Новият план за завладяване на руския флот в сянка
Кораб на Военноморските сили на Естония в Балтийско море   
Източник: БТА

С крит в тихия залив на Порвоо, Финландия, сред заснежени дървета, стар танкер с дължина, колкото две футболни игрища, леко се поклаща по вълните – изненадващо спокойна гледка, предвид бурята, която предизвика в Европа, пише Politico.

Финландските власти задържаха кораба Eagle S през декември в зрелищна операция, подозирайки, че е саботирал подводен електропровод между Естония и Финландия. Арестът на танкера – превозващ 100 000 барела петрол от Санкт Петербург – се превърна в ключов момент и откри нов фронт в тайния конфликт между Русия и Запада.

Сега европейските държави водят дискусии зад кулисите за масови конфискации на руски петролни танкери в Балтийско море, съобщават двама дипломати от ЕС и двама правителствени служители. Те също така подготвят ново законодателство, което да осигури правна подкрепа за тези действия.

Обсъжданите предложения включват прилагане на международното право за задържане на кораби по екологични или пиратски причини, казват източниците, пожелали анонимност. Ако това не даде резултат, отделни държави могат да приемат собствени национални закони, позволяващи конфискации на кораби в открито море.

„Около 50% от санкционираната руска търговия с петрол по море минава през Финския залив“, заяви външният министър на Естония Маргус Цахкна.

„Имаме екологични рискове и атаки срещу подводната ни инфраструктура.“, казва Цахкна.

„Сега въпросът е – какво можем да направим с тези кораби?“ коментира той пред Politico.

„Не можем да блокираме цялото море, но можем да засилим контрола … Възможностите са много“, допълва той.

Тези дискусии показват нарастващото разочарование на Европа от това, че Русия продължава да транспортира петрол, заобикаляйки западните санкции с помощта на т.нар. „сенчест флот“ – остарели кораби с неясна собственост и съмнителна застраховка. Това позволява на Москва да поддържа жизненоважен източник на финансиране за войната в Украйна, тъй като петролните и газовите приходи осигуряват около половината от бюджета на Кремъл.

И всичко това се случва точно под носа на Европа, в нейните собствени води.

От сенките

През 2022 г. ЕС забрани вноса на руски петрол и наложи таван на цените му за международните продажби, опитвайки се да намали приходите на Москва след инвазията в Украйна.

Но Русия бързо намери начини да заобиколи мерките. Сенчестият флот, който разчита на съмнителни застрахователи, за да избегне ограниченията, сега представлява до 17% от всички петролни танкери в света.

Според Centre for Research on Energy and Clean Air, над 80% от руския суров петрол вече се транспортира именно от тези кораби. Балтийско море е ключова артерия за този нелегален трафик – товаренето на петрол обикновено става в пристанища като Уст Луга край Санкт Петербург, а оттам танкерите се насочват през Финския залив, Балтийско море и Северно море към световните пазари.

През миналата година 348 сенчести танкера – или 40% от целия руски петролен износ – са потеглили от балтийските пристанища, което по изчисления представлява една трета от годишния военен бюджет на Москва.

„Ако Западът не предприеме действия срещу сенчестия флот, това ще позволи на Русия да поддържа огромните си военни разходи за войната в Украйна,“ казва Айзък Леви, експерт в енергийния сектор.

Освен това, някои от тези кораби може би са замесени в саботажи. Според Кристиан Бюгер, професор по морска сигурност в Копенхагенския университет, Eagle S е само един пример – от 2022 г. насам най-малко четири други търговски кораба са заподозрени за подобни инциденти в Балтийско море.

„Наблюдаваме ескалация,“ предупреждава Бюгер.

„Ще има още повече атаки срещу критична инфраструктура – както в морето, така и на сушата.“, допълва Бюгер.

Война по вълните

Натрупващите се инциденти засилват натиска за преследване на танкерите, които плават безнаказано през европейските води – и не само чрез санкции, които се оказват лесни за заобикаляне.

„Санкциите не са достатъчни – трябва контрамерки срещу сенчестия флот,“ заявява енергийният министър на Литва Жигимантас Вайчюнас.

Освен предложението на ЕС за въвеждане на черен списък на 74 танкера, страните от Северна и Балтийска Европа обсъждат правни механизми за конфискация на още повече кораби.

Сред вариантите, които се обсъждат, са:

  • Задържане на танкери, които представляват екологична заплаха, например при опасност от разливи на петрол. Повечето кораби от сенчестия флот са на възраст над 15 години и податливи на аварии.
  • Използване на пиратски закони за изземване на кораби, застрашаващи подводна инфраструктура – стратегия, която вече се прилага от края на 2023 г.
  • Приемане на национални закони за поставяне на допълнителни изисквания, като например задължителни застрахователи от списък с надеждни оператори.
  • Властите в Латвия, Литва и Естония настояват ЕС да координира усилията, за да има юридическа стабилност.

