Щ е ви разкажем една малко по-различна история на пазаруването и колко вредни могат да бъдат консуматорите за икономиката.

Днес е „Черният петък“. Денят, в който магазините в САЩ продавали толкова много, че стандартното червено мастило свършвало и трябвало да дописват в счетоводните тефтери с молив. Това се случвало някъде през по-миналия век, според официалната версия на историята.

Митът за „Черния петък“ е основополагащ за консуматорското общество, в което хората живеят, за да купуват. В този ден в много страни по света започва сезонът на коледните намаления по магазините. Това е денят на големите продажби за бизнеса.

Отскоро китайците изпревариха САЩ в потребителската треска с техния „Ден на самотните сърца“ на 11 ноември, но в глобален мащаб „Черният петък“ все още запазва първото си място в сърцата на потребителите.

Хората се нареждат на опашки в малките часове на нощта или спят пред магазините, за да се влеят в полудялата тълпа, искаща да купи с намаление надценени продукти, която ще нахлуе при отварянето на вратите на търговските центрове. Това е емоцията на „Черния петък“. Може да се сравни с преживяването по-време на футболен мач, с бой между агитките.

Истината за „Черния петък“ обаче е малко по-различна от общоприетия мит. Названието се използва за първи път през 60-те години на XX век във Филаделфия и няма нищо общо с пазаруването.

Името е измислено от полицията заради хората, прибиращи се по домовете си след „Деня на благодарността“ и множеството катастрофи и задръствания във въпросния петък. Потребителският мит е създаден по-късно, от рекламната индустрия.

Интересно е как хората са виждали света преди появата на консуматорското общество?

През 1965 г. подкомисия в Сената на САЩ прогнозира, че в резултат на увеличаване на производителността на труда от автоматизацията и "кибер нацията" - с други думи, компютърната революция - американците ще работят само около 20 часа на седмица през 2000 година, и ще почиват със седем седмици повече.

Реалността не оправдава тези очаквания. През 1991 г. средният американски работник вече работи със 163 часа повече годишно, отколкото през 1973 г. А в много семейства започват да работят и двамата родители.

Трябва да се отбележи, че повишаването на производителността на труда е придружено с увеличаване на употребата на енергия и реално е свързано с повече труд, а не само с по-голяма ефективност. Новите технологии позволяват на работниците да вършат повече работа и то по-бързо. Работното време е по-изтощаващо, докато ожесточената конкуренция за трудовите позиции прави процеса още по-стресиращ.

Повишаването на производителността означава и че потребителите вече изпълняват различни задачи, които преди са им били предлагани под формата на услуги. От записване на резервации за самолетни билети до наливане на бензин от автоматизирани колонки.

Защо вместо да намалява, работното време в САЩ постоянно расте през последния половин век? През 100-те години след гражданската война с Конфедерацията американските работници извоюват множество привилегии, включително и по-малко работни часове седмично.

На 1 май 1886 г, половин милион работници изпълват улиците на големите градове в Америка, за да искат осемчасов работен ден. По време на Голямата депресия бизнесът въвежда 30-часова работна седмица.

До Втората световна война, по-високите заплати и по-краткото работно време са основни изисквания на работническото движение. Но след войната заплахата от покачване на безработицата намалява. В следвоенната ера, подпомогнато от телевизията и с целенасочените усилия на рекламната индустрия се ражда т.нар. "консуматорско общество". Очакванията за по-големи жилища и коли се увеличават. По-лесният достъп до кредит носи изобилие от материални блага на средната класа.

След 1980 г. средната работна заплата обаче започва да изостава от производителността. И не само в САЩ. Този процес се наблюдава навсякъде по света. Но това не разколебава консуматорите. Те продължават да купуват, вече за сметка на увеличаване на дълговете им.

По време на икономическия бум в края на 1990-те, американците работят повече от пословичните работохолици - японците.

Европейците поемат по различен път през втората половина на XX век. Подтикнати от силни и активни движения на трудещите се и социално-демократични политически партии, европейците превръщат по-голямата част от увеличената производителност в повече свободно време. Сега те работят само 80-85 на сто от времето, в което се труди средният американски работник. А в много страни в Европа хората се пенсионират по-рано, което прави разликата още по-голяма.

В САЩ, обичайни за Европа привилегии като платен отпуск по болест, отпуск по семейни причини и т.н. са непознати.

За американците, средният годишен платен отпуск вече е намалял до малко повече от една седмица.

Ваканцията все повече се превръща в привилегия на елита. Парадоксално, но американският опит показва, че колкото по-ниска е заплатата на работника, толкова по-малко вероятно е той да получи какъвто и да е платен отпуск.

Може би в този дисбаланс са заложени дългосрочните проблеми на американския трудов пазар и превръщането на много от американците в потребители, залепени за екраните на телевизорите във времето, когато не работят или не пазаруват.

Тук се намесват и новите технологии. Те не просто дават повече свободно време на хората, а отнемат работни места точно на тези, които формират средната класа. Най-евтиният труд не си струва разработването на роботи за извършването му. Така средната класа намалява и към нея във все по-голяма степен се числят хора с високо специализирани професии.

