Параходство БМФ обясни за какво са ползвани кредитите от ББР
Източник: БМФ
29

„Параходство български морски флот“ АД е дружество, което се занимава с международен морски транспорт от 1892 г., като в цялата си близо 130-годишна история се е ръководило от принципи, които не са допускали некоректност в отношенията му с неговите бизнес партньори, включително с финансиращите го институции и винаги се е старало на бъде лицето на България и българското корабоплаване по целия свят. Това посочва изпълнителният директор на „Параходство български морски флот“ Александър Калчев в отворено писмо до министъра на икономиката Кирил Петков, който посочи Параходството като един от 8-те големи кредитополучатели от Българската банка за развитие.

В писмото се припомня, че през 2008 г., след решение на Министерския съвет са продадени 70% от акциите в капитала на Дружеството, а останалите 30 % остават притежание и понастоящем продължават да са собственост на българската държава. Към момента на приватизация Параходство БМФ АД разполагаше с флот, който не отговаряше на съвременните изисквания, приложими към търговското корабоплаване, а средната му възраст надвишаваше 25 години, като имаше дори плавателни съдове на възраст над 40 години. Остарелият флот представляваше риск и заплаха не само за екипажите и екологията на районите, в които плават, но и за международната репутация на Република България. Понастоящем Параходство БМФ АД притежава 33 модерни плавателни съда (от които само 3 са от периода преди приватизацията), като още 8 са в процес на строеж в Китай. Средната възраст на флота е вече 7 години, с тенденция да намалява още повече, а общият размер на направените инвестиции от момента на приватизацията досега надхвърля 1,1 милиарда лева, посочват от Параходството.

Кирил Петков каза каква е целта на съществуването на ББР

След приватизацията, в условията на финансовата криза от 2008 г., новото ръководство на Параходство БМФ АД изготвя и реализира план за модернизация на флота и връщане на позициите на Дружеството на международния фрахтов пазар. Още през 2010 г. бяха закупени четири кораба и продължи строителството на други четири, които влязоха в експлоатация в периода 2011 г. - 2012 г. Дружеството прекрати практиката да отдава корабите си под наем и започна активно да развива своя търговски отдел, като в момента с гордост можем да заявим, че Параходство БМФ АД е не само най-големия корабособственик и морски превозвач в България и в района на Черно море, но е и сред трите най-големи превозвачи в Европа в сектора, който обслужва – Handysize Dry Bulk Cargo. Понастоящем Параходство БМФ АД е единственото структуроопределящо предприятие в България и в централата му, находяща се във Варна, както и в неговите представителства в Лондон и Хамбург работят над 200 души, а на корабите ни осигуряваме работа на над 1000 български моряци.

Важно е да се отбележи също, че по море се превозва над 80% от международния стокообмен, което прави корабоплаването жизненоважна и стратегическа индустрия за всяка една държава. Пазарът ни е свързан изцяло с търговските взаимоотношения между отделните страни, а осигуряването на значимо място на този пазар е въпрос на постоянна надпревара за подобряване на качеството на услугите, които Параходство БМФ АД също предлага. През последното десетилетие се обърна особено внимание на опазването на околната среда. Бяха въведени редица задължителни международни и местни регулации, изискващи сериозни инвестиции, а в определени случаи и буквално изолиращи цели класове/групи плавателни съдове от по-нататъшна експлоатация.

Морските търговски кораби са скъпоструващи съоръжения, а финансирането им изисква задълбочени познания в сферата на водния транспорт и конкурентост по отношение цената на кредитирането (приложими лихви, такси и комисиони). „Параходство български морски флот“ АД е добре познат и утвърден корабособственик на международния фрахтов пазар и като такъв е работил и работи не само с български кредитни институции, но и с водещи международни банки като Bank of America, DVB Bank, Export-Import Bank of China (CEXIM) и др. В момента процентното съотношение на актуалната кредитна експозиция на Дружеството е, както следва: 47 % към чужди и 53 % към български кредитни институции.

