Т ягостните и омразни на много дечица уроци по пиано, цигулка или други музикални инструменти всъщност са изключително полезни, тъй като развиват мозъка и подобряват паметта, доказва публикувано днес изследване.
Канадските учени Лоръл Трейнър и Такако Фуджиока твърдят, че са открили първото доказателство за връзката между музикалното възпитание и по-голямата концентрация и внимание.
Само след година уроци по музика малчуганите се представят по-добре при тестове на паметта, което е пряко свързано и с общите умствени способности, като грамотност, вербална памет, смятане и т.н., обяснява екипът.
Според учените резултатите от изследването определено ще се понравят на учителите и родителите, които имат "музикални" амбиции за децата си или поне смятат, че музиката трябва да бъде неизменна част от учебната програма в пред- и училищна възраст.
Откритията са потвърдени и от изследвания с мозъчен скенер. Според данните ефектът на музиката е най-явен при деца на около 4-годишна възраст.
Учените проследили развитието в продължение на една година на 12 деца на възраст между четири и шест години. Шест от тях (пет момчета и едно момиче) току що били започнали да ходят на уроци по музика в една и съща школа, докато останалите (четири момчета и две момичета) не се занимавали с музика извън училище.
Децата не били избирани на базата на специални заложби, били обучавани по един и същ метод, и живеели в подобна семейна среда.
Мозъчната дейност на малчуганите била изследвана посредством магнитна енцефалография - измерваща магнитните полета на мозъка, докато те слушали различни звуци: цигулка или шумна, дразнеща музика с неопределен ритъм.
Всички деца реагирали много повече на звуците на цигулката, което означава, че при обработването на смислени звукови сигнали мозъкът влага много повече ресурси.
Освен това станало ясно, че времето, необходимо на мозъка да реагира на тях постепенно намалявало през годината на изследването.
Това означава, че с порастването на тези деца електрическата проводимост между невроните на техните мозъци става по-бърза, обясняват учените.
Най-интересното е, че при децата, посещаващи уроци по музика, се наблюдавала най-значителна промяна в областта от мозъка, свързана с концентрацията на вниманието и различаването на звукове. Общата способност за запаметяване също се подобрила в по-голяма степен при тях.
Предишни изследвания също доказват, че учениците, занимаващи се с музика, се представят по-добре на тестовете за интелигентност, отколкото посещаващите уроци по театрално изкуство. Изледването на проф. Трейнър е първото, което отчита подобен ефект върху мозъка.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!