Новият план за завладяване на руския флот в сянка
Кораб на Военноморските сили на Естония в Балтийско море   
Източник: БТА

С крит в тихия залив на Порвоо, Финландия, сред заснежени дървета, стар танкер с дължина, колкото две футболни игрища, леко се поклаща по вълните – изненадващо спокойна гледка, предвид бурята, която предизвика в Европа, пише Politico.

Финландските власти задържаха кораба Eagle S през декември в зрелищна операция, подозирайки, че е саботирал подводен електропровод между Естония и Финландия. Арестът на танкера – превозващ 100 000 барела петрол от Санкт Петербург – се превърна в ключов момент и откри нов фронт в тайния конфликт между Русия и Запада.

Сега европейските държави водят дискусии зад кулисите за масови конфискации на руски петролни танкери в Балтийско море, съобщават двама дипломати от ЕС и двама правителствени служители. Те също така подготвят ново законодателство, което да осигури правна подкрепа за тези действия.

Обсъжданите предложения включват прилагане на международното право за задържане на кораби по екологични или пиратски причини, казват източниците, пожелали анонимност. Ако това не даде резултат, отделни държави могат да приемат собствени национални закони, позволяващи конфискации на кораби в открито море.

„Около 50% от санкционираната руска търговия с петрол по море минава през Финския залив“, заяви външният министър на Естония Маргус Цахкна.

„Имаме екологични рискове и атаки срещу подводната ни инфраструктура.“, казва Цахкна.

„Сега въпросът е – какво можем да направим с тези кораби?“ коментира той пред Politico.

„Не можем да блокираме цялото море, но можем да засилим контрола … Възможностите са много“, допълва той.

Тези дискусии показват нарастващото разочарование на Европа от това, че Русия продължава да транспортира петрол, заобикаляйки западните санкции с помощта на т.нар. „сенчест флот“ – остарели кораби с неясна собственост и съмнителна застраховка. Това позволява на Москва да поддържа жизненоважен източник на финансиране за войната в Украйна, тъй като петролните и газовите приходи осигуряват около половината от бюджета на Кремъл.

И всичко това се случва точно под носа на Европа, в нейните собствени води.

От сенките

През 2022 г. ЕС забрани вноса на руски петрол и наложи таван на цените му за международните продажби, опитвайки се да намали приходите на Москва след инвазията в Украйна.

Но Русия бързо намери начини да заобиколи мерките. Сенчестият флот, който разчита на съмнителни застрахователи, за да избегне ограниченията, сега представлява до 17% от всички петролни танкери в света.

Според Centre for Research on Energy and Clean Air, над 80% от руския суров петрол вече се транспортира именно от тези кораби. Балтийско море е ключова артерия за този нелегален трафик – товаренето на петрол обикновено става в пристанища като Уст Луга край Санкт Петербург, а оттам танкерите се насочват през Финския залив, Балтийско море и Северно море към световните пазари.

През миналата година 348 сенчести танкера – или 40% от целия руски петролен износ – са потеглили от балтийските пристанища, което по изчисления представлява една трета от годишния военен бюджет на Москва.

„Ако Западът не предприеме действия срещу сенчестия флот, това ще позволи на Русия да поддържа огромните си военни разходи за войната в Украйна,“ казва Айзък Леви, експерт в енергийния сектор.

Освен това, някои от тези кораби може би са замесени в саботажи. Според Кристиан Бюгер, професор по морска сигурност в Копенхагенския университет, Eagle S е само един пример – от 2022 г. насам най-малко четири други търговски кораба са заподозрени за подобни инциденти в Балтийско море.

„Наблюдаваме ескалация,“ предупреждава Бюгер.

„Ще има още повече атаки срещу критична инфраструктура – както в морето, така и на сушата.“, допълва Бюгер.

Война по вълните

Натрупващите се инциденти засилват натиска за преследване на танкерите, които плават безнаказано през европейските води – и не само чрез санкции, които се оказват лесни за заобикаляне.

„Санкциите не са достатъчни – трябва контрамерки срещу сенчестия флот,“ заявява енергийният министър на Литва Жигимантас Вайчюнас.

Освен предложението на ЕС за въвеждане на черен списък на 74 танкера, страните от Северна и Балтийска Европа обсъждат правни механизми за конфискация на още повече кораби.

Сред вариантите, които се обсъждат, са:

  • Задържане на танкери, които представляват екологична заплаха, например при опасност от разливи на петрол. Повечето кораби от сенчестия флот са на възраст над 15 години и податливи на аварии.
  • Използване на пиратски закони за изземване на кораби, застрашаващи подводна инфраструктура – стратегия, която вече се прилага от края на 2023 г.
  • Приемане на национални закони за поставяне на допълнителни изисквания, като например задължителни застрахователи от списък с надеждни оператори.
  • Властите в Латвия, Литва и Естония настояват ЕС да координира усилията, за да има юридическа стабилност.

