Д ецата, които постъпват в българските училища днес, са по-различни от тези, които обучавахме преди 10-15 години, твърди дългогодишен учител по история и френски език в интервю за БТА.
Кина Котларска, която има близо 30-годишен стаж, е също автор на учебници и помагала за средното образование и носител на множество национални награди и отличия.
Завършила е ВТУ "Св.Св. Кирил и Методий" и е специализирала е във Франция. В момента е директор на едно от най-големите училища във Велико Търново.
По нейно мнение учениците днес са изключително прагматични деца, които преценяват много точно усилията си. Те не са склонни да влагат повече, отколкото са преценили за необходимо.
Това, което може да мотивира днешните ученици, е възможността да получат оценка, с която да влязат в съответен университет или предпочитано училище, обяснява Котларска.
Съвременните ученици уважават учителския авторитет, като това не се влияе от възрастта на преподавателите. Най-авторитетни са онези учители, които са добри специалисти по предмета, който преподават, и които работят от душа и от сърце, смята преподавателят.
Днешните деца са много чувствителни на тема справедливост и обичат стабилността
Затова те ценят учителите, които не ги мерят с "еднакъв аршин", обяснява Котларска. За учениците е важно да знаят, че при такъв учител ще получат оценката, която заслужават, без да бъдат категоризирани априори като слаби, средни или отличници.
Децата не се противят и на забраните, ако разбират защо те са необходими и ако тези забрани са константа, споделя опита си преподавателят.
Според нея няма лоши деца - има лоши възрастни.
Учителят прогнозира, че за колегите й сложните ситуации ще стават все повече и все по-трудни, и затова е важно в тази професия да влизат
сърцати хора, които искат да я упражняват
Две са причините за тази тенденция, обяснява тя. "Допреди 25 години никой не поставяше под съмнение единството на учебно-възпитателния процес. След това направихме опит да изключим възпитателната роля на училището. Тогава всички твърдяхме, че училището е единствено и само място, където се учи. Оказа се, че това не е съвсем така. Няма как да изтриеш възпитателната функция, даже ако го направиш последствията ще са непредвидими".
На второ място тя припомни, че през последните 25 години всяко едно семейство се сблъсквало с тежки икономически ситуации, а децата често са отглеждани и възпитавани от баби и дядовци. Това обстоятелство автоматично увеличава тежестта, която трябва да поеме училището.
Спорът докъде е ролята на семейството и къде започва тази на училището, скоро няма да бъде изяснен, убедена е Котларска.
Родителите и учителите не са от двете страни на барикадата
От неин опит, училища, където родителите и учителите са съмишленици, проблемите се решават по-лесно.
Според преподавателя възможността за влияние на учителите върху децата е не повече от 30%. "Липсата на внимание към детето в първите години се отразява зле на неговите резултати в първите класове на училището. До шест години в детето вече са заложени моралните ценности, поведенческите стереотипи, които формират матрицата, върху която то ще се развива."
На въпрос какво може да се направи, за да може следващите поколения да формират общество с по-малко агресия и с повече доброта, Котларска отговоря, че за радост,
напоследък се наблюдава положителна тенденция
Тя съветва в медиите, освен ужасните или нелицеприятни за обществото случки, да се показват и да се представят и добрите примери, като например успехите и завоюваните престижни места както на отделни ученици, така и на цели училища.
Родителите на децата, които сега са на възраст между 5 и 8 години гледат на нещата по-различно, отколкото родителите, чийто деца в момента са на 15 години. Тази разлика е положителна, смята учителката.
Според нея тази генерация родители е наясно, че не всички материални капризи на децата трябва да бъдат удовлетворени, а е много по-важно детето да бъде емоционално задоволено. Това се случва, когато родителят има повече време да общува и съпреживява с детето. Родителите са загрижени за образованието на децата си и са готови да правят жертви в това отношение, убедена е тя.
Според преподавателя самите деца влизат в училище с
по-ясни категории за доброто и лошото и защо едно им харесва, а друго - не
Все повече родители търсят и извънкласни дейности и съдействат те да бъдат разкривани дори в рамките на училището.
Според учителя забравя се нещо много важно, че както децата, така и училищата са различни. Ако за едно училище е важно да направи успешна изложба или впечатляващ концерт с участието на своите възпитаници, за друго е важно всички ученици да изкарат външното оценяване, например.
Българските учители и ученици трябва да бъдат поощрявани и подкрепяни от цялото общество в усилията си да се развиват, заключава Кина Котларска.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!