8

Ф алшивите новини се превърнаха във водеща тема за медиите по цял свят. Предоставянето на непроверена и невярна информация може да има разрушителен ефект не само върху аудиторията, но и върху икономиката и корпоративната репутация.

За да реши този проблем, "Нова Броудкастинг Груп" започва кампания срещу недостоверните новини.

В какво се състои кампанията и какви са целите ѝ - на тези и други въпроси пред списание „Forbes” дава отговор Дарина Сарелска, директор "Новини и актуални предавания" в „Нова Броудкастинг Груп”.

- Г-жо Сарелска, в какво се състои кампанията на NOVA срещу недостоверните новини?

- Смятаме да предложим решение. Не просто да посочим проблема с фалшивите новини и медийните манипулации, но да дадем реална услуга - от една страна, да предложим платформа, в която нашите редактори да проверяват информация, която зрителите намират за интересна, и да я систематизират по критерий достоверност.

От друга, водещите журналисти на NOVA да могат да споделят своя опит на публиката - как те отсяват истинската фактологична информация от внушенията и пропагандата. Да предадат ноу - хау, уроци по критично четене, ако искате. В помощ на хората, които са професионалисти в други сфери и които обаче се оказват жертви на собствените си неинформирани решения, заради фалшиви новини.

- Какъв обхват ще има кампанията и какъв времеви диапазон ще запълни?

- Планираме кампанията да стартира този месец като дългосрочна инициатива. Основната цел е да покажем на хората, че е необходимо да подхождат критично - за нас е важно да дадем инструментите в ръцете на потребителя и той сам да се научи да разпознава достоверното от недостоверното. Нямаме за цел да създаваме комерсиален продукт, а да бъдем максимално полезни на хората и да дадем своя принос в борбата с разрастващото се влияние на неверните новини.

- Защо недостоверните новини са проблем и кой страда повече от тях - зрителите или самите медии?

- С развитието на новите технологии и бума на онлайн медии се отвори огромна територия и за гражданска журналистика, но и съответната възможност за злоупотреба с информация. Проблемът е двустранен и за самите медии, защото девалвира доверието в нас като цяло. Но най-вече щетата е за публиката. То е като със стоките-ментета. Потребителят е подведен, но не само с некачествен продукт. В случая с медиите фалшивите новини, подкрепени от тролове могат да дирижират фалшиво обществено мнение, да създават фалшиви герои и антигерои, да създават фалшива представа на публиката и да предполагат неинформиран избор. И това е особено опасно в незрелите общества като нашето, където има криза на доверието във всеки и във всичко, изцяло в институциите. Това прави хората още по-податливи на всякакви внушения и манипулации.

- Какви мерки и правила прилага NOVA, за да филтрира недостоверните новини?

- Мейнстрийм медиите имат своите азбучни учебникарски правила - консервативен набор от принципи като проверка през няколко източника, проверка на фактите на място, от първа ръка, цитиране на източници, осигуряване на баланс на гледните точки, плурализъм на мненията. Все базисни практики на добрата журналистика. Подкрепени с опита на екипа на Новините на NOVA, те изграждат почти безпогрешен рефлекс за истинска и фалшива информация. Казвам почти, защото понякога в новините нашият основен враг са времето и крайният срок - тогава обаче пак имаме професионалния ангажимент да следим една тема в развитие, да я актуализираме и да се придържаме към фактите, които знаем, тогава когато са ни станали известни.

Цялото интервю с Дарина Сарелска може да прочетете в списание "Forbes".

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@