47 км/ч е средната скорост на влаковете в България, става ясно от доклад на транспортния министър Петър Мутафчиев. Скоростта на ускорените бързи влакове достига "цели" 65-70 км/час.
Всъщност едва 17% от жп мрежата ни допуска скорости над 100 км/ч, за останалите максимумът е 60-80 км/ч.
Наред с това българските жп линии не са и от най-безопасните, се посочва в доклада. Коефициентът на сигурност е на границата на риска поради влошена носимоспособност на земното платно и масови дефекти на горното строене.
Към това се прибавят просрочени ремонти, което води до влошено техническото състояние и завишава риска от инциденти - от 3629 км разгъната дължина на главните железопътни линии, просрочените ремонти са 67%.
Съоръженията на първите ни електрифицирани жп линии вече 40 години не са подменяни с нови. Над 70% от локомотивния и вагонен парк пък е със средна възраст над 25 години.