Колко е тежко положението с колите в Европа?
Източник: ЕПА/БГНЕС

Автомобилната индустрия в Европа се нуждае от спешни реформи.

Намаляващи продажби. Прекалено много заводи, които произвеждат прекалено много коли на прекалено висока цена. Нарастващи загуби на производителите. Спешна нужда от действия.

Това установих с моите колеги, когато заехме постовете си на членове на специалната работна група за автомобилостроенето в САЩ, създадена от президента Барак Обама, пише Стивън Ратнър* във в. "Файненшъл таймс". 

Такава е и действителността, с която се сблъскват европейските автомобилни компании днес - без специалната работна група или централна власт, за да прокара необходимите промени.

Засегнати от дълговата криза в еврозоната и рецесията в страните от Италия до Великобритания, продажбите на коли в ЕС са на път да намалеят за пета поредна година.

И въпреки все по-пронизителните викове за помощ на шефове от сектора не бе направено нищо, за да се спре кръвотечението.

Междувременно преструктурирането на американската автомобилна индустрия - по общо признание, подпомогнато от по-благоприятната икономическа конюнктура и възстановяващите се продажби - донесе печалби на всички автомобилостроители и вдигна заетостта.

Тази крещяща разлика в здравословното състояние на сектора е резултат не само от по-лошите икономически условия в Европа, но, може би по-важно, от карикатурните структурни проблеми на Стария континент.

Най-големият от тях - липсата на достатъчно силна централна власт - прави немислимо създаването на нещо, което дори бледо наподобява на специалната работна група на Обама.

При това положение, и при условие че безработицата е висока, всяка европейска страна е съсредоточила вниманието си върху защитата на работните места в сектора на своята територия.

Това ме засегна пряко, докато бях част от работната група на Обама, когато се опитвахме да помогнем на "Дженерал Мотърс" да ограничи загубите си в Европа, като затвори ненужните заводи.

Скоро се заредиха редовни посещения на посланици и представители на европейски правителства, умоляващи ни настойчиво да пощадим тяхната държава.

Други структурни проблеми създават също толкова големи предизвикателства, особено сковаността на трудовите пазари в "стара Европа", която не позволява на компаниите да намалят своите разходи, както направиха в САЩ, където регулациите са по-гъвкави.

Това бие ярко на очи в Италия, където Серджо Маркионе - главният изпълнителен директор на "Фиат" и "Крайслер" - влезе нееднократно в конфликт с политически лидери, докато се опитва да надмогне интересите на могъщите профсъюзи.

Едни от любимите статистически данни на Маркионе: през 2009 г. петте най-големи завода на "Фиат" в Европа са произвели 650 000 коли с 22 000 работници. През същата тази година един-единствен завод на компанията в Тихи, Полша, е произвел 600 000 коли с 6100 работници, всеки от които взима около една трета от възнаграждението на италианските си колеги.

В резултат заводите на "Фиат" в Италия работят на по-малко от 40% от своя производствен капацитет - далеч под равнището в останалата част от Европа.

Други автомобилни компании прехвърлиха своето производство в по-ефективни държави. Когато става въпрос за скованост на нормативната уредба, Италия може да е най-яркият, но съвсем не и единственият по рода си пример.

Когато "Пежо" се опита да затвори завод във Франция и да закрие 6500 работни места, президентът Франсоа Оланд каза просто, че планът "няма да бъде приет".

Автомобилостроенето във Великобритания обаче се представя добре в голяма степен благодарение на по-гъвкавата икономика. Заводите в страната работят на над 90% от капацитета си - на малко по-високо равнище дори и от САЩ.

Това е особено удивително за мен. През 1981 г. като млад журналист в лондонското бюро на вестник "Ню Йорк таймс" писах за два еднакви завода на "Форд" - единия в Германия, а другия - във Великобритания.

През тези ранни години от управлението на премиера Маргарет Тачър британският завод бе продуктивен едва наполовина спрямо германския (40 срещу 21 работни часа на автомобил). Оттогава Великобритания е извървяла дълъг път.

За да бъда ясен, европейските лидери едва ли не са наясно за бедственото положение, в което е изпаднала автомобилната индустрия, и се опитват да решат проблема.

Вместо обаче да изразходват милиарди евро за основно преструктуриране на сектора, правителствените програми са съсредоточени върху схеми от типа "пари за таратайки" и субсидиране на възнаграждения с цел да се запазят работни места.

Необходимо е Европа да се заеме с това неприятно задължение и да приеме реалността на една по-малка - и по-силна - автомобилна индустрия. Както стана в САЩ, пациентът може да бъде спасен само с ампутация.

Според американската консултантска фирма AlixPartners около 30 от 98-те автомобилни завода в Европа работят на под 70% от капацитета си, като повечето от тях са на производители от среден калибър като "Фиат" и "Опел".

И тъкмо обратното - производителите на луксозни марки като "Мерцедес" и БМВ избегнаха в значителна степен касапницата, защото търсенето в чужбина остава силно.

Излизащите скъпо заводи трябва да бъдат затворени, независимо къде са те, и е необходима да бъде разрешена по-голяма гъвкавост на останалите. Според някои изчисления съкращаването на един излишен работник в сектора в Европа може да струва, колкото и абсурдно да изглежда, до 200 000 евро.

Със затварянето на определени заводи ефективността на останалите ще се повиши, като ще ги направи по-печеливши и, нещо по-важно, ще намали прекомерното предлагане на коли, което доведе до огромно понижаване на цените и сви още повече печалбите.

Икономическият модел на САЩ не винаги е правилният за други страни, но в този случай Европа ще направи добре, ако проучи преструктурирането на автомобилния сектор в САЩ и възприеме неговите принципи. 

*Авторът бе водещ съветник за автомобилния сектор в правителството на президента на САЩ Барак Обама по време на икономическата криза през периода 2009-2010 година.

- Скъпи, можеш ли да ми изневериш с друга жена? - Нави ме...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
11 кандидати ще се борят за президентския пост в Румъния

11 кандидати ще се борят за президентския пост в Румъния

Свят Преди 21 минути

Сред тях са четирима независими и седем, издигнати от партии

Започва ремонт на пети блок на АЕЦ "Козлодуй"

Започва ремонт на пети блок на АЕЦ "Козлодуй"

България Преди 40 минути

Шести блок на АЕЦ "Козлодуй" работи съгласно графика за електропроизводство

<p>Обявиха АзГ за крайнодясна екстремистка организация&nbsp;</p>

Германската разузнавателна служба обяви АзГ за крайнодясна екстремистка организация

Свят Преди 1 час

Шолц призова към предпазливост по отношение на евентуална забрана на АзГ

Ръсел Бранд се яви в съда по обвинения в сексуално насилие

Ръсел Бранд се яви в съда по обвинения в сексуално насилие

Свят Преди 1 час

49-годишният комик беше официално обвинен чрез призовка

Изписаха от "Пирогов" още трима от пострадалите при пожара в Кочани

Изписаха от "Пирогов" още трима от пострадалите при пожара в Кочани

България Преди 1 час

В болницата остава за лечение един последен пациент – 21-годишен мъж, който е в стабилно състояние и продължава възстановяването си

Снимката е илюстративна

Кораб с хуманитарна помощ за Газа е бомбардиран от безпилотни самолети

Свят Преди 1 час

Корабът се е насочвал към палестинската територия

Заловиха кокаин за 3 млн. лева на "Дунав мост 2" при Видин (ВИДЕО)

Заловиха кокаин за 3 млн. лева на "Дунав мост 2" при Видин (ВИДЕО)

България Преди 1 час

Дрогата била скрита в хладилен камион с турска регистрация

<p><strong><span style="color:#ff0000;">Къща на ужасите:</span></strong> деца видяха слънцето за първи път от 4 години</p>

Къща на ужасите: деца видяха слънцето за първи път от 4 години

Свят Преди 2 часа

В емоционален изблик те започнали да хипервентилират и се хвърлили на моравата, за да погалят тревата

<p>&bdquo;Готов съм за санкции&ldquo; &ndash; Вучич няма да се откаже от посещението си в Русия</p>

„Готов съм за санкции“ – Вучич няма да се откаже от посещението си в Москва за 9 май

Свят Преди 2 часа

„Думата ми е обвързваща, дума, дадена не само в международна рамка, но и на моя народ, на всички. Никой друг не трябва да ходи, никой друг не трябва да плаща цената. Аз ще отида“, увери Вучич, който не е бил в Русия от нахлуването ѝ в Украйна през февруари 2022 г.

<p>Каква е нетната стойност на Майк Уолц?</p>

Тръмп отстрани Майк Уолц: Нови промени в екипа за национална сигурност

Свят Преди 2 часа

Тръмп назначава Марко Рубио за временен заместник и номинира Уолц за нов посланик в ООН

Инцидент на гара Сахране в Павелбанско, спряха бързия влак Бургас - София

Инцидент на гара Сахране в Павелбанско, спряха бързия влак Бургас - София

България Преди 2 часа

По предварителна информация той е свързан с неправомерно пресичане на железопътната линия

Гърция въвежда „невъзможен“ нов закон, който ще криминализира караваните

Гърция въвежда „невъзможен“ нов закон, който ще криминализира караваните

Свят Преди 2 часа

Свободното паркиране ще стане много по-строго регулирано

Смартфони с до 80% отстъпка – само през май в А1

Смартфони с до 80% отстъпка – само през май в А1

Любопитно Преди 2 часа

Кампанията включва модели на ТОП марки като Samsung, HONOR, Motorola и други

Заради скандала с F-16: Атанасов свиква заседание на Комисията за контрол над службите за сигурност

Заради скандала с F-16: Атанасов свиква заседание на Комисията за контрол над службите за сигурност

България Преди 2 часа

Той иска изслушване на военния министър и шефовете на военното разузнаване и ДАНС

Страх от злокобния затвор в Ел Салвадор: Мигранти в САЩ изписаха SOS с телата си

Страх от злокобния затвор в Ел Салвадор: Мигранти в САЩ изписаха SOS с телата си

Свят Преди 3 часа

Задържаните мигранти от Венецуела живеят в постоянен ужас от депортиране в CECOT