетено друго движение. Няма доклад нито на водещата комисия – Комисията по правни въпроси, нито на участващата комисия – Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения. След месеци на бездействие промените в Наказателния кодекс се приемат с друг закон, който не е свързан по никакъв начин с техния предмет. Да се компенсира това бездействие, като се приемат разпоредби, които оставят съмнение в тяхната прецизност, но въвеждат наказателна отговорност, е недопустимо.

Преследването на „сивата икономика“, за което нееднократно съм изразявал подкрепа, следва да става с механизмите на правовата държава, при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, пропорционалност и стабилност. Затова оспорвам направените промени в Наказателния кодекс и Закона за автомобилните превози, които са внесени между двете гласувания на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, без да са свързани с неговите основни положения и обхват. По този начин те са приети без обществено обсъждане и без да са изложени данни за засегнатите обществени отношения, които налагат наказателноправната защита.

Уважаеми народни представители,

Предвид изложените мотиви упражнявам правото си по чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България да върна за ново обсъждане § 18 и 19 от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, приет от 44-то Народно събрание на 28 октомври 2020 г."

Коментари 10
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

10 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Стопаните на заразените с чума животни на протест пред МС

Стопаните на заразените с чума животни на протест пред МС

България Преди 8 минути

Те искат по-адекватни мерки от страна на държавата и призовават за диалог

Роберт Фицо

Роберт Фицо: Украйна ще загуби една трета от територията си

Свят Преди 18 минути

Както подчерта Фицо, решението на конфликта в Украйна може да бъде само прекратяване на огъня и начало на преговорния процес

Замесиха и бивша медицинска сестра на Шумахер в заговора за изнудване

Замесиха и бивша медицинска сестра на Шумахер в заговора за изнудване

Свят Преди 42 минути

Жената не е обвинена в никакво престъпление, но се твърди, че властите в Швейцария разследват дали тя има пряко участие

<p>Пациенти с трансплантация&nbsp;наследяват спомените на донора си</p>

Пациенти с трансплантация наследяват спомените на донора си

Любопитно Преди 1 час

За някои пациенти, хобитата и предпочитанията им, отразяват тези на донорите им, което кара специалистите да се запитат дали рецепиентът не получава и спомените на донора

Птичият грип може да заразява конете без симптоми

Птичият грип може да заразява конете без симптоми

Свят Преди 1 час

"Последното нещо, което ни трябва в момента, е друг патоген, който е еволюирал и мутирал"

<p>Договорът за разширението на &quot;Чирен&quot; е прекратен предсрочно</p>

"Булгартрансгаз" е спрял изпълнението на договора за разширение на хранилището в Чирен

България Преди 1 час

Причината - проверката по проекта и финансови рискове, съобщи енергийният министър Владимир Малинов

След кратка битка с мистериозна болест: Актьор почина на 37 години

Актьор на Netflix почина на 37 години след кратка битка с мистериозна болест

Свят Преди 2 часа

Хосе де ла Торе почина само няколко месеца след като разкри, че се бори за здравето си

Средният осигурителен доход за октомври 2024г. е 1666,05 лв.

Средният осигурителен доход за октомври 2024г. е 1666,05 лв.

България Преди 2 часа

Разликата със септември месец е под 3 лв.

Асен Василев: 1,6 млрд. лева са заложени в проектобюджета за МС без обяснение за какво ще се харчат

Асен Василев: 1,6 млрд. лева са заложени в проектобюджета за МС без обяснение за какво ще се харчат

България Преди 2 часа

Така на финансовия министър се дават джобни пари, заяви той

След месец откриха изчезнала жена, баща ѝ от мъка посегна на живота си

След месец откриха изчезнала жена, баща ѝ от мъка посегна на живота си

Свят Преди 2 часа

Изчезването на Хана е било доброволно

<p>Костадинов:&nbsp;Влизането на България в Шенген не е нещо, с което трябва да се гордеем</p>

Костадинов: Приемането на България в Шенген ще има сериозни последствия за националната сигурност

България Преди 2 часа

Това заяви в декларация от парламентарната трибуна лидерът на "Възраждане"

"Разочароващо": Шолц разкри подробности за разговора с Путин

"Разочароващо": Шолц разкри подробности за разговора с Путин

Свят Преди 2 часа

Украинският президент Володимир Зеленски обвини Шолц, че с обаждането е отворил "кутията на Пандора"

<p>Петков с коментар за задържането на съветника на Асен Василев</p>

Петков: Съветникът на Асен Василев е задържан, защото внесохме Закона за съдебната власт

България Преди 2 часа

По думите му, той не е надвишавал правомощията си като премиер при арестите на Борисов, Горанов и Арнаудова през 2022 г.

<p>&bdquo;Конан Бактерията&ldquo; ще може да ни пази от радиация</p>

„Конан Бактерията“ ще може да ни пази от радиация

Технологии Преди 2 часа

Учените са разкрили как действа антиоксидантът на бактерията, отключвайки възможността той да се използва за защита на здравето на хората, както на Земята, така и на онези, които изследват отвъд нея в бъдеще

Гуцанов: „БСП-Обединена левица“ ще настоява ДДС на хляба и на брашното да остане 0%

Гуцанов: „БСП-Обединена левица“ ще настоява ДДС на хляба и на брашното да остане 0%

България Преди 2 часа

Той отбеляза, че виждането и желанието на БСП е свръхпечалбите на банките да бъдат облагани с допълнителен данък

<p>Отново няма кандидати за председател на ВАС</p>

Отново няма кандидати за председател на Върховния административен съд

България Преди 2 часа

Днес бе третото заседание на пленума на Висшия съдебен съвет