Камен Кичев работи в Австрийските авиолинии от 1996 г. Започва в София, после развива Скопие и Прищина. В Косово и Македония прекарва шест години. През 2004 г. става регионален мениджър за България, Македония и Косово, а от 2006 г. и за Черна гора. Преди това е завършил Техническия университет и пет години е бил в САЩ. Член е на УС на националния туристически борд.

- Редно ли е авиокомпаниите да рекламират евтини самолетни билети, които се оказват двойно и тройно по-скъпи, когато към тях се добавят таксите?

- Смятам, че е хубаво на българския пазар цените на самолетни билети да са обявени в крайния им вид, както е в някои други държави. Сега всеки рекламира своята тарифа на билета. Но според мен таксите на летищата и таксите на самата авиокомпания, които покриват горивото и сигурността, трябва да бъдат включени в рекламата, за да се види крайната цена за клиента. Така или иначе вече хората масово се обаждат, за да проверят реалните цени, и след това вземат решения.

- Какъв точно проблем би решило това?

- Сега българинът е бомбардиран от какви ли не реклами, не само в авиацията. Така е в банковото дело с тези безплатни кредити, в които в повечето случаи всичко се крие в едни малки буквички, написани отдолу, които ние все още не сме научени да четем.

Това правим и авиокомпаниите. Рекламираме една ниска цена, но после, като се зачете човек в истинските условия, тя излиза не толкова ниска. Така донякъде подвеждаме хората, особено непътувалите. В банковото дело вече са задължени да обявяват реалната цена на потребителския кредит.

Смятам, че това трябва да стане и в авиацията, и ще приветствам моите колеги от бранша, ако започнем да обявяваме и да рекламираме нашите крайни цени. Време е да променим това, да се съюзим и да започнем да обявяваме нещата по правилния начин.

Как трябва да се случи това от законодателна гледна точка в България, не мога да кажа. Предполагам, че трябва да дойде по линия на институциите, които се грижат за защитата на правата на потребителите.

- Това прави ли се в други европейски държави?

- В Англия и в Австрия можеш да рекламираш само крайна цена на клиента. Прокарано е като задължение, предполагам, по линия на рекламната цензура, и се спазва и от нискотарифните авиокомпании. Там също с малки букви пише, че цената подлежи на промяна. Но това са промени от порядъка на 5-6 евро при курсови разлики между валутите на Европа, Япония, Великобритания, САЩ. Те са приемливи и обясними.

- Не е ли това опит да ударите по имиджа на нискотарифните авиокомпании. При тях понякога цената на билета е 1/30 от цената на самолетните такси.

- Нискобюджетните авиокомпании са тези, които реално раздвижиха пазара в България и в ценово отношение. Приветствам ги. Колкото повече са, толкова повече българинът ще има възможност да пътува.

Но трябва да е ясна разликата между един превозвач като нас, който предлага по няколко полета на ден и връзки, в случая през Виена, до света и една нискобюджетна авиокомпания.

На "Витоша", до НДК, можеш да си купиш панталон на една цена. Панталон можеш да си купиш на "Мария Луиза", до Женския пазар на друга цена. И в двата случая си купуваш панталон, но той е с различно качество

- Мислите ли, че моментът е подходящ. Пазарът тъкмо се раздвижи и това може да обезсърчи хората?

- Ако човек, пътувал с кола или автобус, види цена от 50 евро до Италия, той се възторгва. Когато отиде да го купи, открива, че тези 50 евро са 175. Тогава той остава по-разочарован, отколкото ако го е знаел в началото, и пак няма да отиде да лети.

- Ако авиокомпаниите обявят цените с летищните такси, съотношението между цените им ще се промени ли коренно?

- Едва ли. Просто истинските цени на билетите ще се виждат по-реално. Но пак ще има разлика, защото политиката на повечето нискотарифни авиокомпании е да рекламират нулеви цени.

Но на тази цена имат един билет след четири месеца, за който днес трябва да платиш летищните такси от 80 евро. И ако след четири месеца не можеш да летиш, този билет изгаря.

В нашето ценообразуване се опитваме да нямаме такива драстични скокове, но сме тръгнали в тази посока, след като всеки се опитва да рекламира максимално ниска ставка, била тя и в бъдеще и с допълнителни условия.

- Рекламирате основно промоции, нали?

- В 90% от случаите, останалото са имиджови кампании.

- Доколко продават промоциите?

- Не съм видял още реална изчистена зависимост между рекламата и продажбите. Примерно рекламираме линиите до Ница, Лион и Париж и през това време имаме реално покачване на продажбите по тези три дестинации. Тоест в момента промоциите не продават дестинацията, която се промотира, а внушението, че тази авиокомпания има ниски цени.

