19

М инистър-председателят Бойко Борисов инспектира строителните работи по бул. „Васил Левски“ във Варна, който е най-големият инфраструктурен проект в града. „Ние го правим за варненци и гостите. Знам какво виждах преди година и половина. Просто исках да видя тази „елипса“, има 4 метра денивелация. Ако е било лесно, щяха да го построят и комунистите. Искахме да облекчим трафика, вие сами ще го усетите“, каза премиерът Борисов.

За изграждането на новото трасе от ул. „Подвис“ до ул. „Девня“ правителството отпусна 80,5 млн. лв. До момента са изградени пътни възли с кръгови кръстовища на две нива при пресичане трасето на бул. „В .Левски“ с бул. „Владислав Варненчик“, „Сливница“ и „Цар Освободител“, както и велотрасета по локалните платна на булеварда. В обхвата на новата част са изпълнени и две локални обслужващи платна, 12 рампи за вливане и отливане в и от булеварда, 4 надлеза за пешеходци. Втората част на бул. „Левски“ – от ул. „Подвис“ до бул. „Осми приморски полк“  е ремонтирана по проект с финансиране по ОПРР, на стойност 6.5 млн. лв. След завършването на булеварда в морската столица ефектът ще бъде облекчаване на движението в града, намаляване на задръстванията, извеждане на трафика извън централната градска зона, както и бърза връзка от летището към курортите.

Министър-председателят подчерта, че усилено се работи и по други инфраструктурни обекти във Варна. „Видях и стадион „Спартак“ - стадионът се прави. Предложили сме вторият мост на Аспарухово - публично-частно партньорство“, съобщи още премиерът Бойко Борисов във Варна.

По повод изграждането на автомагистрала „Хемус“ министър-председателят Борисов коментира, че се очаква до 2024 година тя да бъде готова. „Знаете, че веднага като излязохме в опозиция Законът за предварителното отчуждаване го махнаха, за да не може да се строи. С години се чака. Поне 2 години сме загубили на АМ „Хемус“. Чак сега приключват отчужденията на Търговище. Това нарочно го направиха, аз съм убеден“, каза премиерът Борисов. Той допълни още, че с изграждането на АМ „Хемус“ ще стимулира икономиката в тази част на страната и даде пример с реализирането на инфраструктурните проекти в Южна България – магистралите „Тракия“ и „Марица“. „Ще видите колко различно ще е за хората. „Тракия“ и „Марица“ развиха много южната част, сега няма откъде да намерят работници. Искаме да си гледаме работата и да сме по-смирени, заяви още премиерът Борисов във Варна.

На инспекцията присъстваха и министърът на финансите Владислав Горанов и кметът на Варна Иван Портних.

Кръстовището предизвика гнева както на варненци, така и на стотици потребители в социалната мрежа, където текат бурни дискусии за проекта, а също така и на Камарата на архитектите у нас.

„Неестествената смяна на траекторията на автомобилите е опасна. Истинското кръгово е кръгло”, заявяват от Камарата на архитектите. От своя страна проектантите смятат, че кръстовището е изпълнено по възможно най-добрия начин.

За да има по-добро изпълнение и контрол на подобни проекти от КАБ искат промяна в закона за обществените поръчки за инженеринг, защото в момента избраният строител разработва и проекта на изгражданата инфраструктура. Така според експерти в бранша се ликвидира възможността да се оказва контрол. Затова законът трябвало да се преработи изцяло.

Камарата на архитектите в България проследи около 400 обществени поръчки. Анализът им очертава проблемите, заради които изпълнението е некачествено и ощетява данъкоплатците, заяви председателят на КАБ арх. Борислав Игнатов. По думите му тези обществени поръчки за ремонти на сгради, съоръжения и градски пространства са едно от големите пера в държавния бюджет и средствата от ЕС.

Законът за обществените поръчки (ЗОП) предопределя лошите проекти, а те предопределят лошо изпълнение, коментира зам.-председателят на КАБ Петкана Бакалова.

Мащабни обществени обекти се строят или правят с процедура на инженеринг и това е проблем, защото не общината-възложител, а строителят диктува проекта. Резултатът често е некачествен, но с раздут бюджет. Принципът „максимално качество на минимална цена“ е подменен с принципа „минимално качество на максимална цена“, поясни арх. Бакалова.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@