Колко е тежко положението с колите в Европа?
Източник: ЕПА/БГНЕС
2

Автомобилната индустрия в Европа се нуждае от спешни реформи.

Намаляващи продажби. Прекалено много заводи, които произвеждат прекалено много коли на прекалено висока цена. Нарастващи загуби на производителите. Спешна нужда от действия.

Това установих с моите колеги, когато заехме постовете си на членове на специалната работна група за автомобилостроенето в САЩ, създадена от президента Барак Обама, пише Стивън Ратнър* във в. "Файненшъл таймс". 

Такава е и действителността, с която се сблъскват европейските автомобилни компании днес - без специалната работна група или централна власт, за да прокара необходимите промени.

Засегнати от дълговата криза в еврозоната и рецесията в страните от Италия до Великобритания, продажбите на коли в ЕС са на път да намалеят за пета поредна година.

И въпреки все по-пронизителните викове за помощ на шефове от сектора не бе направено нищо, за да се спре кръвотечението.

Междувременно преструктурирането на американската автомобилна индустрия - по общо признание, подпомогнато от по-благоприятната икономическа конюнктура и възстановяващите се продажби - донесе печалби на всички автомобилостроители и вдигна заетостта.

Тази крещяща разлика в здравословното състояние на сектора е резултат не само от по-лошите икономически условия в Европа, но, може би по-важно, от карикатурните структурни проблеми на Стария континент.

Най-големият от тях - липсата на достатъчно силна централна власт - прави немислимо създаването на нещо, което дори бледо наподобява на специалната работна група на Обама.

При това положение, и при условие че безработицата е висока, всяка европейска страна е съсредоточила вниманието си върху защитата на работните места в сектора на своята територия.

Това ме засегна пряко, докато бях част от работната група на Обама, когато се опитвахме да помогнем на "Дженерал Мотърс" да ограничи загубите си в Европа, като затвори ненужните заводи.

Скоро се заредиха редовни посещения на посланици и представители на европейски правителства, умоляващи ни настойчиво да пощадим тяхната държава.

Други структурни проблеми създават също толкова големи предизвикателства, особено сковаността на трудовите пазари в "стара Европа", която не позволява на компаниите да намалят своите разходи, както направиха в САЩ, където регулациите са по-гъвкави.

Това бие ярко на очи в Италия, където Серджо Маркионе - главният изпълнителен директор на "Фиат" и "Крайслер" - влезе нееднократно в конфликт с политически лидери, докато се опитва да надмогне интересите на могъщите профсъюзи.

Едни от любимите статистически данни на Маркионе: през 2009 г. петте най-големи завода на "Фиат" в Европа са произвели 650 000 коли с 22 000 работници. През същата тази година един-единствен завод на компанията в Тихи, Полша, е произвел 600 000 коли с 6100 работници, всеки от които взима около една трета от възнаграждението на италианските си колеги.

В резултат заводите на "Фиат" в Италия работят на по-малко от 40% от своя производствен капацитет - далеч под равнището в останалата част от Европа.

Други автомобилни компании прехвърлиха своето производство в по-ефективни държави. Когато става въпрос за скованост на нормативната уредба, Италия може да е най-яркият, но съвсем не и единственият по рода си пример.

Когато "Пежо" се опита да затвори завод във Франция и да закрие 6500 работни места, президентът Франсоа Оланд каза просто, че планът "няма да бъде приет".

Автомобилостроенето във Великобритания обаче се представя добре в голяма степен благодарение на по-гъвкавата икономика. Заводите в страната работят на над 90% от капацитета си - на малко по-високо равнище дори и от САЩ.

Това е особено удивително за мен. През 1981 г. като млад журналист в лондонското бюро на вестник "Ню Йорк таймс" писах за два еднакви завода на "Форд" - единия в Германия, а другия - във Великобритания.

През тези ранни години от управлението на премиера Маргарет Тачър британският завод бе продуктивен едва наполовина спрямо германския (40 срещу 21 работни часа на автомобил). Оттогава Великобритания е извървяла дълъг път.

За да бъда ясен, европейските лидери едва ли не са наясно за бедственото положение, в което е изпаднала автомобилната индустрия, и се опитват да решат проблема.

Вместо обаче да изразходват милиарди евро за основно преструктуриране на сектора, правителствените програми са съсредоточени върху схеми от типа "пари за таратайки" и субсидиране на възнаграждения с цел да се запазят работни места.

Необходимо е Европа да се заеме с това неприятно задължение и да приеме реалността на една по-малка - и по-силна - автомобилна индустрия. Както стана в САЩ, пациентът може да бъде спасен само с ампутация.

Според американската консултантска фирма AlixPartners около 30 от 98-те автомобилни завода в Европа работят на под 70% от капацитета си, като повечето от тях са на производители от среден калибър като "Фиат" и "Опел".

И тъкмо обратното - производителите на луксозни марки като "Мерцедес" и БМВ избегнаха в значителна степен касапницата, защото търсенето в чужбина остава силно.

