Бивш инженер на Ford патентова двигател с турбо на всеки цилиндър
Източник: netinfo
3

Н амаляването на работния обем доведе до това, което преди десетина години бе немислимо: вграждане на 3-цилиндрови турбо двигатели в седани от сегмент D, а многостепенните системи за принудително пълнене вече са с две, три, дори четири турбини. Но американският инженер Джим Кларки има намерението да се отиде още по-далеч, патентовайки двигател с турбо компресор за всеки цилиндър.

Кларки не е случаен мечтател, той има многогодишна кариера във Ford, в хода на която е получил 27 патента и е разработил модулно семейство V8 двигатели, компактен V8 с 60-градусов ъгъл между цилиндрите (този двигател е съвместна разработка между Ford-Volvo-Yamaha, който бе монтиран в първото поколение на XC90), мотора Duratec V6, а също и V12 за Aston Martin.

Кариерата си Кларки продължава като вицепрезидент по инженеринга в компанията Navistar, занимава се и със специалните проекти на компанията Kohler Engines.

Новият му патент обединява няколко идеи. Първо, всеки цилиндър ще бъде снабден със собствена турбина, като всяка от тях ще нагнетява въздуха в общ колектор. Всяка от турбините се монтира върху главата на блока, което ще снижи загубата на енергия от изходящите газове. Естествено това решение значи, че самите турбини трябва да са с миниатюрни размери: според Кларки при 3-цилиндровите двигатели всяка от тези турбини трябва да се намали с около 20%. Но инженерът смята, че това ще ускори развъртането на турбината, като така би следвало да се неутрализира т. нар. турбо дупка.

Второто решение се крие в монтирането на индивидуални клапани тип пеперуда (механичен регулатор, който променя потока на газовете), като те трябва да се позиционират възможно най-близо до главата на цилиндъра. Това решение би помогнало да се подобри реакцията на двигателя, като така цилиндърът ще се пълни по-бързо и качествено с горивна смес, което ще повиши въртящия момент.

Плюсовете на системата се изразяват в увеличаване на мощността и ефективността. Но има и своите минуси. На първо място това е голямата сложност и увеличеното количество на детайлите. Второто води до увеличаване на цената, като при 3-цилиндровите двигатели три малки турбини ще са поне 50% по-скъпи от едното турбо, което се монтира в момента. Възможен проблем би била и плавната работа на турбината при променливата фаза на газоразпределение. Трябва да се уточни, че патентът на Кларки остава на фаза чертеж, тъй като в момента няма изработен прототип. Остава да видим дали такъв ще бъде направен.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК

Consumer Reports определи най-ненадеждните автомобили

Спечели цял уикенд с нова кола

А8 дебютира на автосалона в София. Сега Audi ни хвърля новото А7

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 

Не пропускай

<p>Жената, която <strong>спаси милиони</strong> животи </p>
Ексклузивно

Жената, която спаси милиони животи 

Преди 4 часа
<p>Вижте руския <strong>„Град на мъртвите”</strong></p>
Ексклузивно

Вижте руския „Град на мъртвите”

Преди 1 ден
Путин, ще остане ли или ще си тръгне
Ексклузивно

Путин, ще остане ли или ще си тръгне

Преди 18 часа
Какво не знаем за круизите
Ексклузивно

Какво не знаем за круизите

Преди 1 час
Бум на варицела в цялата страна
Ексклузивно

Бум на варицела в цялата страна

Преди 1 час
Къде е обявен жълт код за мъгла днес
Ексклузивно

Къде е обявен жълт код за мъгла днес

Преди 3 часа
<p>Жената, която <strong>спаси милиони</strong> животи&nbsp;</p>
Ексклузивно

Жената, която спаси милиони животи 

Преди 4 часа
DW: Когато Америка забрани алкохола
Ексклузивно

DW: Когато Америка забрани алкохола

Преди 15 часа
Путин, ще остане ли или ще си тръгне
Ексклузивно

Путин, ще остане ли или ще си тръгне

Преди 18 часа
<p><strong>Антъни Джошуа</strong> се срещна с Усик</p>
Ексклузивно

Антъни Джошуа се срещна с Усик

Преди 19 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини