Проучването отбелязва огромно различие между по-богатите части на Югоизточна Европа и по-малко развитите региони. Навлизането на интернет в Словения ще надвишава 25% в края на годината, което я поставя доста преди всички други страни в Централна и Източна Европа, включително и Гърция. На другия край на диаграмата е Румъния с брой на потребители малко под 5%, което е и средното равнище за района на Централна и Източна Европа. Търговията в Интернет в разглежданите страни е все още в най-ранния си стадий.
Според изследването броят на интернет потребителите в България се увеличава с особено бързи темпове, поради растящата популярност на интернет клубовете. От IDC смятат, че многото правителствени инициативи могат да осигурят продължаващ растеж на потреблението на интернет, ако тези мерки бъдат напълно и правилно прилагани.
B2C (Business to Consumer) интернет търговията в България се стимулираше от съществуването на известен брой местни онлайн търговци на дребно, както и от двете онлайн разплащателни системи, но въпреки това много потребителски разходи се осъществяват чрез чуждестранни сайтове, пише още в коментарите към изследването. Въпреки че, според прогнозите на IDC, В2С търговията ще нараства двойно всяка следваща година, тя все още ще представлява малък дял от общите потребителски разходи за 2005 г., а важните фактори за по-широкото потребление най-вероятно ще бъдат преодолени в средносорчен план.
В2В (Business To Business) тепърва трябва да се развива дори и в сектора на информационните технологии, което често се оказва предшественик на продажбите към предприемачите в тепърва развиващите се пазари. Въпреки съществуването на дори по-неподатливите проблеми, които наследява В2В търговията, тя ще нарастне с две трети от общите разходи за електронна търговия за 2005 г.
Въпреки че делът на потребителите на интернет сред населението е по-нисък в Румъния в сравнение с България, едни и същи тенденции могат да бъдат забелязани и в двете страни. Потреблението на интернет в клубове и образователни центрове вече преобладава в Румъния. Този дял вероятно ще се увеличава, тъй като основните правителствени инициативи са свързани с растящото използване на интернет в училищата.
В Румъния обаче съществуват повече пречки за развитието на В2С и В2В електронната търговия в сравнение с другите страни в Югоизточна Европа. Това включва и липсата на законови облекчения за онлайн разплащателната система. Онлайн пазара е все още на незначителни нива дори и в потребителския сектор - уеб сайтовете се използват главно с маркетингови цели, като реалния бизнес се осъществява извън Мрежата. От друга страна, относително голямото население на Румъния и мащабният икономически сектор трябва да облекчават търговците на дребно, за да постигнат средносрочните си цели.
Структурата на интернет потреблението в Хърватска е уникално явление за страните от Централна и Източна Европа - две трети от потребителите ползват интернет от домовете си. Това може да бъде обяснено от една страна с големия брой персонални компютри и достъпа до Мрежата без допълнителна такса за включване, а от друга, с ниските цени на потреблението на интернет на работните места и в сектора на образованието. Нивата на електронната търговия все още са ниски, имайки предвид темпа на икономиката, но IDC предвижда, че поръчването на продукти от потребителите и предприемачите ще се задълбочи през 2003 г.
Без съмнение Словения е една от най-бързо приемащите интернет страни в Централна и Източна Европа. За това помагат относително високите доходи и правителствените инициативи. Повечето домашни персонални компютри в момента са свързани с Мрежата, болшинството от компаниите имат достъп до интернет и повечето училища могат да предоставят такива услуги за учениците си. Новите правителствени мерки за прилагането на компютърни програми, създаването на интернет клубове на обществени места и достъпните училищни терминали тепърва ще увеличават броя на потребителите.
И въпреки широкото навлизане на интернет и използването на онлайн банкови услуги, електронната търговия не е застъпени и в Словения. Въпреки че потребителите все повече купуват продукти онлайн, те го правят от чуждестранни сайтове поради липсата на богат избор сред словенските онлайн търговци. От IDC обаче прогнозират, че електронната търговия ще се развива бързо през следващите няколко години.