Излизащите скъпо заводи трябва да бъдат затворени, независимо къде са те, и е необходима да бъде разрешена по-голяма гъвкавост на останалите. Според някои изчисления съкращаването на един излишен работник в сектора в Европа може да струва, колкото и абсурдно да изглежда, до 200 000 евро.

Със затварянето на определени заводи ефективността на останалите ще се повиши, като ще ги направи по-печеливши и, нещо по-важно, ще намали прекомерното предлагане на коли, което доведе до огромно понижаване на цените и сви още повече печалбите.

Икономическият модел на САЩ не винаги е правилният за други страни, но в този случай Европа ще направи добре, ако проучи преструктурирането на автомобилния сектор в САЩ и възприеме неговите принципи. 

*Авторът бе водещ съветник за автомобилния сектор в правителството на президента на САЩ Барак Обама по време на икономическата криза през периода 2009-2010 година.

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Гешев от "Игри на волята": Проучвах хората, които знаех, че ще влизат в предаването (ВИДЕО)

Гешев от "Игри на волята": Проучвах хората, които знаех, че ще влизат в предаването (ВИДЕО)

Любопитно Преди 7 минути

Бронзовият медалист гостува в официалния подкаст "След Игрите"

,

Лов на русалки: Истината зад мита

Любопитно Преди 17 минути

Подобно на сирените от древна Гърция, те се свързват с опасни събития като корабокрушения, бури, наводнения и удавници

Историческо посещение: Папа Франциск пристигна в Корсика

Историческо посещение: Папа Франциск пристигна в Корсика

Свят Преди 1 час

Той ще се срещне с френския президент Еманюел Макрон

Русия превзе две села в Донецка област

Русия превзе две села в Донецка област

Свят Преди 1 час

Това съобщи руското министерство на отбраната

Умъртвяват 84 овце с шарка в Ямболско, собствениците им ги укривали

Умъртвяват 84 овце с шарка в Ямболско, собствениците им ги укривали

България Преди 1 час

Сигнал е бил подаден от жители на село Жельо Войвода

<p>БСП обсъжда поканата на ГЕРБ за експертен разговор и подкрепа за правителство</p>

Националният съвет на БСП обсъжда поканата на ГЕРБ за експертен разговор и подкрепа за правителство

България Преди 2 часа

След това ще има заседание и на Коалиционния съвет на „БСП-Обединена левица“

"Пиленцата от Монако" и BETL: Замесиха инфлуенсъри във фалшиво коледно парти на фирмата

"Пиленцата от Монако" и BETL: Замесиха инфлуенсъри във фалшиво коледно парти на фирмата

България Преди 2 часа

"Даже не знам какво е това, с какво се занимават. Нито са ми давали пари, нито аз на тях", заяви Димитров

<p>Тръмп: Той винаги ще поставя Америка на първо място</p>

Тръмп номинира бившия американски посланик в Германия Гренел за специален пратеник

Свят Преди 3 часа

„Рик ще работи в някои от най-горещите точки по света, включително Венецуела и Северна Корея“, заяви Тръмп

Шестима пострадали при катастрофа край Варна

Шестима пострадали при катастрофа край Варна

България Преди 3 часа

Шофьорът, причинил пътния инцидент, е бил с 1.47 промила алкохол в кръвта

Пламен Димитров/КНСБ

Пламен Димитров за Бюджет 2025: Това, което са си надробили политиците, да си го решат

България Преди 3 часа

Президентът на КНСБ отбеляза, че само някои сектори ще получат сериозни увеличения

Къде са милиардите на семейство Асад

Къде са милиардите на семейство Асад

Свят Преди 4 часа

През 2022 г. външното министерство на Великобритания оценява активите на Башар Асад на около два милиарда евро

15 000 пяха заедно с Лили Иванова на финалния концерт от турнето ѝ (ВИДЕО/СНИМКИ)

15 000 пяха заедно с Лили Иванова на финалния концерт от турнето ѝ (ВИДЕО/СНИМКИ)

Любопитно Преди 4 часа

Изпълнената до краен предел зала „Арена 8888 София“ посрещна и изпрати на крака най-голямото име в българската попмузика

Тир се вряза в двора на къща в село Самоводене

Протест във Великотърновско срещу засиления трафик на тирове (ВИДЕО)

България Преди 4 часа

Инцидент с румънски камион стана причина за спешна среща между жителите на село Самоводене и институциите

17-годишно момче почина в нощен клуб в Свищов

17-годишно момче почина в нощен клуб в Свищов

България Преди 4 часа

Разследващите работят по две версии за инцидента

Байдън: Съюзът между Сеул и Вашингтон е „стълб на мира“ в Азия

Байдън: Съюзът между Сеул и Вашингтон е „стълб на мира“ в Азия

Свят Преди 5 часа

Американският държавен глава разговаря с изпълняващия длъжността президент на Южна Корея Хан Док-су

Нападнаха Джейми Фокс, докато вечеря със семейството си

Нападнаха Джейми Фокс, докато вечеря със семейството си

Свят Преди 5 часа

Холивудската звезда е бил ударен със стъклена чаша в ресторант