К адри, споделени с BBC, улавят звука от имплозията на подводницата „Титан“ на компанията Oceangate – точно в момента, когато контактът с нея е изгубен.
„Титан“ се разпада около 90 минути след началото на спускането си към останките на „Титаник“ през юни 2023 г., като петима души на борда загиват.
Пътниците са заплатили на Oceangate, за да се спуснат до кораба, намиращ се на дълбочина от 3800 метра.
На борда са били главният изпълнителен директор на Oceangate – Стоктън Ръш, британският изследовател Хамиш Хардинг, френският ветеран-водолаз Пол-Анри Наржоле, британско-пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и неговият 19-годишен син Сюлейман.
BBC получава безпрецедентен достъп до разследването на Бреговата охрана на САЩ (USCG) за документалния филм „Имплозия: Катастрофата на подводницата ‘Титан’“.
Ship footage shared with BBC captures sound of Titan sub imploding https://t.co/RopS1ElJVg
— BBC News (World) (@BBCWorld) May 22, 2025
Записът, предоставен наскоро от USCG, показва как Уенди Ръш – съпругата на г-н Ръш – чува звука от имплозията, докато наблюдава процеса от помощния кораб и пита: „Какво беше това избухване?“
Кадрите са представени като доказателство пред Морския съвет за разследване към Бреговата охрана на САЩ, който вече две години анализира причините за катастрофалната повреда на подводницата.
Документалният филм разкрива още, че използваните при конструирането на „Титан“ въглеродни влакна са започнали да се разпадат година преди фаталното гмуркане.
Помощният кораб придружава подводницата по време на спускането ѝ в Атлантическия океан. Във видеото се вижда как г-жа Ръш – тогавашен директор в Oceangate заедно със съпруга си – седи пред компютър, използван за изпращане и получаване на текстови съобщения от „Титан“.
Когато подводницата достига дълбочина от около 3300 метра, се чува шум, наподобяващ затръшване на врата. Г-жа Ръш замръзва, поглежда нагоре и пита останалите членове на екипажа какъв е този звук.
Малко по-късно тя получава съобщение от подводницата, в което се казва, че тя е освободила две тежести – съобщение, което вероятно я кара да повярва, че всичко върви по план.
Според Бреговата охрана на САЩ, шумът е бил именно звукът от имплозията. Съобщението е било изпратено непосредствено преди фаталната повреда, но е достигнало помощния кораб със закъснение – след самия звук.
И петимата на борда загиват на място. Още преди инцидента експерти по дълбоководни изследвания и бивши служители на Oceangate са изразявали сериозни опасения относно дизайна на „Титан“. Един от тях го нарича „мерзост“, предвиждайки, че катастрофата е „неизбежна“.
Подводницата никога не е преминала независима оценка на безопасността – така нареченото сертифициране. Основно притеснение е бил корпусът ѝ, изграден от слоеве въглеродни влакна, смесени със смола.
Бреговата охрана на САЩ съобщава, че е успяла да установи момента, в който корпусът е започнал да се руши.
Въглеродните влакна са необичаен материал за дълбоководни съдове, тъй като са ненадеждни под високо налягане. Известно е, че слоевете им могат да се разслоят – процес, наречен деламинация.
Според разследването на USCG, първото сериозно разслояване се е случило година по-рано, при 80-тото гмуркане на „Титан“.
Пътници съобщават, че са чули силен трясък при изплуването. Г-н Ръш е уверил, че шумът е от движението на рамката на подводницата.
Но събраните от сензори данни показват, че причината е именно деламинация.
„Разслояването при 80-тото гмуркане беше началото на края“, казва лейтенант-командир Кейти Уилямс от USCG. „Всеки, който се качи на борда след това, е поемал смъртен риск.“
През лятото на 2022 г. „Титан“ извършва още три гмуркания – две до „Титаник“ и едно до близък риф, преди да се провали трагично през юни 2023 г. Ирландският бизнесмен Ойсин Фанинг е присъствал на последните две.
„Ако ми зададете прост въпрос: ‘Бих ли отишъл отново, знаейки това, което знам сега?’ – отговорът е ‘не’“, споделя той пред BBC News. „Много хора не биха отишли. Много умни, опитни хора загубиха живота си. Ако са знаели всички факти, никога не биха тръгнали.“
Дълбоководният изследовател Виктор Весково също изразява сериозни съмнения относно „Титан“, като казва, че е сравнимо с игра на руска рулетка.
„Предупреждавах хората да не влизат в тази подводница. Изрично казвах, че е въпрос на време да се случи нещо фатално. Дори на самия Стоктън Ръш го казах“, споделя той.
След имплозията останките на подводницата са открити разпръснати по морското дъно в Атлантическия океан.
USCG описва процеса на сортиране на откритите отломки. Сред находките са открити дрехи на г-н Ръш, визитки и стикери с логото на „Титаник“.
По-късно тази година Бреговата охрана на САЩ ще публикува окончателен доклад с резултатите от разследването, целящ да установи причините за трагедията и да предотврати подобни инциденти в бъдеще.
В разговор с екипа на BBC, Кристин Дауд – съпругата на Шахзада и майка на Сюлейман – споделя, че трагедията я е променила завинаги.
„Не вярвам, че някой, преживял такава загуба и травма, може някога да бъде същият“, казва тя.
Последствията от катастрофата на Oceangate вероятно ще отекват още дълго – вече са заведени няколко частни дела, а не са изключени и наказателни преследвания.
Oceangate заявява пред BBC: „Изказваме най-дълбоките си съболезнования на семействата на загиналите на 18 юни 2023 г. и на всички, засегнати от трагедията.“
„След инцидента, Oceangate окончателно преустанови дейността си и съсредоточи усилията си върху пълно сътрудничество с разследванията. Смятаме за неуместно да правим допълнителни коментари преди публикуването на официалните доклади.“
Документалният филм „Имплозия: Катастрофата на подводницата ‘Титан’“ може да бъде гледан във вторник, 27 май, от 21:00 ч. по BBC Two и онлайн в BBC iPlayer.