Но консуматорското общество вече е тук. Ние живеем в него, с неговите продукти с ограничен срок на ползване, свръх-експлоатация на ресурсите и ограничени ценности. Обществото, чиито идеал е потребителят, независимо, че въпросната личност често е силно задлъжняла заради покупките на неща, от които няма нужда, но които, според общоприетата представа, биха повишили социалния му статус като консуматор.

Ефектът за икономиката е катастрофален. Ресурсите на планетата бързо се изчерпват в търсене на постоянен и висок темп на нарастване на потреблението и производството. Огромна част от произведеното просто се пилее, тъй като е целенасочено нетрайно направено, а и хората нямат нужда от него. Целта е производственият цикъл да не спира и дори да се ускорява, ето защо и потреблението трябва да расте постоянно. В това общество хората се надпреварват със самите себе си, в състезание, в което накрая няма печеливши.

- Здравейте, аз съм новата ви съседка. Да ви се намира сол? - Една минутка, да разкарам жената...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Още един участник изгуби мястото си в Кухнята на Ада

Още един участник изгуби мястото си в Кухнята на Ада

Любопитно Преди 4 часа

Христо от Сините се сбогува с мечтата за победа в Hell’s Kitchen

Посолството на Палестина изрази съболезнования за загиналия български служител в ООН

Посолството на Палестина изрази съболезнования за загиналия български служител в ООН

България Преди 4 часа

Палестина: Призоваваме международната общност и ООН да положат повече усилия за установяване на незабавно примирие

Запечатаха няколко помещения в сградата на БОК

Запечатаха няколко помещения в сградата на БОК

България Преди 7 часа

Това се случва часове след като Весела Лечева беше избрана да застане начело на БОК

Протест на „Правосъдие за всеки” срещу Делян Пеевски

Протест на „Правосъдие за всеки” срещу Делян Пеевски

България Преди 8 часа

Демонстрацията се провежда пред Съдебната палата в София

Франция: Путин поставя нереалистични условия

Франция: Путин поставя нереалистични условия

Свят Преди 9 часа

Софи Примас: Все още има какво да се направи

<p>Кац: Жители на Газа, това е последното предупреждение</p>

Израелската армия започна сухопътни операции в Газа

Свят Преди 10 часа

Войските са „поели контрола и са разширили присъствието си до централния коридор Нецарим“

Русия и Украйна размениха 372 военнопленници

Русия и Украйна размениха 372 военнопленници

Свят Преди 10 часа

Русия съобщи, че е върнала украинските ранени военнопленници като „жест на добра воля”

Осъдиха на 49 години затвор тийнейджър, убил трима

Осъдиха на 49 години затвор тийнейджър, убил трима

Свят Преди 11 часа

Планирал да надмине известните американски масови убийства,

Излъгал ли е принц Хари при влизането си в САЩ? Цензурираните документи повдигат въпроси

Излъгал ли е принц Хари при влизането си в САЩ? Цензурираните документи повдигат въпроси

Свят Преди 11 часа

Съдебни документи, публикувани във вторник, не хвърлят нова светлина върху обстоятелствата, при които принц Хари е влязъл в САЩ

Най-грозната риба в света спечели "Риба на годината" в Нова Зеландия

Най-грозната риба в света спечели "Риба на годината" в Нова Зеландия

Любопитно Преди 11 часа

Този вид е талисман на Обществото за опазване на грозните животни

Откриха обявеното за издирване 13-годишно момиче

Откриха обявеното за издирване 13-годишно момиче

България Преди 11 часа

Момичето излязло от дома си в сряда сутрин, тръгнало към училище, но не се прибрало

Задържаха четирима мъже за дръзка кражба на златна тоалетна

Задържаха четирима мъже за дръзка кражба на златна тоалетна

Свят Преди 11 часа

18-каратово произведение на изкуството е застраховано за близо 5 милиона паунда

Снимката е илюстративна

Зачестяват ли самолетните катастрофи?

Свят Преди 11 часа

"Ако видите малко дете на американско летище, има пет пъти по-голяма вероятност то да порасне и да стане президент на САЩ, отколкото да загине в предстоящия полет."

Приеха бюджета на Държавното обществено осигуряване и НЗОК

Приеха бюджета на Държавното обществено осигуряване и НЗОК

България Преди 11 часа

Минималната работна заплата за страната се увеличава от 933 лв. на 1077 лв.

Каталогът Nova Docu вече е достъпен и в Гърция

Каталогът Nova Docu вече е достъпен и в Гърция

Любопитно Преди 11 часа

Създаден от United Media миналата година, ексклузивният каталог вече е на разположение на гръцката публика

Толкова различна: Вижте как е изглеждала Меган Маркъл в гимназията

Толкова различна: Вижте как е изглеждала Меган Маркъл в гимназията

Любопитно Преди 12 часа

Херцогинята на Съсекс завършва римокатолическото училище Immaculate Heart през 1999 г.