"Считам, че гореизложеното е било и е добър аргумент за ББР АД, с която работим вече повече от 11 години, да осигури финансиране за част от новите ни проекти. Ние оценяваме сътрудничеството ни с ББР АД високо, защото винаги сме го възприемали като знак за ангажираност и подкрепа от страна на българската държава за Параходство БМФ АД (в което тя също е акционер) като стратегически партньор, който допринася за развитието на икономиката и увеличаване на БВП на страната. Ние оценяваме също и компетентността на екипа на банката, с който винаги сме имали конструктивен диалог, приемственост и надграждане през годините, през които сме реализирали общо 13 проекта, от които вече 5 са приключени. Заслужава да бъде отбелязано, че  в нито един момент управляваното от мен дружество не е изпадало в неизпълнение по договорите за финансиране – нито през 2016 г., когато отчитаме най-голямата криза в шипинг бизнеса, нито през 2020 г., когато светът беше разтърсен от пандемията от COVID-19, която не подмина и засегна сериозно и морския транспорт", пише в писмото.

В него се обяснява, че средствата, които БМФ е ползвал от ББР АД, са в едно основно направление, а именно закупуване на кораби. В зависимост от проектите, средства са били отпускани както за директна покупка на кораби, така и за осигуряване на средства по вноски за ново строителство на плавателни съдове. Всеки един от кредитите е бил и е достатъчно обезпечен както с материални активи – кораби и имоти на Дружеството, така и със залози на вземания по банкови сметки, открити в банката. Към настоящия момент стойността на предоставените обезпечения многократно надхвърля размера на отпуснатите кредити.  Ето защо в нито един момент от периода на съществуването на нашите взаимоотношения кредитната институция не е била поставяна в риск.

"„Българска банка за развитие“ АД не е отпускала грантово финансиране на Дружеството, поради което не считаме, че това е засегнало нито малките и средните предприятия, нито данъкоплатците. Дори напротив – чрез осигуряването на финансиране на Параходство БМФ АД е осигурена и ниша за съществуване и развитие на редица малки и средни предприятия, с които Дружеството е установило трайни и дългосрочни бизнес отношения във връзка с кораборемонтни дейности, сервиз, доставки и др. При това всички ремонти на корабите се извършват изцяло, единствено и само в България. За периода на сътрудничеството му с ББР АД, Параходство БМФ АД е платило на банката над 21 млн. лева лихви, такси и комисиони, които вероятно са били използвани в допълнение на ресурса за подпомагане на малки и средни предприятия.", заявяват от Параходството.

По отношение на конкретно поисканата информация относно това доколко инвестициите, подпомогнати от ББР АД, са в сферата на  експортната търговия, иновациите и продукти и услуги с висока добавена стойност, се посочва, че дейността на Параходство БМФ АД е изцяло фокусирана в сферата на експортната търговия, както и че инвестициите са концентрирани в придобиването на кораби с внедрени най-иновативните технологии в търговското корабоплаване.

"Помощта, която ББР АД ни е оказвала и оказва неминуемо допринася за това Параходство БМФ АД да е сред корабопритежателите, които са разработили проекти,  по които строят и експлоатират кораби от най-ново поколение, с иновативна конструкция на пропулсивните им комплекси, водещи до понижен разход на гориво; кораби, отговарящи на най-съвременните изисквания на Конвенция MARPOL, оборудвани със системи за пречистване на баласта, със системи за пречистване на сярата от изгорелите газове и максимално оптимизирани EEDI (Energy Efficiency Design Index) и т.н.", пишат още от БМФ.

В писмото се посочва още, че от Параходството напълно разбират желанието за осигуряване на прозрачност и удовлетворяване на високия обществен интерес към работата на „Българска банка за развитие“ АД („ББР“ АД). "Но предвид политическата ситуация в страната, в условия на предстоящи предсрочни парламентарни избори, намирам в интерес на „Параходство български морски флот“ АД („Параходство БМФ“ АД или „Дружеството“) да не взимаме участия в публични дискусии, които след това да бъдат интерпретирани извън контекста на нашия бизнес", пише Александър Калчев.

