Пазаруването на живо: Новата революция в онлайн търговията
Източник: Istock

С лед като завършва университет, Келси Кракора започва да работи на пълен работен ден в ресторант, където е барман и сервитьор. Преди това се е занимавала с онлайн продажби на дрехи, но на непълен работен ден.

През 2021 г. обаче всичко се променя за базираната в Кливланд Кракора. Тя преминава към продажба на дрехи в платформите Whatnot и Poshmark – онлайн пазари, на които хората могат да продават артикули, използвайки и видео на живо, пише ВВС.

„Първото ми шоу на живо с Poshmark беше на 27 ноември 2022 г. Продадох нула неща в първото си шоу… но това не продължи дълго!“, споделя тя.

Сега тя продава около 100 артикула по време на всяко шоу, като генерира продажби на стойност около $1000. Нейните предавания обикновено продължават по три часа и тя провежда между две или три седмично.

„Тези събития са приобщаващи и приветливи, можете да пазарувате по пижама и няма нужда да се отправяте към търговския център“, казва Кракора.

Пазаруването на живо е популярно в Азиатско-тихоокеанския регион от известно време, където социални мрежи като китайската Douyin редовно организират стриймове за пазаруване на живо. Въпреки това, сега европейски и американски марки също експериментират с този нов начин за продажба на своите продукти.

Пазаруването на живо е нещо като нова версия на каналите за пазаруване, като QVC, в които зрителите могат да се обадят и да купят демонстрираните продукти, но пазаруването на живо предлага по-бърз и директен начин за покупка, особено в ерата на еднокликовите покупки, които стават все по-популярни сред онлайн търговците на дребно като Amazon. 

Освен това, с нарастващото отсъствие на кабелна телевизия сред по-младите поколения, каналите за пазаруване вече нямат същото значение, както преди. Според оценки, пазарът за пазаруване на живо е достигнал $32 милиарда, като най-активните сегменти са модата, козметиката и колекционерските предмети.

Проучване от 2024 г. на платформата за дигитална търговия VTEX установи, че 45% от потребителите в САЩ са разглеждали или купували от събития за пазаруване на живо през последните 12 месеца.

Гийом Форе, главен изпълнителен директор на LiveMeUp, който предлага софтуер за видео пазаруване на живо, си спомня кога интересът към този тип пазаруване нарасна: „Когато Instagram представи Reels и когато YouTube пусна Shorts, видяхме, че пазаруването на живо наистина започва да набира скорост.“ Той забелязал, че уроците и видеоклиповете с инструкции, като например как домакините на стриймовете могат да научат купувачите да нанасят грим или да аранжират цветя за букети, станали популярни в събитията за пазаруване на живо.

Въпреки това, някои анализатори смятат, че пазаруването на живо вероятно ще има ограничена привлекателност.

„Много компании са опитвали пазаруване на живо, но това просто не постига мащаб“, заявява Сухарита Кодали, анализатор на дребно във Forrester Research. „Може би работи в Китай, където те нямат същата гъстота на магазините, която имаме в САЩ, където е по-добре потребителите да отидат и да пробват нещо, вместо да гледат как домакин пробва дреха“, добавя тя. 

Джонатан Рейнолдс, академичен директор на Оксфордския институт за управление на търговията на дребно към Оксфордския университет, също подчертава, че китайският пазар е различен. „В Китай така наречените ключови лидери на общественото мнение (KOL), като Li Jiaqi, известен като „Крал на червилата“, са добре установени“, обяснява той. „Ли внимателно е изградил личната си марка, за да демонстрира своя опит и да изгради доверие сред потребителите. KOL също работят в рамките на много по-сложни платформени екосистеми“, добавя Рейнолдс.

Дори Кракора признава, че не всички продукти са подходящи за пазаруване на живо. Например, тя предпочита да пазарува дънки на място. „Висока съм и имам специфични кройки дънки, които нося“, казва тя, „и има изпитани стилове и марки, които харесвам“. 

Брус Уиндър, анализатор на търговията на дребно в Торонто, също смята, че за някои потребители удобството на пазаруването на живо може да бъде твърде привлекателно. „Потребителите може да се пристрастят към шоуто или канала… и някои потребители може да не могат да спрат да гледат и да харчат, тъй като се увличат от момента“, добавя той.

Въпреки тези потенциални проблеми, големи марки и платформи започнаха да се включват в пазаруването на живо. Компании като Nordstrom, Kit Kat, Samsung и L'Oreal продават продукти по време на тези стриймове, като домакините демонстрират нови или намалени стоки, а платформи като Amazon, eBay, TikTok, YouTube и Instagram също се присъединяват към Poshmark в организирането на събития. 

„Пазаруването на живо позволява на купувачите да водят разговор с някой, който добре познава продуктите, които се продават, и това генерира много вълнение“, казва Маниш Чандра, главен изпълнителен директор и основател на Poshmark. „То създава и общност, в която други купувачи участват в същото шоу, и това наистина е различно изживяване от традиционното пазаруване.“

За някои марки пазаруването на живо променя играта.

