Но ога Русе е бил най-важният град на България, днес обаче е далечна
провинция. И все пак: традиционните връзки на града с Европа постепенно
се съживяват, пише Рудолф Херман в статия за "Нойе Цюрхер Цайтунг" (nzz.ch).
"Стой!" Полицаят енергично възпира с ръка пътниците, пристигнали с влака на русенската гара. "Най-напред - паспортен контрол!"
Изминаването на
80-те километра от Букурещ до Русе с влак са си същинско
приключение.
За преодоляването на това разстояние са нужни точно три
часа - не само заради граничния контрол, но и заради скоростта на
остарелите вагони. И ако във времената на Студената война сте пропуснали
"удоволствието" да преживеете нервността на граничния преход в
социалистическия свят, можете да наваксате поне донякъде между Гюргево и
Русе.
Строги гранични полицаи патрулират с кучетата си покрай влака или
претърсват вагоните за контрабандни стоки. След проверката влакът може
да поеме към импозантния железен мост, по който на две различни нива
преминават влаковете и автомобилите.
Централната русенска гара впечатлява с бомбастичната си архитектура и в
това няма нищо чудно, тъй като мястото има символично значение - през
1866 тук е открита първата българска жп-отсечка, стигаща до Варна.
Монументалността на сградата обаче влиза в остър контраст с
интензивността на движението - заминаващите и пристигащите влакове не са
повече от двайсетина.
Чувството за непропорционалност се усеща и на огромния площад "Свобода".
Той е един от най-красивите български площади и би подхождал чудесно на
един едномилионен град. Русе обаче има само 160 000 жители.
В чудесно
обновения център на града изпъква архитектурата в австро-унгарски стил.
Именно тя е и причината, поради която градът е наричан "Малката Виена".
Подобно на "голямата сестра" по-горе на Дунава, този архитектурен
стил придава на града помпозност, която някак не отговаря на русенската
действителност.
Да, славните времена на "Малката Виена" са в миналото. Някога Русе е бил
най-важният град в България - не на последно място заради
стратегическото си положение на Дунава, оценено още навремето от
римляните. Градът преживява истински подем и по време на османското
господство - жп-линията до Варна е първата в цялата Османска империя.
Къде е Русе днес?
"Днес обаче сме на края на света", казва русенецът Мартин Иванов. И
действително - пътищата, които водят до Русе, са твърде дълги: София е
на 400 км, при това по лош път, Варна е на 200, а с влака се стига дори
по-бавно, отколкото с кола.
"Естественият гравитационен център всъщност
би трябвало да е Букурещ, но в междусъседските отношения все още се
усеща резервираност", смята Мартин Иванов.
Като ръководител
на организацията "Елиас Канети", посветила се на културния обмен и
политическото и научно развитие на населението, той се е заел да сложи
край на "относителната изолация" на Русе.
"За нас културният обмен има много широка база", казва Елиса Калоси,
която отговаря за проектите на организацията. Италианката е пристигнала в
Русе след следването си в Берлин. Тя обяснява, че "Елиас Канети" се
занимава не само с литературни четения, прожекции на филми и концерти,
но проявява интерес и към субкултурата. Затова в програмата на
организацията е включен и скейтърски фестивал.
Елиса Калоси работи с
младите хора и по още един проект, който обаче напредва много бавно: в
родната къща на Елиас Канети е на път да бъде създаден културен център.
НПО и доверието на хората
Спокойно можем да твърдим, че не само впечатляващата архитектура в
центъра на града свърза Русе с Европа. Организацията "Елиас Канети" също
благоприятства развитието на междукултурните отношения.
Елиса Калоси и
Мартин Иванов обаче недоумяват защо местният университет и местните
власти проявяват толкова малък интерес към тяхната дейност.
Иванов, който се ангажира и в една неправителствена организация,
разказва, че в България на структурите на гражданското общество не им е
никак лесно. Той разяснява, че политиците искат послушен неправителствен
сектор, а населението се отнася по-скоро скептично към фондациите и
организациите, тъй като вижда в тях предимно инструменти на политиците, а
не структури, които биха могли да бъдат полезни.
Иванов се оплаква и от
още нещо: че вместо да приветстват работата на сектора на гражданското
общество, политиците се опитват да монополизират колкото може повече
обществени сфери.
Малката българска Виена
Според швейцарски журналист традиционните връзки на Русе с Европа постепенно се съживяват
19 март 2013, 11:15
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!