С ензация на Есенния технически панаир в Пловдив, още преди официалното откриване, стана "дигиталният въздушен преводач със светлинно лазерно насочване"
Електронното устройство е автоматичен преводач на печатни текстове от 7 до 15 езика. Това е уред, подобен на по-дебела писалка, който се насочва от височина 4-5 сантиметра към определената дума. На вградения дисплей се изписват транскрипцията и преводът на думата на български език.
Авторът на изобретението Владимир Ичевски казва, че четецът преводач е патентован още през 1990 г., но прототипът се показва едва сега. Очакването е до 2-3 месеца дигиталният преводач ще влезе в редовно производство.
Става дума за истинска световната новост, но на панаира тя не може да кандидатства за златен медал, защото не отговаря на регламента да е пусната вече на пазара. Може би заради това демонстрацията днес беше направена преди откриването.
Според бъдещите производители за българските потребители най-евтиният вариант ще бъде с цена около 60-70 евро и ще е достъпен за всеки ученик.
Лазерният преводач е съвместна разработка на фирмите "ЕФ GLC" и "Микро-20″. "Писалката" е показана в палата № 8 на Международния технически панаир в Пловдив, който ще продължи до 29 септември.
3624 изложители от 46 държави са заявили участие. 2293 е броят на чуждестранните компании, с 4% повече от миналата година.
С 9% е нараснал размерът на ангажираните експозиционни площи, а при чуждестранните изложители - с 23%.
Германия, при чието председателство на ЕС България бе приета за член на Общността, е страна партньор на 63-ия Международен технически панаир. Участват 571 германски фирми.
За първи път проявата има регион партньор. Това е Големият регион, който е разположен в историческото сърце на Европейския съюз и обединява провинциите Саарланд и Райнланд-Пфалц (Германия), Лотарингия (Франция), Валония (Белгия) и Люксембург, както и френската и германската общности на Белгия.
Обхваща територия 65 401 кв. км. с население 11.3 милиона и дава 3% от брутния вътрешен продукт на Европейския съюз.
Най-много тази година са чуждестранните фирми от Германия (583), Италия (448), Турция (154), Чехия (109), САЩ (107), Франция (80), Австрия (76).
Най големи площи са ангажирали Турция, Германия, Италия, Чехия, Белгия, Полша, Австрия, Швейцария, Унгария, Гърция.
Нови държави през 2007 г. Индия, Иран, Молдова, Тайланд и ЮАР.
Перспективни отрасли ще бъдат представени на специализирани изложби в рамките на панаира. Новото е, че това ще бъдат не само продукти и услуги, а предимно ноу-хау.
Тази година специализираните изложби са: за технологии и управление на водите, за транспорт и автосервизно оборудване, за електроника и електротехника, за енергетика и екология, за информационни технологии, за софтуер, за строителство и архитектура, за машиностроене и за химия.
Традиционен е Пловдивският автомобилен салон.