Правни предизвикателства

Финландският случай с Eagle S обаче показва колко трудно е да бъдат задържани такива кораби.

След първоначалния арест на Коледа – при който специални части бяха спуснати от хеликоптер на танкера – разследването за санкциониран петрол беше прекратено, тъй като не бяха открити нарушения.

Случаят с прекъснатия кабел между Естония и Финландия продължава, но собствениците на кораба от ОАЕ оспорват задържането му, тъй като инцидентът се е случил извън териториалните води на Финландия.

Експертите предупреждават, че прекаленото разширяване на националните закони за конфискация на кораби може да доведе до юридически и финансови проблеми – включително ответни мерки от Русия.

Въпреки това, балтийските държави настояват за по-решителни действия.

„Тези кораби не трябва да плават свободно без последствия,“ заключава литовският министър Довиле Шакалиене.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
TikTok сензацията Лидия Петкова и Светлана Василева напуснаха Hell’s Kitchen

TikTok сензацията Лидия Петкова и Светлана Василева напуснаха Hell’s Kitchen

Любопитно Преди 48 минути

Те се представиха незадоволително и се разделиха с мечтата за победа

Русия обвини Украйна в нарушаване на сделката със САЩ

Русия обвини Украйна в нарушаване на сделката със САЩ

Свят Преди 4 часа

По-рано днес украинският президент Володимир Зеленски обвини Русия в същото

Росен Желязков разговаря с директора на "Райнметал"

Росен Желязков разговаря с директора на "Райнметал"

България Преди 5 часа

Желязков: Още днес трябва да излезем с ясен резултат и ясно послание

Тръмп: Имаме нужда от Гренландия

Тръмп: Имаме нужда от Гренландия

Свят Преди 5 часа

Тръмп: Ще ни се наложи да поемем собствеността

Нов временен кмет пое Истанбул

Нов временен кмет пое Истанбул

Свят Преди 5 часа

Нури Аслан поема поста от арестувания Екрем Имамоглу

Трамвай дерайлира и се заби в стълб в София

Трамвай дерайлира и се заби в стълб в София

България Преди 5 часа

Инцидентът е станал на бул. "Мария Луиза", срещу кино "Освобождение"

Снимката е илюстративна

Историята на Цветанка Дончева: Как се става руски агент

Свят Преди 5 часа

Цялата история може да прочетете в следващите редове

Парламентът избра Пламен Младеновски за председател на КЕВР

Парламентът избра Пламен Младеновски за председател на КЕВР

България Преди 6 часа

Новоизбраният председател на регулатора има висше образование по финанси от УНСС

Изтезаваното дете в Пловдив е молило да бъде убито

Изтезаваното дете в Пловдив е молило да бъде убито

България Преди 6 часа

Осъдиха пастрока на малкия Адриан на 8 години затвор

Палестинците протестират срещу "Хамас" в Газа

Палестинците протестират срещу "Хамас" в Газа

Свят Преди 6 часа

Те настояват групировката да се откаже от контрола над територията

Директорът „Райнметал” се срещна с Бойко Борисов

Директорът „Райнметал” се срещна с Бойко Борисов

България Преди 6 часа

Борисов: Германия е стратегически партньор на България

Тръмп развива стратегията на Никсън за разделяне на Китай и Русия

Тръмп развива стратегията на Никсън за разделяне на Китай и Русия

Свят Преди 7 часа

The Hill: Русия, вече отслабена, само си нанесе допълнителни щети с катастрофалната си грешка в Украйна

НС одобри: България купува ракети от САЩ

НС одобри: България купува ракети от САЩ

България Преди 7 часа

"За" гласуваха 164 народни представители

Кристиан Брюкнер до дни на свобода: Какво означава това за случая "Мади"

Кристиан Брюкнер до дни на свобода: Какво означава това за случая "Мади"

Свят Преди 7 часа

Защо след пет години германските власти все още не са повдигнали официално обвинение?

ЕК: Всеки в ЕС със запаси за оцеляване за поне 72 часа

ЕК: Всеки в ЕС със запаси за оцеляване за поне 72 часа

Свят Преди 7 часа

ЕК: Телефоните, компютрите, суровините и социалните медии са част от "бойно поле"

Разкриха причината за смъртта на бившия федерален прокурор Джесика Абър

Разкриха причината за смъртта на бившия федерален прокурор Джесика Абър

Свят Преди 8 часа

На 22 март Абър беше открита мъртва в дома си