0

С лед четиригодишно протакане, политически атаки и спорове по договора, сагата около автомагистрала "Тракия" стигна до своя логичен финал. Португалските компании, които получиха концесията за аутобана без търг, в крайна сметка решиха да се откажат от проекта. Те имаха срок до 14 май да осигурят финансирането на строителството.

По неофициална информация от средите на концесионера през следващата седмица ще бъде официално съобщено, че португалците не са успели да намерят финансиране.

На пръв поглед това изглежда логично на фона на глобалната финансова криза, която вдигна лихвите по кредитите и направи финансовите институции значително по-предпазливи в отпускането на заеми.

Източници, близки до концесионера, заявиха, че причината за отказа не са само трудности с намирането на финансиране, а противоречия с българската страна и поскъпналите цени на горивата и материалите, които са направили неизгоден проекта.

Така държавата, която си навлече заслужени критики както в България, така и в Брюксел заради дадения на тъмно договор, в крайна сметка се оказа изиграна в сделката с португалските партньори.

Резултатът е, че все още няма магистрала, а правителството на Станишев тепърва ще трябва да търси финансиране за най-големия си инфраструктурен проект в разгара на световна финансова криза и покачващи се цени на горивата и строителните материали.

Цената на фиаското, вина за което имат последните две правителства, се оценява на стотици милиони лева, които отново ще бъдат за сметка на българските данъкоплатци.

Adeus amigos*

Според запознати португалските фирми са загубили интерес към проекта в България и са пренасочили ресурсите си към обекти в други страни.

От сайта на Lena Construcoes става ясно, че фирмата току-що е спечелила договор за 111 млн. евро в Мароко, който включва построяване на 38-километров път до границата с Алжир. Това е вторият проект на фирмата в африканската държава, след като през април беше съобщено, че тя е получила друга по-малка поръчка на стойност 10.3 млн. евро.

Една от причините за загубата на интерес към проекта за магистрала "Тракия" е скокът в цените на горивата и асфалта - двете основни компоненти в пътното строителство. Техните цени са свързани с цената на нефта, който поскъпна почти двойно в последните години.

Така по груби сметки от началото на проекта досега себестойността на трасето е нараснала с минимум 40-50%. Според запознати първоначалните изчисления са сочели, че за рехабилитацията на съществуващата магистрала и дострояване на липсващите участъци са били нужни около 500 млн. евро.

Сега заради скока в цените на материалите се очаква цената да надхвърли 700-800 млн. евро, а според други оценки тя може да мине и един милиард евро.

Това обяснява нежеланието на португалците да започнат строителството при договорените цени от 2.7 млн. евро на километър ново строителство. Според експерти тази цена е била висока към момента на сключване на договора, но е далеч от нормалните цени на пътното строителство в Европа в момента, където средната цена на километър магистрала е над 7-8 млн. евро.

Разногласия между партньорите

Твърди се, че португалците са имали няколко конфликта с българската страна. Единият от тях е бил за управлението на смесената фирма "Магистрала Тракия" АД, в която участват и българските фирми "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали" - съответно с 24% и 25% от акциите.

Концесионерите са настоявали дружеството да има само един изпълнителен директор, който да представлява португалските фирми в консорциума, а не двама, както досега.

Те са обяснили това свое искане с факта, че осигуряват цялото финансиране за строителството и същевременно носят целия риск, тъй като след предоговарянето на концесията отпаднаха държавните гаранции върху бъдещите постъпления от таксите. Срещу това обаче категорично се е обявил екипът на строителния министър Асен Гагаузов.

Второто противоречие между партньорите е било относно избора на подизпълнителите. Гагаузов е настоявал българската страна да посочва местните фирми, които ще строят шосето, с което португалците не са били съгласни.

Преди време министърът дори посочи публично пред медиите имената на три фирми, които според него могат да бъдат подизпълнители - "Трейс груп", "Холдинг Пътища" и "Главболгарстрой". На въпрос на журналисти защо точно тези компании посочва, министърът обясни, че в договора няма точно разписана процедура за избор на подизпълнител, а трите компании са достатъчно големи и с опит в пътното строителство.

Цената на политическата глупост

Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов отдавна обяви, че при провал на концесията няма да се прави нова, а директно ще се върви към обявяване на обществени поръчки за отсечките София - Калотина и Чирпан - Карнобат.

Идеята е строителството да се финансира с пари от бюджета. Това означава, че при най-добро стечение на обстоятелствата държавата може да обяви процедурите през лятото, а изборът на изпълнителите ще е готов през есента или зимата.

По думите на Гагаузов процедурата по избор на изпълнители ще отнеме поне четири месеца. Така активният сезон за строителство през тази година ще бъде пропуснат.

Много по-голяма обаче ще е загубата от оскъпяването на проекта. За последните пет години цената на битума, който е основен компонент в производството на асфалт, е скочила почти двойно (от 350 лева на 715 лева за тон), докато оскъпяването на дизеловото гориво е почти тройно (от 80 стотинки на литър до 2.4 лева).

Междувременно нараснаха цените на другите материали, работната ръка и кредитите, тъй като заради глобалната финансова криза банките вече отпускат заеми на по-високи лихви.

Отделно към тези сметки трябва да се добавят и пропуснатите ползи от липсата на условия за развитие на бизнеса, който съпътства една магистрала, от пропуснатата възможност да се привлече допълнителен международен трафик, както и загубите за целия бизнес от по-бавния транспорт и сложната логистика.

Част от цялата сметка са също отложеният проект за прокарване на оптичен кабел под бъдещото ново трасе, както и забавеното развитие на регионите, които граничат с трасето на магистралата.

Автомагистрала "Тракия" е част от европейски коридор №8 и беше обявена за приоритетен инфраструктурен обект с национално и международно значение.

Колкото и парадоксално да звучи, и до ден днешен съществени части от договора и съпътстващите го приложения продължават да бъдат пазени в дълбока тайна. Дори и без да са ясни всички детайли обаче, сигурно е едно - че всяко забавяне на строителството само оскъпява проекта.

От следващата седмица това вече няма да е проблем на португалците, а само на българската страна.

*довиждане приятели (на португалски)

Спорната концесия

Договорът за дострояването на магистралата беше подписан с португалско-българския консорциум на 29 март 2005 г. от предишното правителство. В него португалските компании "Лена", "Сомаг" и МСФ държат общо 51%, а българските "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой" имат 49%.

След изборите преди три години новият кабинет поиска предоговаряне на условията. Преговорите продължиха до края на 2007 г., когато беше подписан анекс. С него беше даден срок от 120 дни на концесионера за намиране на нужното финансиране. Тогава отпаднаха и държавните гаранции за банковите заеми.

Ако португалците не представят подписани кредитни споразумения до 14 май, пред държавата има два варианта - да обяви нова концесия или да премине към директно възлагане на строителството по закона за обществените поръчки.

Който и от двата варианта да бъде избран, почти сигурно е, че магистралата няма да бъде завършена до обявения срок 2010 г.

capital.bg

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Нов руски ракетен удар срещу Одеса взе жертви

Нов руски ракетен удар срещу Одеса взе жертви

Свят Преди 14 минути

Загинали са три жени и един мъж, а 28 души са ранени

<p>Аферата &quot;Митници&quot;: Един от задържаните иска да излезе на свобода</p>

Аферата "Митници": Марин Димитров от Хасково иска да излезе на свобода

България Преди 1 час

Той беше арестуван при акцията на ДАНС и Антикорупционната комисия в началото на април

Хутите нападнаха четири кораба в Индийския океан и в Червено море

Хутите нападнаха четири кораба в Индийския океан и в Червено море

Свят Преди 1 час

От ноември насам подкрепяните от Иран бойци нанасят многократни удари с безпилотни самолети и ракети в Червено море, в пролива Баб ел Мандеб и в Аденския залив

В колелото от задължения и стрес: Колко опасен е Burn On

В колелото от задължения и стрес: Колко опасен е Burn On

Любопитно Преди 1 час

Постоянният стрес, без възможност за истинска почивка, води до емоционално прегаряне и депресия

Най-големият невроморфен компютър в света имитира човешкия мозък

Най-големият невроморфен компютър в света имитира човешкия мозък

Технологии Преди 1 час

Невроморфният Hala Point обработва информацията 50 пъти по-бързо и използва 100 пъти по-малко енергия спрямо предишна подобна разработка на Intel

В РС Македония искат край на комисията с България

В РС Македония искат край на комисията с България

Свят Преди 8 часа

"Левица": Категорично "не" за вписване на българите в конституцията

Пуснаха Жерар Депардийо след арест и разпит

Пуснаха Жерар Депардийо след арест и разпит

Свят Преди 9 часа

Две жени твърдят, че са станали обект на сексуален тормоз от страна на актьора

Ето къде Русия струпва войски за следващата офанзива

Ето къде Русия струпва войски за следващата офанзива

Свят Преди 10 часа

Бел: Лятото ще бъде много трудно за Украйна

В Косово: Трябва да бъдем готови за война

В Косово: Трябва да бъдем готови за война

Свят Преди 11 часа

Бислими посочи т. нар. Руски хуманитарен център

Бивш германски войник призна, че е шпионирал за Русия

Бивш германски войник призна, че е шпионирал за Русия

Свят Преди 11 часа

Обвиняемият: Това беше погрешно

NOVA и „Нет Инфо” с позиции за ударната ревизия на Закона за хазарта

NOVA и „Нет Инфо” с позиции за ударната ревизия на Закона за хазарта

България Преди 11 часа

Очаква се утре текстовете да бъдат приети на второ четене

Експерти за промените в Закона за хазарта: Забраната на реклама удря по спорта, а може да е лост за контрол на медиите

Експерти за промените в Закона за хазарта: Забраната на реклама удря по спорта, а може да е лост за контрол на медиите

България Преди 12 часа

Парламентът се събира извънредно утре, за да гласува текстовете окончателно

Борисов: Бащата на „сглобката” беше покойният Алексей Петров

Борисов: Бащата на „сглобката” беше покойният Алексей Петров

България Преди 12 часа

Борисов: Повече ние в сглобки не участваме

Русия обяви, че настъпва в Украйна

Русия обяви, че настъпва в Украйна

Свят Преди 13 часа

Кремъл твърди, че ще постигне всички свои цели

д

Защо семейството полицаи влезе с над 200 кг багаж в “Един за друг”?

Любопитно Преди 14 часа

Полицейското семейство Маргарита и Кристиян са поредната двойка, която напуска “Един за друг”