Среща-разговор с най-големите кредитополучатели на ББР

Служебният министър промени състава на одитния комитет на ББР

Това са осемте най-големи кредитополучатели от ББР

Коментари 29
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

29 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>ЦИК реши как ще гласуват хората с увреждания&nbsp;</p>

ЦИК реши как ще гласуват хората с увреждания и поставените под карантина

Избори 2021 Преди 1 час

Дописвания в избирателния списък се допускат до 5 юли

Слънце и дъжд в понеделник

Слънце и дъжд в понеделник

България Преди 1 час

Кога ще се оправи времето

Най-вкусният десерт: Сладък тарт с извара

Най-вкусният десерт: Сладък тарт с извара

Любопитно Преди 3 часа

Вижте как да си го приготвите:

Уилям Браудър

Кой е човекът в основата на Закона "Магнитски"?

Свят Преди 4 часа

Уилям Браудър със специално интервю, в което коментира и наложените санкции на страната ни

Грандиозен успех за ансамбъла ни по художествена гимнастика

Грандиозен успех за ансамбъла ни по художествена гимнастика

България Преди 4 часа

Златните момичета спечелиха златен медал на финала на 5 топки от Европейското първенство по художествена гимнастика във Варна

Г-7 ще отпуска по 100 млрд. годишно на бедните страни

Г-7 ще отпуска по 100 млрд. годишно на бедните страни

Свят Преди 5 часа

Г-7 призова също и други развити страни да се включат в усилието

Дан Шомон

Дан Шомон: В България има възможност за ново лидерство

България Преди 5 часа

Съветникът на Барак Обама с коментар за отношенията между САЩ и България, за санкциите по закона "Магнитски", за политическата ситуация у нас

Николай Витанов

Николай Витанов: Който отиде сега на море, ще спечели

Теми в развитие Преди 7 часа

"Ако 70% от българите се ваксинират, 3 пъти по-силна ще е защитата", смята математик на закрития COVID-щаб

Денис Бери

Почина Денис Бери

Любопитно Преди 7 часа

Той е режисьор на няколко телевизионни сериала, сред които е и "Шотландски боец"

<p>БХРА: Стикерите&nbsp;създават проблеми&nbsp;</p>

БХРА: Стикерите за ваксинация създават проблеми, вместо да ги решават

България Преди 8 часа

"Натискът да се имунизират служителите на всяка цена води до отлив на персонал", казват от асоциацията

Виктор Николаев

Виктор Николаев с голямата награда за телевизионна журналистика „Свети Влас“

България Преди 8 часа

Водещият на „Здравей, България“ беше отличен за висок професионализъм

<p>10 км опашка от тирове на &bdquo;Дунав мост&rdquo; 2</p>

10 км опашка от тирове на „Дунав мост” 2

България Преди 8 часа

Проблеми за пътуващите има и на ГКПП „Кулата”

<p>Кралицата, която наложи най-популярната сватбена традиция</p>

Кралицата, която наложи най-популярната сватбена традиция

Любопитно Преди 10 часа

Вижте на кого дължим коледната традиция за украсяване на елха

Гръцкото пристанище Пирея

DW: Китай превзема европейските пристанища

Свят Преди 12 часа

Пирея, Ротердам, Антверпен, а може би скоро и Хамбург – Китай вече притежава дялове или терминали в 14 европейски пристанища. Какво цели тази експанзия

<p>НАТО е против ядрени ракети с наземно базиране в Европа</p>

НАТО е против ядрени ракети с наземно базиране в Европа

Свят Преди 13 часа

Тази стъпка се разглежда като възможен начин да се намали нивото на напрежение в отношенията с Москва