11

73,5%  от бългаpските деца искат нови експозиции в Националния истоpически музей (НИМ), 72,7%   пожелават в музеите да се включат 3D анимации и представления, 69,4% имат желание да се включат в тематични работилници, а 53, 5% - да участват в образователни исторически сцени и възстановки. Това разказа в интервю за Севделина Николова от Vesti.bg Мадлен Янева от отдел "Връзки с обществеността" на НИМ.

Националният исторически музей в момента провежда благотворителна кампания  за набирането на финансови средства, предназначени за създаването на детски музейно-образователен център, предназначен за работа с деца, ученици и семейна публика с деца.

- Какви цели си поставяте с този център?

- В бъдещия център ще може да осъществим изцяло програмата "Музейно приключение", по която работим и в момента. Целта на занятията е ученето да се превърне в преживяване, състоящо се в поредица от позитивни емоции и нови открития. Включени са различни модули по определени теми, които могат да се адаптират в зависимост от възрастта на участниците, сезоните през които те се провеждат, да се обогатяват и разширяват.

- С кого работите по този проект?

- Той се осъществява в сътрудничество с Фондация "Помощ за благотворителността в България", с творческата и идейна подкрепа  на  рекламна агенция Saatchi & Saatchi, и финансовото съдействие на Фондация "Америка за България".

- Какви подходи ще търсите, за да научат децата повече за историята ни?

- Ще се използват анимация, образователни, ролеви и спортни игри, активности, свързани с областта на историята, археологията, реставрацията, етнологията и екологията. Програмата е разработена в полза на децата и е съобразена  с насоките, залегнали в Националната стратегия за развитие на детето 2008-2018 г. за създаване на програми, помагащи им да развият взаимоотношения на доверие и сътрудничество, умения за общуване, социални компетентности и ангажираност.

- Как гледат самите деца на начинанието ви?

- Ние зачитаме мнението на подрастващите и се съобразяваме с желанията и нагласите им. С цел улеснение на комуникацията между музея и младите хора проведохме  "Маркетингово  проучване и оценка на взаимодействието между музеите, училището и младите потребители", финасирано от НФ „Култура", програма "Публики. За нас беше много важно да разберем какво учениците искат да видят в музеите, какви очакванията имат и с какви дейности да се занимават, за да може да адаптираме програмите си спрямо техните желания. Бяха анкетирани 490 ученици от 16 столични училища на възраст между 5-ти и 8-ми клас.

- Какво се оказа, че искат учениците?

- В отговор на различните въпроси 73,5%  от анкетираните деца посочват, че искат нови експозиции, 72,7% пожелават в музеите да се включат 3D анимации и представления, 69,4% имат желание да се включат в тематични работилници, а 53,5% - да участват в образователни исторически сцени и възстановки.

Нашето "Музейно приключение" е изцяло съобразено с насоките от проведеното изследване. Програмата е замислена да действа като целогодишна  интердисциплинарна и мултифункционална образователна програма с възможности за непрекъснато надграждане.

- Върху какви исторически събития ще акцентирате?

- Обхванали сме най-значимите национални празници и герои, исторически събития, обреди, обичаи и традиции. Пред децата те се представят чрез интерактивни и логически игри, приложни занимания и изненади. За пълноценно използване на музейното парково пространство и като допълнителна програма имаме разработена и природонаучна част,  свързана с досега на децата с природата, с опознаването на нейната красота, с възпитанието на уважение и грижа към нея, с повишаването на екологичната култура.

- Как ще повлияе на самите деца вашата инициатива?

- Програмата повишава и физическата активност на децата, като намалява времето,  прекарано пред екрана на телевизора и компютъра, чрез открити игри в парка усилва връзката им с природата и увеличава здравословните им възможности, развива нови умения и начини на работа в екип и взаимопомощ, намалява стреса, отчуждението и агресията, развива усещане за принадлежност към групата и собствена значимост.

- Как върви кампанията по набиране на средства?

- Тя вече е във втората си фаза. След опаковането  на паметниците ни подкрепиха много граждани, фирми и организации, а събраните средства са вече 18 хил. лв., т.е. точно половината от необходимата сума за адаптирането на помещението, в които участниците се  надяваме да се чувстват комфортно. Въпреки противоречивите реакции ние реализирахме основната си цел: да провокираме обществена дискусия, доколко познаваме историята си, как се интерпретират важни факти и събития от нея, а и обществеността да разбере за намеренията ни относно изграждането на центъра.

Кампанията  продължава с отправянето на най-важното послание: "Фактите се забравят, но преживяванията се помнят". Силно се надяваме до 25 март - Благовещение, да успеем с адаптацията на помещенията и открием центъра, за да може час по-скоро да „се потопим и усетим" историята.

- Ние сме онлайн медия. Къде нашите читатели могат да научат повече за вас и как могат да подкрепят кампанията?

- Повече информация за музейно-образователната програма и детския център може да намерите на неговата страница http://www.detskicentarnim.com/

Всеки желаещ да подкрепи кампанията, може да го направи чрез SMS на номер 17 777 с текст DMS NIM на стойност 1 лв.или направите дарение по банков път на сметка:

IBAN: BG34 UNCR 7630 3100 1130 32, BIC: UNCRBGSF при УниКредит Булбанк,клон „Калоян", Национален исторически музей.

 

 

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@