Камен Кичев работи в Австрийските авиолинии от 1996 г. Започва в София, после развива Скопие и Прищина. В Косово и Македония прекарва шест години. През 2004 г. става регионален мениджър за България, Македония и Косово, а от 2006 г. и за Черна гора. Преди това е завършил Техническия университет и пет години е бил в САЩ. Член е на УС на националния туристически борд.
- Редно ли е авиокомпаниите да рекламират евтини самолетни билети, които се оказват двойно и тройно по-скъпи, когато към тях се добавят таксите?
- Смятам, че е хубаво на българския пазар цените на самолетни билети да са обявени в крайния им вид, както е в някои други държави. Сега всеки рекламира своята тарифа на билета. Но според мен таксите на летищата и таксите на самата авиокомпания, които покриват горивото и сигурността, трябва да бъдат включени в рекламата, за да се види крайната цена за клиента. Така или иначе вече хората масово се обаждат, за да проверят реалните цени, и след това вземат решения.
- Какъв точно проблем би решило това?
- Сега българинът е бомбардиран от какви ли не реклами, не само в авиацията. Така е в банковото дело с тези безплатни кредити, в които в повечето случаи всичко се крие в едни малки буквички, написани отдолу, които ние все още не сме научени да четем.
Това правим и авиокомпаниите. Рекламираме една ниска цена, но после, като се зачете човек в истинските условия, тя излиза не толкова ниска. Така донякъде подвеждаме хората, особено непътувалите. В банковото дело вече са задължени да обявяват реалната цена на потребителския кредит.
Смятам, че това трябва да стане и в авиацията, и ще приветствам моите колеги от бранша, ако започнем да обявяваме и да рекламираме нашите крайни цени. Време е да променим това, да се съюзим и да започнем да обявяваме нещата по правилния начин.
Как трябва да се случи това от законодателна гледна точка в България, не мога да кажа. Предполагам, че трябва да дойде по линия на институциите, които се грижат за защитата на правата на потребителите.
- Това прави ли се в други европейски държави?
- В Англия и в Австрия можеш да рекламираш само крайна цена на клиента. Прокарано е като задължение, предполагам, по линия на рекламната цензура, и се спазва и от нискотарифните авиокомпании. Там също с малки букви пише, че цената подлежи на промяна. Но това са промени от порядъка на 5-6 евро при курсови разлики между валутите на Европа, Япония, Великобритания, САЩ. Те са приемливи и обясними.
- Не е ли това опит да ударите по имиджа на нискотарифните авиокомпании. При тях понякога цената на билета е 1/30 от цената на самолетните такси.
- Нискобюджетните авиокомпании са тези, които реално раздвижиха пазара в България и в ценово отношение. Приветствам ги. Колкото повече са, толкова повече българинът ще има възможност да пътува.
Но трябва да е ясна разликата между един превозвач като нас, който предлага по няколко полета на ден и връзки, в случая през Виена, до света и една нискобюджетна авиокомпания.
На "Витоша", до НДК, можеш да си купиш панталон на една цена. Панталон можеш да си купиш на "Мария Луиза", до Женския пазар на друга цена. И в двата случая си купуваш панталон, но той е с различно качество
- Мислите ли, че моментът е подходящ. Пазарът тъкмо се раздвижи и това може да обезсърчи хората?
- Ако човек, пътувал с кола или автобус, види цена от 50 евро до Италия, той се възторгва. Когато отиде да го купи, открива, че тези 50 евро са 175. Тогава той остава по-разочарован, отколкото ако го е знаел в началото, и пак няма да отиде да лети.
- Ако авиокомпаниите обявят цените с летищните такси, съотношението между цените им ще се промени ли коренно?
- Едва ли. Просто истинските цени на билетите ще се виждат по-реално. Но пак ще има разлика, защото политиката на повечето нискотарифни авиокомпании е да рекламират нулеви цени.
Но на тази цена имат един билет след четири месеца, за който днес трябва да платиш летищните такси от 80 евро. И ако след четири месеца не можеш да летиш, този билет изгаря.
В нашето ценообразуване се опитваме да нямаме такива драстични скокове, но сме тръгнали в тази посока, след като всеки се опитва да рекламира максимално ниска ставка, била тя и в бъдеще и с допълнителни условия.
- Рекламирате основно промоции, нали?
- В 90% от случаите, останалото са имиджови кампании.
- Доколко продават промоциите?
- Не съм видял още реална изчистена зависимост между рекламата и продажбите. Примерно рекламираме линиите до Ница, Лион и Париж и през това време имаме реално покачване на продажбите по тези три дестинации. Тоест в момента промоциите не продават дестинацията, която се промотира, а внушението, че тази авиокомпания има ниски цени.
Може би рекламираните дестинации не са тези, до които искам да летя, но това е знак, че и дотам, докъдето аз искам да летя, ще бъде евтино. Тоест рекламата все още е повече имиджова, отколкото всичко останало.