Учени: Не всички трябва да ограничават приема на сол
Източник: Thinkstock/Guliver

П ротиворечиви изследвания подлагат под въпрос широко разпространеното схващане за необходимостта повечето хора да ограничават консумацията на сол.

Според резултатите от тях количеството, употребявано масово от населението, е приемливо за добро сърдечно здраве. Оказва се също, че твърде малкото количество може да също толкова опасно, колкото прекомерното, съобщават световните информационни агенции, позовавайки се на публикации в New England Journal of Medicine.

Ограничаването на солта остава важно за хората с високо кръвно налягане.

Едно от настоящите изследвания установява, че прекомерното количество натрий допринася за до 1,65 милиона смъртни случая от сърдечносъдови заболявания годишно.

Ръководителят на първото изследване, д-р Салим Юсуф от университета "Макмастър", Канада, смята, че вместо да се съобразяват с крайни препоръки и да се фокусират върху един аспект - в случая количеството на солта, хората е по-добре да се придържат към здравословен начин на живот и балансирано хранене.

"Това не е разрешение за консумацията на повече сол. Просто не е необходимо повечето хора да променят сегашните си навици", казва д-р Юсуф.

Изследването на неговия екип е по-скоро обсервационно, отколкото стриктно експериментално, но е най-мащабното по темата и е обхванало над 100 000 души в 17 страни.

Проучването освен това касае общото население, а не само хората, изложени на повишен риск от сърдечносъдови заболявания, на които са посветени много предишни изследвания.

Авторите му са установили, че съществува зависимост между нивата на натрий и риска от високо кръвно налягане. Връзката обаче е най-ясно изразена, когато приемът на натрий е висок, и не се наблюдава при ниски нива.

Друг елемент - калият, съдържащ се в плодовете и зеленчуците, понижава кръвното налягане и риска от сърдечносъдови заболявания, и противодейства на ефекта на натрия.

За хората, които консумират между 3 и 6 грама натрий дневно (еквивалент на между 8 и 15 грама сол), рискът от сърдечносъдови проблеми или смърт по каквато и да е причина в последвал 4-годишен период е най-малък. По-високите, както и по-ниските от оптималната доза количества, увеличават риска. Около три четвърти от глобалното население попада в "идеалния обхват".

Американците например консумират около 4 грама дневно.

За превенция на сърдечносъдовите заболявания Световната здравна организация препоръчва между 1,5 и 2,4 грама натрий дневно.

Американската асоциация по сърдечносъдови заболявания съветва хората да не надвишават количеството от 1,5 грама дневно.

"Прекомерното количество натрий е вредно. Твърде ниското също може да навреди. Най-добре е хората да бъдат умерени", казва д-р Брайън Стром, ръководител на експертна комисия, която миналата година не откри достатъчно доказателства в подкрепа на  прекомерното ограничаване на натрия.

Друго изследване, посветено на връзката между натрия и смъртността от сърдечносъдови заболявания, е направено от д-р Дариуш Моцафарян и колегите му от университета "Тъфтс" и Харвардския колеж по обществено здравеопазване. Авторите му са анализирали данните от 107 изследвания от 66 страни.

Изследователите са установили, че 1,65 милиона смъртни случая от сърдечносъдови болести са свързани с приема на над 2 грама натрий дневно, половин милион от които - с настоящата глобална консумация на около 4 грама дневно.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 15 минути

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 46 минути

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 1 час

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 1 час

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 1 час

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 1 час

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции

Пожар избухна над Свети Влас

Пожар избухна над Свети Влас

България Преди 2 часа

На място са изпратени общо четири противопожарни екипа

Касови бележки и сметки от заведения по Черноморието отново се превърнаха в повод за спор в социалните мрежи, като потребители сравняват не само крайните суми, но и цените на отделни позиции.

4 евро за няколко лъжици мляко и сметка от 276 евро: Какво показват туристи по морето

Парите ни Преди 2 часа

Касови бележки и потребителски публикации от Созопол, Варна и Несебър предизвикаха нови спорове за цените

Хиляди туристи са блокирани в Сицилия, Етна изригва

Хиляди туристи са блокирани в Сицилия, Етна изригва

Свят Преди 2 часа

Тази сутрин само един самолет успя да излети

Откриха изчезналия в Ню Йорк митрополит Йосиф: Блъснат е от кола в Манхатън

Откриха изчезналия в Ню Йорк митрополит Йосиф: Блъснат е от кола в Манхатън

Свят Преди 2 часа

83-годишният духовник е бил хоспитализиран след пътнотранспортно произшествие

Принцеса Даяна в Хонконг през 1989 г.

Необичайното модно правило на принцеса Даяна, което Меган Маркъл копира 30 години по-късно

Любопитно Преди 2 часа

През 2019 г. Меган заложи на смела комбинация от цветове, популяризирана от нейната покойна свекърва през 80-те години

Разследване по неволя и сделка по принуда в новата седмица на „Великият понеделник"

Разследване по неволя и сделка по принуда в новата седмица на „Великият понеделник"

Любопитно Преди 2 часа

Криминална мистерия и анимационна комедия се борят за зрителския вот в кампанията на KINO NOVA

ДСБ иска изслушване на МВР и ДАНС за взрива в „ЕМКО“

ДСБ иска изслушване на МВР и ДАНС за взрива в „ЕМКО“

България Преди 2 часа

Атанас Атанасов настоява парламентът да получи информация за разследването и заплахите за националната сигурност

Доналд Тръмп

5-те най-абсурдни скривалища на Доналд Тръмп

Свят Преди 3 часа

Заплаха за атентат от Иран, разярени протестиращи и бягство за стек — как тайните служби превръщат американския президент в „невидим“