Как катастрофите помогнаха за сигурността на полетите
Еъртурс 737, който се запалва преди излитане на международното летище в Манчестър   
Източник: Getty Images/Guliver
1

Е дин от ключовите въпроси, които се поставят след всеки сериозен инцидент във въздухоплаването е: как да направим така, че това да не се случи отново?

"Малайжа Еърлайнс" промени правилата в пилотската кабина, след изчезването на полет 370 на 8 март, който все още не е открит.

Много други инциденти в миналото са довели до подобряване на сигурността на полетите, благодарение на промени в протокола, законите и технологиите на самолетите.

Всичко това допринесе за обявяването на въздушния транспорт за един от най-сигурните през 2013 г.. За миналата година са регистрирани едва 29 инцидента и 265 смъртни случая в света, при положение, че за последното десетилетие се регистрираха средно по 720 смъртни случая на година.

Ето някои от промените, въведени във въздухоплаването след сериозни инциденти:

1. Система за избягване на сблъсъци
Системата за избягване на сблъсъци е приоритет на въздухоплавателната индустрия от началото на пътническите полети.

През 1956 г. самолет на американската авиокомпания TWA се сблъсква със самолет на "Юнайтед Еърлайнс" над Големия каньон. Инцидентът е първият от многото, които илюстрират нуждата от засилването на комуникацията между самолетите. Няколко години по-късно е създадена Федералната авиационна администрация (ФАА), за да определи ръководните принципи на авиацията на САЩ, но въпреки това въпросите остават.

След още няколко случая на сблъсъци между самолети, включително сблъсъка близо до Ню Делхи през 1996 г. с 349 жертви, необходимостта от технология, която да предотвратява сблъсъците между самолетите става още по-осезаема.

След запитване в Конгреса на САЩ през 1991 г. ФАА прилага система на наблюдаване на трафика и система за избягване на сблъсъци. Тази система, която е независима от контрола на въздушния трафик, следи въздушното пространство около самолетите.

"Системата всъщност бе въведена в края на 90-те години и оттогава не мисля, че   сме виждали сблъсък между два самолета", отбелязва Фил Сиймур, президент и главен оперативен директор на Международното бюро по авиация.

2. Просторни места
Самолетите може и да изглеждат доста претъпкани в днешно време, но според Сиймур има строги правила за производителите на самолети, относно пространството около седалките. То е строго изчислено, за да не пречи на осъществяването на най-добрата възможна евакуация.

Това отчасти се случва благодарение на изследване на института "Кранфийлд" след инцидент през 1985 г., при който британски "Еъртурс 737" се запалва преди излитане на международното летище в Манчестър. Един от двигателите се запалва и пламъците бързо се разпространяват. Заради малкото пространство между седалките хората се струпват около вратите и някои от пасажерите не успяват да избягат.

3. Радар за времето
Лошото време е изиграло роля в няколко катастрофи, най-вече в тази от 1985 г., когато полет 191 на "Делта Еърлайнс" се разбива, докато приближава международното летище на Далас по време на гръмотевична буря.

"Дъждът е едно нещо, но ако има порив на вятъра и въздушни течения, това буквално натиска самолета ти към земята. Има няколко случая на катастрофи, в които самолети се разбиват при последния им заход към пистата", казва Сиймур.

През 1981 г. ФАА изисква на всички търговски самолети да бъде поставена система за откриване на поривите на вятъра до 1993 г. Оттогава моделите на тези системи стават все по-сложни и прецизни.

"Много от напредналите метеорологични радари могат не просто да открият лошото време, но и да предскажат поривите на вятъра. Ако пилотът види, че се задава порив на вятъра, вместо да кацне, той може да кръжи около летището, докато поривът изчезне", обяснява Сиймур.

4. Наръчник за обучение
Две години отне на изследователите да възстановят черната кутия на полет 447 на "Еър Франс", който се разби в Атлантическия океан на път за Париж от Рио.

След като прегледаха записите, от френското бюро за изследвания и анализи заявиха, че катастрофата е в резултат на пилотска грешка и по-специално в предоверяване на автоматичната система за контрол на полета.

"Главният пилот е бил в почивка, а самолетът е бил пилотиран от двамата по-малко опитни помощник пилоти. Оттогава "Еърбъс" и "Боинг" промениха оперативните си процедури и обръщат по-голямо внимание на наръчника за обучение", казва Сиймур.

5. Пенсионирането на старите самолети
ФАА се заема с въпроса колко дълго трябва да летят самолетите през 1988 г, когато създава програмата, която следи за структурната цялост на възрастните самолети.

Мярката е взета в резултат на инцидент със самолет на "Алоха Еърлайнс". Докато лети на над 7300 метра височина голяма част от покрива на самолета се взривява, оставяйки пасажерите да летят на открито.

Самолетът, "Боинг 737", бил 19-годишен и според разследващите причината за инцидента е износването му с възрастта.

6. Проверка на ремонтите
Когато става въпрос за ремонти на стари самолети, авиокомпаниите са наложили още по-строги правила.