Марката за луксозни аромати The House of Amouage си партнира с Nordstrom в края на 2024 г., за да пренесе своите събития за пазаруване на живо в САЩ. Базираната в Оман Amouage следва успеха, който те постигат в Китай. В 140-те предавания на живо, организирани с китайски инфлуенсъри на платформите Douyin и Taobao през 2023 г., те продадоха повече от 3000 бройки.

Главният творчески директор на компанията Рено Салмон казва, че пазаруването на живо им помага да разберат какво искат клиентите им. „В миналото използвахме проучвания за удовлетвореност на клиентите“, обяснява той. „Сега, с пазаруването на живо, получаваме обратна връзка веднага и я връщам на екипа си, за да можем да усъвършенстваме нашите продукти.“

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Любопитно Преди 4 часа

Златните постигнаха нова категорична победа над Черните куртки

ЕС с "план Б", ако Тръмп се откаже от преговорите за Украйна

ЕС с "план Б", ако Тръмп се откаже от преговорите за Украйна

Свят Преди 4 часа

Това заяви върховният представител на ЕС по външната политика Кая Калас

Стачки и протести блокират Европа на 1 май

Стачки и протести блокират Европа на 1 май

Свят Преди 6 часа

В Италия ще се проведе общонационална 24-часова стачка, протести във Франция и Германия

Вътрешният министър разпореди мерки за BG-ALERT

Вътрешният министър разпореди мерки за BG-ALERT

България Преди 8 часа

Дирекция „Инспекторат“ започна проверка на системата

Русев: Отклонение в работата на една от системите на F-16

Русев: Отклонение в работата на една от системите на F-16

България Преди 9 часа

Русев: Проблемът ще бъде отстранен

Хобито ти иска сцена – дай му я ТУК и СЕГА!

Хобито ти иска сцена – дай му я ТУК и СЕГА!

Любопитно Преди 10 часа

Защото „един ден“ е удобно извинение. А днес е възможност.

Израел поиска помощ от България за пожара край Йерусалим

Израел поиска помощ от България за пожара край Йерусалим

Свят Преди 10 часа

Селищата, разположени на около 30 км западно от Йерусалим, бяха евакуирани

Кралска буря: Уилям планира да лиши Меган от титлата „Нейно Височество“

Кралска буря: Уилям планира да лиши Меган от титлата „Нейно Височество“

Любопитно Преди 11 часа

„Чарлз може и да е склонен да търпи това, но Уилям няма да го направи“, заяви източник от кралското семейство

Грандиозен Концерт на Богдана Карадочева, Стефан Димитров и приятели на 4-ти Юни в Зала "България"

Грандиозен Концерт на Богдана Карадочева, Стефан Димитров и приятели на 4-ти Юни в Зала "България"

Любопитно Преди 11 часа

Тони Димитрова, Йорданка Христова, Мими Николова, Михаил Белчев, Сандра Александрова и Артур Надосян, актьорът Владимир Пенев и още любими български изпълнители ще са на една сцена със Стефан и Богдана

Мъж нахлу в училище и наби дете в Семчиново

Мъж нахлу в училище и наби дете в Семчиново

България Преди 11 часа

Причината най-вероятно е свада между пострадалото дете и сина на нападателя

Моди даде разрешение за удар по Пакистан

Моди даде разрешение за удар по Пакистан

Свят Преди 11 часа

Светът е на прага на война между ядрени сили

Когато танцът обединява света – България задава ритъма с One Dance Festival

Когато танцът обединява света – България задава ритъма с One Dance Festival

Любопитно Преди 12 часа

17 години One Dance Festival: международен танцов форум с мисия, награди и европейско признание

„Избрах те, защото никога не съм чувал за теб“: Тръмп унижи журналист в ефир

„Избрах те, защото никога не съм чувал за теб“: Тръмп унижи журналист в ефир

Свят Преди 12 часа

Главнокомандващият постави старшия национален кореспондент на мястото му по време на напрегнат разговор

Бутат хотел на Румен Гайтански – Вълка до  язовир "Искър"

Бутат хотел на Румен Гайтански – Вълка до язовир "Искър"

България Преди 12 часа

Столична община ще претендира за средствата за разрушаването по съдебен ред

Украйна е готова да подпише сделката със САЩ днес

Украйна е готова да подпише сделката със САЩ днес

Свят Преди 12 часа

Споразумението изключва всякакви разпоредби, свързани с дълга на Украйна за предишна военна или финансова помощ от САЩ

Коя беше Виктория Рощина - украинската журналистка, загинала след мъчения в руски затвор

Коя беше Виктория Рощина - украинската журналистка, загинала след мъчения в руски затвор

Свят Преди 12 часа

Журналистката Виктория Рощина е заловена през лятото на 2023 г. близо до Запорожката атомна електроцентрала