17

Щ е ви разкажем една малко по-различна история на пазаруването и колко вредни могат да бъдат консуматорите за икономиката.

Днес е „Черният петък“. Денят, в който магазините в САЩ продавали толкова много, че стандартното червено мастило свършвало и трябвало да дописват в счетоводните тефтери с молив. Това се случвало някъде през по-миналия век, според официалната версия на историята.

Митът за „Черния петък“ е основополагащ за консуматорското общество, в което хората живеят, за да купуват. В този ден в много страни по света започва сезонът на коледните намаления по магазините. Това е денят на големите продажби за бизнеса.

Отскоро китайците изпревариха САЩ в потребителската треска с техния „Ден на самотните сърца“ на 11 ноември, но в глобален мащаб „Черният петък“ все още запазва първото си място в сърцата на потребителите.

Хората се нареждат на опашки в малките часове на нощта или спят пред магазините, за да се влеят в полудялата тълпа, искаща да купи с намаление надценени продукти, която ще нахлуе при отварянето на вратите на търговските центрове. Това е емоцията на „Черния петък“. Може да се сравни с преживяването по-време на футболен мач, с бой между агитките.

Истината за „Черния петък“ обаче е малко по-различна от общоприетия мит. Названието се използва за първи път през 60-те години на XX век във Филаделфия и няма нищо общо с пазаруването.

Името е измислено от полицията заради хората, прибиращи се по домовете си след „Деня на благодарността“ и множеството катастрофи и задръствания във въпросния петък. Потребителският мит е създаден по-късно, от рекламната индустрия.

Интересно е как хората са виждали света преди появата на консуматорското общество?

През 1965 г. подкомисия в Сената на САЩ прогнозира, че в резултат на увеличаване на производителността на труда от автоматизацията и "кибер нацията" - с други думи, компютърната революция - американците ще работят само около 20 часа на седмица през 2000 година, и ще почиват със седем седмици повече.

Реалността не оправдава тези очаквания. През 1991 г. средният американски работник вече работи със 163 часа повече годишно, отколкото през 1973 г. А в много семейства започват да работят и двамата родители.

Трябва да се отбележи, че повишаването на производителността на труда е придружено с увеличаване на употребата на енергия и реално е свързано с повече труд, а не само с по-голяма ефективност. Новите технологии позволяват на работниците да вършат повече работа и то по-бързо. Работното време е по-изтощаващо, докато ожесточената конкуренция за трудовите позиции прави процеса още по-стресиращ.

Повишаването на производителността означава и че потребителите вече изпълняват различни задачи, които преди са им били предлагани под формата на услуги. От записване на резервации за самолетни билети до наливане на бензин от автоматизирани колонки.

Защо вместо да намалява, работното време в САЩ постоянно расте през последния половин век? През 100-те години след гражданската война с Конфедерацията американските работници извоюват множество привилегии, включително и по-малко работни часове седмично.

На 1 май 1886 г, половин милион работници изпълват улиците на големите градове в Америка, за да искат осемчасов работен ден. По време на Голямата депресия бизнесът въвежда 30-часова работна седмица.

До Втората световна война, по-високите заплати и по-краткото работно време са основни изисквания на работническото движение. Но след войната заплахата от покачване на безработицата намалява. В следвоенната ера, подпомогнато от телевизията и с целенасочените усилия на рекламната индустрия се ражда т.нар. "консуматорско общество". Очакванията за по-големи жилища и коли се увеличават. По-лесният достъп до кредит носи изобилие от материални блага на средната класа.

След 1980 г. средната работна заплата обаче започва да изостава от производителността. И не само в САЩ. Този процес се наблюдава навсякъде по света. Но това не разколебава консуматорите. Те продължават да купуват, вече за сметка на увеличаване на дълговете им.

По време на икономическия бум в края на 1990-те, американците работят повече от пословичните работохолици - японците.

Европейците поемат по различен път през втората половина на XX век. Подтикнати от силни и активни движения на трудещите се и социално-демократични политически партии, европейците превръщат по-голямата част от увеличената производителност в повече свободно време. Сега те работят само 80-85 на сто от времето, в което се труди средният американски работник. А в много страни в Европа хората се пенсионират по-рано, което прави разликата още по-голяма.

В САЩ, обичайни за Европа привилегии като платен отпуск по болест, отпуск по семейни причини и т.н. са непознати.

За американците, средният годишен платен отпуск вече е намалял до малко повече от една седмица.

Ваканцията все повече се превръща в привилегия на елита. Парадоксално, но американският опит показва, че колкото по-ниска е заплатата на работника, толкова по-малко вероятно е той да получи какъвто и да е платен отпуск.

Може би в този дисбаланс са заложени дългосрочните проблеми на американския трудов пазар и превръщането на много от американците в потребители, залепени за екраните на телевизорите във времето, когато не работят или не пазаруват.

Тук се намесват и новите технологии. Те не просто дават повече свободно време на хората, а отнемат работни места точно на тези, които формират средната класа. Най-евтиният труд не си струва разработването на роботи за извършването му. Така средната класа намалява и към нея във все по-голяма степен се числят хора с високо специализирани професии.

Но консуматорското общество вече е тук. Ние живеем в него, с неговите продукти с ограничен срок на ползване, свръх-експлоатация на ресурсите и ограничени ценности. Обществото, чиито идеал е потребителят, независимо, че въпросната личност често е силно задлъжняла заради покупките на неща, от които няма нужда, но които, според общоприетата представа, биха повишили социалния му статус като консуматор.

Ефектът за икономиката е катастрофален. Ресурсите на планетата бързо се изчерпват в търсене на постоянен и висок темп на нарастване на потреблението и производството. Огромна част от произведеното просто се пилее, тъй като е целенасочено нетрайно направено, а и хората нямат нужда от него. Целта е производственият цикъл да не спира и дори да се ускорява, ето защо и потреблението трябва да расте постоянно. В това общество хората се надпреварват със самите себе си, в състезание, в което накрая няма печеливши.

Коментари 17
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

17 коментара
 
Изпит. Професорът задава въпрос след въпрос, студентът мълчи. - Добре, последен въпрос: кой е открил Америка? Студентът повдига рамене. - Колумб! - направо крещи преподавателят.…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Отпускат допълнителни средства за ремонти и оборудване на училища

Отпускат допълнителни средства за ремонти и оборудване на училища

България Преди 14 минути

Целта на инвестициите е да намалят дисбаланса между малките и големи училища

Романтични пориви бушуват у кучето на Борис Джонсън

Романтични пориви бушуват у кучето на Борис Джонсън

Любопитно Преди 30 минути

"Непрекъснато е в краката на хората", каза британският премиер по време на инспекция на полицейски кучета

<p>Откриха нарушения за границите на плажове край Лозенец</p>

Откриха нарушения в определянето на границите на плажове край Лозенец

България Преди 1 час

Какво е показала проверката на прокуратурата

Стефан Янев: Политическите сили припознаха призивите за диалог

Стефан Янев: Политическите сили припознаха призивите за диалог

България Преди 1 час

Бяха възприети посланията за необходимост от адекватна политика в различни обществени сфери, каза служебният министър-председател

Джоуи Джордисън

Почина бившият барабанист и съосновател на Slipknot Джоуи Джордисън

Свят Преди 1 час

Джоуи Джордисън напусна Slipknot през 2013 г.

Кание Уест

Ще си купите ли? Продават въздух от шоу на Кание Уест

Любопитно Преди 2 часа

Началната цена на пакета започна от 3333 долара, но вече се е покачила на $60 000

Руснак се удави в морето край Несебър

Руснак се удави в морето край Несебър

България Преди 3 часа

Мъжът е на 47 години

Хеликоптер се включи в потушаването на пожара в Твърдица

Хеликоптер се включи в потушаването на пожара в Твърдица

България Преди 3 часа

На този етап не се очаква обявяване на извънредно положение

V12 Mercedes Suite

Това е хотелът-мечта за най-запалените автомобилни почитатели

Технологии Преди 4 часа

Да спиш в легло, направено от култов автомобил? Може, предлага го хотел в града на Mercedes и Porsche.

Кои са симптомите на Делта варианта

Кои са симптомите на Делта варианта

Теми в развитие Преди 4 часа

Делта вариантът съвсем скоро ще измести доминиращия в Европа Алфа вариант на коронавируса. Симптомите при него са по-различни:

Горещо време днес! Температурите ще достигнат 40°

Горещо време днес! Температурите ще достигнат 40°

България Преди 4 часа

На места е възможно да превали

200 нови случая на COVID-19 у нас

200 нови случая на COVID-19 у нас

Теми в развитие Преди 5 часа

Има ръст и в процента на положителните проби

Кадър с единия НЛО от клиповете

Учен от Харвард ще търси извънземни в небето

Технологии Преди 5 часа

Ави Льоб започва нов "прозрачен научен проект"

Еврохолд придоби мрежата на ЧЕЗ в България

Еврохолд придоби мрежата на ЧЕЗ в България

България Преди 16 часа

Сделката е най-голямата в енергийния сектор на страната за последните 17 години

Нова заповед на здравния министър за влизане в България

Нова заповед на здравния министър за влизане в България

Теми в развитие Преди 17 часа

Български граждани, идващи от червена зона, които не представят COVID сертификат или отрицателен PCR тест, се поставят под 10-дневна карантина

Николай Хаджигенов

Комисията на Хаджигенов поиска записи от гражданите

България Преди 18 часа

Хаджигенов се обръща с молба към граждани, фирми и учреждения