Това основно е последица от катастрофата на полет 123 на японските авиолинии, който се разби в планините на 100 км от Токио. Катастрофата е в резултат на лошо направен ремонт на самолета няколко години по-рано. След този случай авиокомпаниите наблюдават ремонтите на самолетите си много по-зорко.

7. Извличане на данни
Катастрофите на полет 447 на "Еър Франс" и на полет 370 на "Малайжа Еърлайнс" показват нуждата от по-добър достъп до данните.

"След инцидента с полет 447 имаше няколко препоръки, съсредоточени главно върху записваните данни за полета и по-специално върху това да бъдат намирани по-лесно и по-бързо", казва Илиас Марагакис, директор по комуникациите на Европейската агенция за авиационна безопасност.

След инцидента със самолета на "Еър Франс" агенцията е направила предложение старите записващи технологии да бъдат пенсионирани и препоръча записите на разговорите в пилотската кабина да са с минимална продължителност от два часа.

За съжаление може да отнеме твърде дълго време докато бъдат въведени необходимите промени.

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Свиленски:Най-бързият начин Борисов да се върне на власт</p>

Свиленски: Това е най-бързият начин Борисов да се върне на власт

България Преди 14 минути

Вероятно някои маски ще паднат и вероятно има пропукване на това първоначално стабилно мнозинство от 160 гласа

Иран вижда възможност за натиск върху Турция и Русия през Централна Азия

Иран вижда възможност за натиск върху Турция и Русия през Централна Азия

Свят Преди 1 час

Централна Азия се превърна в още едно поле – отново – на сблъсък на влияние, пише Руслан Трад в анализ за Vesti.bg

Петрунов: Колективен ковид- имунитет най-рано догодина

Петрунов: Колективен ковид- имунитет най-рано догодина

Теми в развитие Преди 2 часа

Поради голямата изменчивост на вируса борбата с него ще продължи да е трудна.

За и против легализирането на марихуаната

За и против легализирането на марихуаната

Любопитно Преди 3 часа

Трябва ли да бъде узаконена търговията с марихуана и какви рискове крие редовната употреба на канабис

<p>Впечатляващите параметри на първата S-класа на батерии</p>

Впечатляващите параметри на първата S-класа на батерии

Технологии Преди 4 часа

Досега Mercedes-Benz изоставаше на електрическия фронт, но с този автомобил компанията демонстрира целия си технологичен потенциал, а той е огромен. Убедете се сами.

<p>Рязък спад на новозаразените и умрелите, отстъпва ли ковид</p>

Рязък спад на новозаразените и починалите, отстъпва ли ковид

Теми в развитие Преди 5 часа

Броят на активните случаи на заразата в България намалява

Чехия гони 18 руски дипломати

Чехия гони 18 руски дипломати

Свят Преди 13 часа

Хамачек: Инцидентът ще увреди из основи чешко-руските отношения

От ковид-19 почина журналистът Венелин Митев

От ковид-19 почина журналистът Венелин Митев

България Преди 14 часа

Беше главен редактор на списание "Паралели" в едни от най-бляскавите му години

План за етнически чисти държави подпалва Балканите

План за етнически чисти държави подпалва Балканите

Свят Преди 15 часа

Хърватският външен министър Гордан Гърлич-Радман се опита да поуспокои духоветe

Атанасова: Ще подкрепим всяко анти-ГЕРБ правителство

Атанасова: Ще подкрепим всяко анти-ГЕРБ правителство

България Преди 16 часа

Зам.-председателят на БСП: Категорично против сме гласуване по пощата в рамките на страната

Плевнелиев оприличи „Има такъв народ“ на Бареков

Плевнелиев оприличи „Има такъв народ“ на Бареков

България Преди 16 часа

"Демократична България" няма как да сформират управление, смята бившият президент

Ненков: Привикват Бойко Борисов в НС, за да го унижат

Ненков: Привикват Бойко Борисов в НС, за да го унижат

България Преди 16 часа

Ненков: От втората партия в НС зависи дали ще има правителство

Бабикян: Даниел Митов е параван на Борисов

Бабикян: Даниел Митов е параван на Борисов

България Преди 17 часа

По думите му властта се възприема като купа с кюфтета

Кантарджиев - кога ще слагат трета доза от ковид-ваксините

Кантарджиев - кога ще слагат трета доза от ковид-ваксините

Теми в развитие Преди 17 часа

Проф. Кантарджиев: Притеснява ме, че всяко разхлабване на мерките може да доведе до повишаване на случаите

Бойко Борисов с внуците: Играта ни върви

Бойко Борисов с внуците: Играта ни върви

Любопитно Преди 20 часа

Борисов се похвали във Фейсбук със снимки на внуците си Бойко и Иван

<p>Над 3 милиона жертви на COVID-19 в света</p>

Над 3 милиона жертви на COVID-19 в света

Теми в развитие Преди 21 часа

От началото на пандемията случаите на COVID-19 в света вече надхвърлят 139 милиона