32

А лбанското правителство прие предложението на Министъра на екологията за забрана вноса на стари автомобили в страната. Става въпрос за коли, по-стари от 10-годишна възраст (производство до 2009 г., когато се въвежда Евро 5) и неотговарящи на стандарта Евро 5. Забраната влиза в сила от 1 януари 2019 г., но хората имат тримесечен гратисен период за регистрация на стар автомобил, закупен до 31 декември 2018. Всичко това се прави, за да се намали замърсяването на въздуха в страната.

Тук трябва да се каже, че правителството е действало изключително бързо, тъй като предложението е бе направено на 22 септември, а на 5 ноември стана ясно, че тази забрана ще влезе в сила. Аз адмирирам подобен политически ход, защото показва воля за решаване на сериозен проблем. В София замърсяването с фини прахови частици е два и половина пъти над нормата през последните три дни. И тепърва ще се завишава през идните месеци.

Нека не се залъгваме, в Тирана и Албания също се отопляват на твърдо гориво, както и у нас, но старите автомобили са сериозен замърсяващ фактор. И на контрапункта, че сме много бедни, то какво може да се каже за Албания? Сигурен съм, че не са по-богати от българите, но здравето е по-важно дори и от Мерцедеса.

Последната констатация не е случайна, защото, както знаете, в Албания и Косово старият Mercedes е предпочитаното возило. Около 80% от автопарка е съставен именно от тази марка, като предпочитани са W123 и W124.

Албания ще забрани вноса на коли, по-стари от 10 години

Данъкът им скача, но българинът продължава да купува стари коли

Порочната практика в данъчното облагане на автомобилите

Вторичната цел на това решение е обновяване на автопарка в страната, който в момента е 20-годишен, два пъти над средното за страните членки на ЕС. С изключение на България.

Решението не засяга ретро автомобилите, произведени до 1970 г. Изключение се прави и за малките лекотоварни автомобили, които не трябва да са по-стари от 15 години преди регистрацията в страната.

Само 3,3% от автомобилите в Албания, около 14 000 бройки, покриват стандартите Евро 5 и 6, които са в сила от 2009 и съответно 2014 г.

През 2017 г. в Албания е имало около 535 000 автомобила, но само 421 000 са били преминали задължителния технически контрол, съобщава националния Институт по транспорт.

Ще кажем, че Сърбия също има ограничение за внос на автомобили, но под Евро 3, което значи след 2001 г.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Mercedes-Benz GLC F-Cell: Карахме първия в света водороден хибрид (тест драйв)

Федерален министър не харесва германските електромобили

Китай води света към електрическо автомобилно бъдеще

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин.

@