Може би рекламираните дестинации не са тези, до които искам да летя, но това е знак, че и дотам, докъдето аз искам да летя, ще бъде евтино. Тоест рек­ламата все още е повече имиджова, отколкото всичко останало.

Дете: – Тате, гледам, че мама пак се сърди. Бащата: – Това е нейното хоби, синко. Нашето е да не разбираме защо.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Изборите за кмет в Букурещ: Чиприан Чуку печели с 32.7% от гласовете

Изборите за кмет в Букурещ: Чиприан Чуку печели с 32.7% от гласовете

Свят Преди 8 часа

На второ място е кандидатът на Социалдемократическата партия и настоящ кмет на Четвърти сектор Даниел Балуца с 26,3 процента

Снейлбрук - Илон Мъск строи нов "фирмен град" в Тексас

Снейлбрук - Илон Мъск строи нов "фирмен град" в Тексас

Свят Преди 8 часа

Градът се развива върху площ над 25 квадратни километра, собственост на фирмата, където вече се намират и офиси на „СпейсЕкс“ и платформата „Екс“

Трагедия на пътя: 27-годишен мъж загина на място край Велинград

Трагедия на пътя: 27-годишен мъж загина на място край Велинград

България Преди 10 часа

Загиналият е управлявал лек автомобил, предприел е изпреварване и се е блъснал в насрещно движещ се микробус

Евакуираха болни моряци от заседналия край Ахтопол танкер

Евакуираха болни моряци от заседналия край Ахтопол танкер

България Преди 11 часа

Това каза на брифинг пред журналисти вицеадмирал Румен Николов – директор Главна дирекция „Аварийно-спасителна дейност“

Мъж загина при челна катастрофа на пътя Габрово - Севлиево

Мъж загина при челна катастрофа на пътя Габрово - Севлиево

България Преди 12 часа

По първоначални данни челно са се сблъскали два автомобила

Доналд Тръмп връчи медалите на „Кенеди център“

Доналд Тръмп връчи медалите на „Кенеди център“

Свят Преди 12 часа

Тази година бяха отличени кънтри легендата Джордж Стрейт, актьорът и певец Майкъл Крофорд, филмовата звезда Силвестър Сталоун и членовете на рок групата Kiss

Илон Мъск призова ЕС да бъде премахнат

Илон Мъск призова ЕС да бъде премахнат

Свят Преди 13 часа

По-късно Мъск добави в друго съобщение в Х, че бюрокрацията на Европейския съюз „бавно до смърт задушава Европа“

Тегне ли проклятие над Лувъра? Музеят погълнат от мръсни води, стотици книги са унищожени

Тегне ли проклятие над Лувъра? Музеят погълнат от мръсни води, стотици книги са унищожени

Свят Преди 13 часа

Наводнението е станало в отдела за древноегипетските антични произведения на изкуството

Крал Чарлз и кралица Камила показаха коледната си картичка за 2025 г.

Крал Чарлз и кралица Камила показаха коледната си картичка за 2025 г.

Любопитно Преди 13 часа

Фотографията показва краля и кралицата във вила „Волконски“ в Рим по време на посещението им в Италия през април

Арестуваха мъж на летище "Хийтроу" след атака с лютив спрей

Арестуваха мъж на летище "Хийтроу" след атака с лютив спрей

Свят Преди 14 часа

Пострадалите при атаката бяха откарани в болница, но се смята, че те не са в сериозно състояние

Помощ по въздух: Доставиха провизии на моряците от заседналия край Ахтопол танкер

Помощ по въздух: Доставиха провизии на моряците от заседналия край Ахтопол танкер

България Преди 14 часа

Плавателният съд е трети ден край Ахтопол и по всяка вероятност ще остане на котва и през следващите дни

Зеленски призова за още ПВО след масирани руски удари

Зеленски призова за още ПВО след масирани руски удари

Свят Преди 14 часа

Вчера и днес Русия отново бомбардира Украйна с множество удари с дронове и ракети

Нетаняху: Анексирането на Западния бряг остава предмет на дискусии

Нетаняху: Анексирането на Западния бряг остава предмет на дискусии

Свят Преди 14 часа

Нетаняху съобщи днес също така, че ще се срещне с президента на САЩ Доналд Тръмп по-късно през месеца

Доналд Тръмп и Кийт Келог

Кийт Келог: Краят на войната в Украйна е наистина близо

Свят Преди 14 часа

Двата основни спорни въпроса са за територията – предимно за бъдещето на Донбас – и за бъдещето на украинската Запорожка АЕЦ - най-голямата в Европа, която в момента е под руски контрол