13

Общо 40 милиардери в САЩ обещаха да дарят поне 50% от богатството си за благотворителност като част от кампанията на инвеститора Уорън Бъфет и основателя на "Майкросфот" (Microsoft) Бил Гейтс, предаде Ройтерс.

Сред милиардерите, които са се присъединили към кампанията, са кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, Бари Дилър, една от водещите фигури в развлекателния бизнес, съоснователят на "Оракъл" (Oracle) Лари Елисън, медийният магнат Тед Търнър, Дейвид Рокфелер и инвеститорът Роналд Перелман.

Бъфет и Гейтс започнаха кампанията "Щедрото обещание" (The Giving Pledge) през юни, опитвайки се да убедят стотици милиардери в САЩ приживе или след смъртта си да дарят голяма част от състоянието си, като публично обявят намерението си и обясняват причините за него.

Пълният списък на милиардерите и техните писма може да бъде намерен на сайта GivingPledge.org.

Кампанията не набира средства, а само призовава милиардерите да поемат моралното задължение да дарят пари за благотворителност, уточнява Ройтерс.

През 2006 г. Бъфет обеща да дари 99% от богатството си на фондация "Бил енд Мелинда Гейтс" (GatesFoundation.org) и други организации. Досега семейство Гейтс пък са прехвърлили на фондацията над 28 млрд. долара от състоянието си.

От създаването си през 1994 г. организацията е дарила над 22 млрд. долара за развитие на здравеопазването в бедните страни и за подобряване на достъпа на американците до възможностите, които са необходими за успех в образованието и живота.

Според класацията на списание "Форбс" (Forbes.com) за тази година Гейтс е вторият по богатство човек в света със състояние от 53 млрд. долара, а Бъфет е на трето място с 47 млрд. долара. Според изданието в САЩ има 403 милиардери, което е повече от всяка друга страна в света, припомня Ройтерс.

Междувременно изследване на Евробарометър показа, че икономическата криза се е отразила на готовността на европейците да отпускат хуманитарни помощи на бедните страни.

Европейският съюз е най-големият донор на помощи в света и според множество проучвания европейските граждани силно подкрепят тази практика. Рецесията от 2009 г. обаче е принудила европейците да променят позицията си.

През 2006 г. изследване на Евробарометър установи, че според 88% от европейските граждани за ЕС е важно да финансира хуманитарни кампании в чужбина. Според публикуваните днес данни обаче този дял се е понижил с 9% до 79 на сто.