Изследване: Алкохолът причинява и рак
В своя музей на "Малкия алкохол" Петър Нейчев от Стара Загора има над 1700 бутилки алкохол с грамаж до 50 мл.   
Източник: Иван Янев / БГНЕС
Пе енето на големи количества ракия, вино или бира не само уврежда трайно черния дроб. Алкохолът предизвиква и ракови заболявания за 10 процента от мъжете в Европа.

До този извод достигат учени, изследвали 364 хиляди мъже и жени в осем държави от Европейския съюз - Великобритания, Германия, Гърция, Дания, Испания, Италия, Франция и Холандия.

Децата и тийнейджърите трябва да са особено внимателни. Техните органи могат много по-лесно да бъдат увредени от алкохола, отколкото при възрастните, подчертават учените.

Жените, заболели от рак вследствие прекомерна употеба на алкохол са с три процента по-малко от мъжете.

Изследването е публикувано в авторитетното специализириано списание British Medical Journal.

Като количество погълнат алкохол, над което рискът от заболяване расте, се препоръчват нормативите, определени от Световната здравна организация.

В рамките на изследването EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) от средата на 90-те години на миналия век са били наблюдавани стотици хиляди доброволци, които редовно са се подлагали на изследвания и са съобщавали колко алкохол консумират.

Резултатите показват, че не съществува сигурно ограничение върху консумацията на алкохол.

При мъжете алкохолът може да предизвика раково образование главно в червата, черния дроб и стомаха. При жените алкохолът най-често е причина за много заболявания от рак на гърдата.

Само през 2008 г. алкохолът със сигурност е предизвикал рак при 21500 жени и 57600 мъже сред хората, изследвани в осемте държави.

Повечето от тези пациенти всекидневно са консумирали повече от количеството, препоръчвано от Световната здравна организация (СЗО). "Но все пак няма сигурен лимит за пиенето на алкохол", казва Мануела Бергман от Германския институт за изследвания на храненето в Потсдам (DifE).

Тя твърди, че резултатите от изследването за пореден път посочват, че е необходима широка разяснителна работа, за да намалее консумацията на алкохол в Европа.

Според критериите на СЗО за денонощие здравият черен дроб може да разгради напълно 2 малки питиета (по 40-50 мл) концентрат или 2 бири. Това е средната норма за нерискова употреба на алкохол.

При всяко количество отгоре дозите се наслагват и черният дроб се претоварва. Всекидневното пиене е рисково само по себе си, защото никой не може да отгатне минималните безвредни количества алкохол. От голямо значение е и качеството на алкохола.

Старият континент е сред регионите в света, в които е най-висока консумацията на алкохол на глава от населението. Пиенето е причина за около 6,5% от всички смъртни случаи.

Алкохолът причинява близо 4% повече смъртни случаи, отколкото СПИН, туберкулозата или насилието, предупреждава Световната здравна организация.

Консумацията на алкохол в изследваните от СЗО 48 европейски страни е различна в зависимост от религиозната принадлежност, ролята на половете и културните норми, но се движи средно в рамките на 9,24 литра чист алкохол на година.

Най-високи нива на потребление са регистрирани в Естония - над 16 литра чист алкохол годишно на човек. Следват Чехия, Ирландия, Франция - с консумации между 14 и 15 литра годишно на човек.

Британците, смятани за едни от най-големите пияници, изпиват по около 13 литра чист алкохол годишно. В дъното на тази класация са страни като Таджикистан и Турция, където са регистрирани около 2 литра чист алкохол годишно на човек.

България е на 30-то място по употреба на алкохол. В сайта на СЗО се отбелязва, че при 7,7 млн. население, от което 86% е над 15 години, се консумира 12,4 литра алкохол на човек годишно.

Близо 45% от българите консумират чист алкохол, 22% - вино и 32% - бира. Данните на СЗО сочат, че близо една трета от българите въобще не консумират алкохол, а около 17% употребяват по 50-60 грама алкохол през седмицата.

СЗО разделя Европа на три зони - Eur-A, Eur-B и Eur-C. Eur-A обхваща 27 страни с най-ниска смъртност, вследствие употребата на алкохол. Eur-B обхваща 17 страни с ниска смъртност от употреба на алкохол, където се намират България, Полша, Румъния, Словакия, Македония, Турция и др.

Eur-C обхваща 9 страни с висока смъртност от употреба на алкохол, включващи Руската федерация и страните от бившия СССР.
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Иран използвал украинска тактика да свали изтребител на САЩ

Иран използвал украинска тактика да свали изтребител на САЩ

Свят Преди 29 минути

В района, в който са действали американските бойни самолети, са били разположени много дронове

Евровизия променя правилата за 2027 г.

Евровизия променя правилата за 2027 г.

Любопитно Преди 1 час

От 2027 г. страната победител няма автоматично да може да бъде домакин на следващото издание

"Уникална" украинска атака остави без вода Новоросийск

"Уникална" украинска атака остави без вода Новоросийск

Свят Преди 4 часа

Според кмета му водоснабдяването в руския град е било прекъснато

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

България Преди 4 часа

Ударили са се челно джип и товарен камион

Верижна катастрофа с три коли на входа на Банско

Верижна катастрофа с три коли на входа на Банско

България Преди 4 часа

По първоначална информация от полицията са пострадали две жени и един мъж

Трикрак вълк нападна малко момиче в таверна край Солун

Трикрак вълк нападна малко момиче в таверна край Солун

Свят Преди 4 часа

След залавянето на вълка специална научна комисия ще направи оценка на състоянието и поведението му

Съкращават над 160 щата в две министерства

Съкращават над 160 щата в две министерства

България Преди 5 часа

Най-съществено е намалението в системата на Министерството на иновациите и дигиталната трансформация

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

Пуснаха двамата задържани за побоя над непалци в Пловдив

България Преди 5 часа

Според прокуратурата от записа се вижда, че агресията е била прекомерна и не е имало причина за нападението

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Свят Преди 5 часа

Над 20% от капацитета на френските АЕЦ е неизползваем заради сушата и жегите. В най-голямата централа в Западна Европа „Гравлин“ блоковете бяха спрени, след като рояци от медузи запушиха охладителните помпи за реакторите

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения  в "пиратство и грабеж"

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения в "пиратство и грабеж"

Свят Преди 5 часа

Путин подчерта, че Москва ще прави това във всички акватории

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

България Преди 6 часа

То е откарано за аутопсия в болница, за да бъде установено какво се е случило

<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 6 часа

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 6 часа

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора