Тази здравословна закуска може да понижи холестерола
Източник: iStock

М ощно средство за здравето на сърцето ви може вече да се крие в задната част на кухненския шкаф.

Ново изследване показва, че краткосрочен хранителен режим, почти изцяло изграден около евтина и здравословна закуска, може значително да понижи нивата на холестерола само за два дни.

Още по-добрата новина е, че ползите се запазват и шест седмици по-късно, дори след като участниците се върнат към обичайния си начин на хранене.

И това не е маловажно.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by New York Post (@nypost)

Холестеролът е необходим за производството на хормони, изграждането на клетки и други жизненоважни функции в организма. Но прекалено много "лош" LDL холестерол е опасен, защото се натрупва в кръвоносните съдове и образува восъчни отлагания по стените на артериите.

С времето тези натрупвания се втвърдяват в плаки, които стесняват кръвния поток, принуждават сърцето да работи по-усилено и лишават органите от кислород. Ако плака се спука, може да се образува съсирек, който да блокира артерия и да предизвика инфаркт или инсулт.

Източник: iStock/Getty Images
  • Как е проведено изследването

За проучването учените от Университета в Бон, Германия, набрали 32 мъже и жени.

Всички участници страдали от метаболитен синдром, съвкупност от рискови фактори като

  1. наднормено тегло,
  2. високо кръвно налягане,
  3. повишена кръвна захар и
  4. високи нива на липиди в кръвта.

Заедно тези проблеми увеличават риска от сърдечни заболявания и диабет тип 2.

Изследователите разделили участниците на две групи, като едната трябвало да яде овесена каша три пъти дневно в продължение на два дни. Овесът бил сварен във вода, като било позволено добавянето на малки количества плодове или зеленчуци.

Общо участниците приемали около 300 грама овес на ден и консумирали приблизително половината от обичайния си калориен прием.

Другата група също намалила калориите, но получила указания да не консумира овес.

Източник: iStock/Getty Images
  • Резултатите

Изследователите установили, че макар и двете групи да имали полза от ограничаването на калориите, диетата с овес дала значително по-силен ефект.

При тези участници кръвни и фекални проби показали, че нивата на LDL холестерола са спаднали с около 10% само за 48 часа.

Средно те свалили и около 2 килограма, приблизително 4,5 паунда, а кръвното им налягане леко се понижило.

"Това е съществено намаление, макар и не напълно сравнимо с ефекта на съвременните медикаменти", казва д-р Мари-Кристин Симон, професор в Института по хранителни науки към Университета в Бон.

Статините се считат за основното лечение за намаляване на производството на холестерол в черния дроб и могат да понижат нивата му с до 55%.

Ефективността им обаче варира значително, а изследвания показват, че много хора, които биха имали полза от тях, не ги приемат.

Източник: iStock/Getty Images
  • Защо това е проблем

В САЩ около 86 милиона души на възраст над 20 години имат общ холестерол над 200 mg/dL, което се смята за гранично високо ниво, сочат данни на CDC.

Около 25 милиона от тях имат висок холестерол над 240 mg/dL, често наричан "тих убиец", защото значително увеличава риска от сериозни дългосрочни здравословни проблеми.

"Краткосрочна диета на основата на овес, прилагана периодично, може да бъде добре поносима стратегия за поддържане на холестерола в нормални граници и за превенция на диабета", казва Симон.

Източник: iStock/Getty Images
  • Как действа овесът

Когато учените анализирали по-задълбочено резултатите, открили, че овесът влияе върху холестерола чрез промени в чревната среда.

"Установихме, че консумацията на овесена каша увеличава броя на определени бактерии в червата", казва водещият автор на изследването Линда Клумпен.

Тези бактерии разграждат овеса и отделят странични продукти, част от които навлизат в кръвообращението и влияят на различни функции в организма.

"Още в животински изследвания е показано, че един от тях, феруловата киселина, има положителен ефект върху метаболизма на холестерола", обяснява Клумпен. "Същото вероятно важи и за някои от другите бактериални метаболитни продукти."

В същото време други микроорганизми "обезвреждат" аминокиселината хистидин, която организмът иначе превръща в молекула, за която се подозира, че подпомага инсулиновата резистентност, основен двигател на диабет тип 2.

Източник: iStock/Getty Images
  • Колко овес е нужен

Ползите били най-силни, когато големи количества овес се приемали за кратък период заедно с калорийно ограничение, а не когато малки порции се разпределяли във времето.

Когато участниците хапвали по 80 грама дневно без ограничения в калориите, ефектът върху холестерола бил минимален.

За разлика от това, онези, които почти изцяло се хранели с овес в продължение на два дни, запазили по-ниските си нива на холестерол и шест седмици по-късно.

Тази статия е само с информационна цел и няма за цел да предлага медицински съвети. Винаги търсете съвет от квалифицирани здравни специалисти по въпроси, които може да имате във връзка с медицински състояния.

Вижте в нашата галерия: Как да контролирате холестерола: практични съвети за всеки ден

Как да контролирате холестерола: практични съвети за всеки ден
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 3 часа

Токио засилва трупането на военен потенциал

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 4 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 6 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 7 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 8 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 8 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 8 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

България Преди 8 часа

Той е използвал заплахи, за да принуди жертвата

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 9 часа

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

Над 179 000 души работят по трудов договор на 4 часа дневно, показват данните на НАП, поискани след споровете около новото изчисляване на трудовия стаж.

Колко хора ще засегне новото правило за трудовия стаж при работа на 4 часа

Парите ни Преди 9 часа

Промяната вече е оспорена пред Конституционния съд

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

България Преди 9 часа

Престъплението е разкрито при разследването на убийството на Младежкия хълм

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 10 часа

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 10 часа

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 10 часа

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 10 часа

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции