Ш ампанското за дългоочаквания старт на строителството на автомагистрала "Тракия" ще продължи да отлежава - неизвестно още колко.

Броени дни след като европейската статистическа служба "Евростат" даде зелена светлина на проекта, потвърждавайки, че "като цяло рисковете са правилно разпределени спрямо европейските стандарти", той отново беше блокиран - този път заради започнало разследване от Брюксел.

Причината за проверката е официален сигнал за нарушения на европейското право в договора между българското правителство и концесионерите. Сигналът е подписан от неформалния лидер на партия ГЕРБ Бойко Борисов, но наскоро беше внесен в Европейската комисия от евродепутата Николай Младенов.

Основният им аргумент е, че в последния анекс към концесионния договор се предвижда недопустима по правилата на ЕС държавна помощ. От 1 януари т. г. България е длъжна да изпраща в Брюксел всички сделки, които попадат в дефиницията за държавна помощ.

Основният договор по концесията за магистрала "Тракия" беше подписан на 29 март 2005 г. и тогава българската Комисия за защита на конкуренцията намери за допустима предвидената в него държавна помощ под формата на компенсации за недостиг на трафик и заместващи плащания.

На 25 април т.г. обаче правителството подписа с концесионера анекс към основния договор, който според вносителите на сигнала не е представен в Брюксел. Именно с този документ, който до момента не е публично достъпен, са свързани обвиненията за конфликт с правилата на ЕС.

Какво твърди правителството

Кабинетът "Сакскобургготски" даде строителството на трасето без търг или конкурс на българско-португалския консорциум "Автомагистрала Тракия", в който участват българските държавни компании "Техноекспортстрой" АД и "Автомагистрали" АД, както и три португалски компании.

Сделката беше многократно атакувана заради липсата на състезателна процедура при определяне на концесионера и информационната мъгла около нея.

По данни на сегашното правителство след дълги преговори са постигнати няколко ключови промени в контракта. Няма държавни гаранции за банковите заеми, с които ще се финансира проектът.

Предвидената компенсация от бюджета е редуцирана - правителството ще предостави финансова помощ на концесионера, ако трафикът падне под 13 хил. автомобила в денонощие, а не под 25 650, както беше в предишния вариант.

Цената на строителството не се променя. Финансирането ще бъде осигурено до три месеца след старта на договора. Крайният срок за завършване на строителството е 36 месеца, но отделните участъци трябва да се въвеждат в експлоатация поетапно.

Дори и тази фактология обаче не е безспорна, защото никой извън тесен кръг от управляващата коалиция, не знае какво точно пише в документа. Което е, най-меко казано странно, когато става въпрос за толкова скъп ( 590 млн. долара по данни на правителството) и с такова голямо обществено значение проект.

Защо ЕК започна разследването

Ключов въпрос около бъдещето на проекта е дали с концесионния договор се предвижда недопустима държавна помощ. Според сигнала до ЕК недопустимото държавно подпомагане е факт, защото концесионерът е определен без състезателна процедура.

Освен това договорът предвижда държавата да компенсира концесионера при недостиг на трафик. От регионалното министерство контрират, че в случая не става въпрос за безвъзмездна финансова подкрепа, а за държавен заем, който концесионерът трябва да връща с лихва, когато започне да печели.

Размерът на лихвата обаче не е определен и не е изяснен механизъм за определянето й. "При условие че тази лихва е по-ниска от пазарната, дължима при нормални пазарни условия, ще е налице форма на държавна помощ - субсидиран заем за частно предприятие", се казва в жалбата до ЕК.

Освен това е предвидено концесионерът да бъде временно освободен от плащане на концесионно възнаграждение, като не е ясно докога. Според жалбата до ЕК в договора е регламентирано, че "след като концесионерът в резултат на ефективната си концесионна дейност върне средствата, получени от държавата, за него възниква задължение за заплащане на концесионно възнаграждение".

Така излиза, че концесионерът може и никога да не плаща възнаграждение, ако заради лошо управление, фалит или по друга причина не успее да върне компенсациите, които му е дала държавата.

Според вносителите съмненията за недопустима държавна помощ стават още по-сериозни, ако към това се добави и задължението на бюджета да компенсира концесионера заради камионите над 12 тона, които ще ползват магистралата, без да плащат ТОЛ-такси; а също и "получаване на вече изградена далекосъобщителна инфраструктура (оптични кабели) и крайпътни обекти (бензиностанции, мотели, билбордове и пр.) без заплащане на допълнително концесионно възнаграждение".

Строителният министър Асен Гагаузов заяви, че правителството няма да вземе решение по договора преди становището на Еврокомисията. Ако тя прецени, че предвидената държавна подкрепа не е допустима, договорът може да бъде ревизиран за пореден път.

Другият вариант е сделката да се анулира и пътят да бъде достроен с държавни средства или с пари от европейските фондове. Това обаче би означавало да се подготвят и проведат нови процедури за осигуряване на финансиране, избор на изпълнител и на оператор на аутобана.

Всичко това ще отнеме много време и ще забави старта на строителството минимум с една година. Така определеният от кабинета срок - до края на 2010 г. трасето на магистралата да е изцяло завършено, може да си остане само в правителствените намерения.

Нощ. В апартамента на доктор звъни телефона: - Докторе, мъжът ми ме обиди. - И защо ми се обаждате? - Ще му трябват няколко шева...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Ден за размисъл в Румъния преди президeнтския вот

Ден за размисъл в Румъния преди президeнтския вот

Свят Преди 36 минути

Кандидатите са общо 11, като четирима от тях са независими

Нетипичният метод на балсамиране на "изсъхналия" свещеник

Нетипичният метод на балсамиране на "изсъхналия" свещеник

Свят Преди 41 минути

Този метод за балсамиране никога не е бил виждан досега, казват изследователи

Опасен менингит във Великобритания: Може да доведе до трайна инвалидност и дори смърт

Опасен менингит във Великобритания: Може да доведе до трайна инвалидност и дори смърт

Свят Преди 2 часа

Увеличаващата се антибиотична резистентност прави по-трудна борбата с бактериалните инфекции

<p>Заради влошено здравословно състояние:&nbsp;Вучич прекъсна посещението си в САЩ</p>

Вучич прекъсна посещението си в САЩ заради влошено здравословно състояние

Свят Преди 2 часа

Сръбският президент се е почувствал зле и след консултация с медицинско лице е решил да се прибере в Сърбия

5 знака, че спешно се нуждаете от почивка

5 знака, че спешно се нуждаете от почивка

Любопитно Преди 3 часа

В тази статия ви представяме 5 неочевидни признака, че спешно се нуждаете от почивка

Темпераментните Никол и Радо напуснаха “Един за друг”

Темпераментните Никол и Радо напуснаха “Един за друг”

Любопитно Преди 3 часа

Инфлуенсърите Ивелина и Герман покориха “Платформата на любовта”

След влизане в еврозоната: Банкоматите ще пускат само евро

След влизане в еврозоната: Банкоматите ще пускат само евро

Пари Преди 3 часа

БНБ публикува нови отговори на въпроси, касаещи въвеждането на еврото у нас

<p>&quot;Русия атакува жилищни сгради, когато украинците са си вкъщи и слагат децата си по леглата&quot;</p>

Зеленски: Русия атакува жилищни сгради, когато украинците са си вкъщи и слагат децата си по леглата

Свят Преди 3 часа

Москва предприе късно в петък масирана атака с дронове във втория по големина украински град Харков

ДСБ-София: Кметът на „Оборище” дискредитира Стоян Михалев

ДСБ-София: Кметът на „Оборище” дискредитира Стоян Михалев

България Преди 4 часа

Според формацията Георги Кузмов е заблудил всички страни

С изкуствен интелект: Тръмп пусна своя снимка като папа

С изкуствен интелект: Тръмп пусна своя снимка като папа

Любопитно Преди 4 часа

Това предизвика различни реакции в интернет пространството

Жена загина в Солун, след като бомба избухна в ръцете ѝ

Жена загина в Солун, след като бомба избухна в ръцете ѝ

Свят Преди 4 часа

Инцидентът е станал около 6:00 ч. сутринта на паркинг в близост до банков клон

Антибиотичната резистентност: До 25 години жертвите ще са 10 милиона

Антибиотичната резистентност: До 25 години жертвите ще са 10 милиона

България Преди 4 часа

Бактериите много по-бързо се адаптират в сравнение с възможностите на човечеството да развива нови класове антибиотици, заяви инфекционистът д-р Трифон Вълков

🎖️🇺🇸 Готвят военен парад за рождения ден на Тръмп 🎂🚁

🎖️🇺🇸 Готвят военен парад за рождения ден на Тръмп 🎂🚁

Свят Преди 4 часа

На 14 юни американският президент ще навърши 79 години, а армията на САЩ отбелязва 250 години от създаването си

Още два златни медала за България от Европейското по таекуон-до

Още два златни медала за България от Европейското по таекуон-до

Любопитно Преди 5 часа

Така общият брой на отличията ни след първите три дни е 24

Тръмп върна визите за румънците

Тръмп върна визите за румънците

Свят Преди 5 часа

Румъния беше 43-тата държава, включена в програмата за безвизови пътувания до САЩ

Никол или Радо от “Един за друг” прави повече компромиси? (ВИДЕО)

Никол или Радо от “Един за друг” прави повече компромиси? (ВИДЕО)

Любопитно Преди 5 часа

Двамата не крият симпатиите и антипатиите си към останалите двойки от предаването