Правни предизвикателства

Финландският случай с Eagle S обаче показва колко трудно е да бъдат задържани такива кораби.

След първоначалния арест на Коледа – при който специални части бяха спуснати от хеликоптер на танкера – разследването за санкциониран петрол беше прекратено, тъй като не бяха открити нарушения.

Случаят с прекъснатия кабел между Естония и Финландия продължава, но собствениците на кораба от ОАЕ оспорват задържането му, тъй като инцидентът се е случил извън териториалните води на Финландия.

Експертите предупреждават, че прекаленото разширяване на националните закони за конфискация на кораби може да доведе до юридически и финансови проблеми – включително ответни мерки от Русия.

Въпреки това, балтийските държави настояват за по-решителни действия.

„Тези кораби не трябва да плават свободно без последствия,“ заключава литовският министър Довиле Шакалиене.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
.

Австралия върна откраднати археологически артефакти на Украйна

Свят Преди 36 минути

Артефактите са били заловени в Сидни благодарение на сътрудничеството между Киев и Канбера

Опасности в ресторанта: Какво да избягвате, за да не платите скъпо с болки в стомаха

Опасности в ресторанта: Какво да избягвате, за да не платите скъпо с болки в стомаха

Любопитно Преди 47 минути

Поръчването на риба в ресторант за морски дарове, който не е близо до брега, е рисковано

Снимката е илюстративна

Украински дрон е свален при опит да достигне Москва

Свят Преди 10 часа

Това съобщи в канала си в месинджъра Мах кметът на града Сергей Собянин

.

Мицкоски: Реконструкция на правителството веднага след местните избори

Свят Преди 11 часа

Според него, тези избори няма да бъдат вратата за Демократичния съюз за интеграция на Али Ахмети към правителството

Полиция залови бус с 24 мигранти след гонка в Бургаско

Полиция залови бус с 24 мигранти след гонка в Бургаско

България Преди 11 часа

Задържаните са от афганистански произход

"Исторически парк" на "Величие" се разпада

"Исторически парк" на "Величие" се разпада

България Преди 11 часа

Разследване разкрива дългове и запори около проекта на Ивелин Михайлов

Исторически успех за България: Сребро за Стилияна Николова в Рио де Жанейро

Исторически успех за България: Сребро за Стилияна Николова в Рио де Жанейро

България Преди 12 часа

Тя изигра отлично своите съчетания, с изключение на самия край на композицията с обръч, като допусна грешка в последната секунда

Белият дом придоби 10% дял в Intel за $10 милиарда

Белият дом придоби 10% дял в Intel за $10 милиарда

Свят Преди 12 часа

В необичайна сделка с изпитващия затруднения производител на чипове САЩ придобиват дял в частна компания

<p>Всичко, което Гилейн Максуел каза за Епстийн &ndash; и какво скри</p>

Какво научихме от Гилейн Максуел за Епстийн в интервюто си с Министерството на правосъдието

Свят Преди 13 часа

Вижте някои ключови моменти, които заслужават внимание

Снимката е илюстративна

Яхта се обърна край Бургас, спасиха капитана

България Преди 13 часа

Вероятно заради техническа неизправност лодката е започнала да се пълни с вода и това е предизвикало обръщането ѝ

Джокович: Сърбия е на ръба на гражданска война

Джокович: Сърбия е на ръба на гражданска война

Свят Преди 14 часа

Тенисистът каза, че общата атмосфера в страната е превърнала спорта във второстепенна грижа за много от гражданите

Историята като бойно поле: Как миналото преследва Украйна днес

Историята като бойно поле: Как миналото преследва Украйна днес

Свят Преди 14 часа

Историята често е била в лоши ръце за Украйна – ето някои паралели и капани

Изслушват Мария Филипова за зам.-омбудсман на 2 септември

Изслушват Мария Филипова за зам.-омбудсман на 2 септември

България Преди 15 часа

На 18 август омбудсманът Велислава Делчева внесе в Народното събрание кандидатурата на Мария Филипова за заместник-омбудсман

Първата дама на Турция призова Мелания Тръмп да покаже съчувствие и към децата в Газа

Първата дама на Турция призова Мелания Тръмп да покаже съчувствие и към децата в Газа

Свят Преди 15 часа

Емине Ердоган посочва, че заглушеният смях на децата не е нещо, което се случва само в Украйна

Зеленски: Украйна никога няма да подари земята си на руските окупатори

Зеленски: Украйна никога няма да подари земята си на руските окупатори

Свят Преди 15 часа

Денят на държавното знаме е официално въведен на 23 август 2004 г.

Разкриха причината за смъртта на Лони Андерсън

Разкриха причината за смъртта на Лони Андерсън

Свят Преди 16 часа

Обичаната актриса е загубила живота си вследствие на изключително рядка и агресивна форма на рак – метастатичен лейомиосарком на матката