Е вропарламентът прие нов регламент за правилата при извършване на въздухоплавателни услуги, благодарение на който пътниците ще могат да виждат ясно колко точно трябва да платят за своите самолетни билети.
Крайната цена трябва винаги да се посочва по ясен начин от въздушния превозвач и да включва всички тарифи, данъци и допълнителни такси, които се прибавят към билета и които могат да се предвидят към момента на публикуването.
ЕП прие без поправки на второ четене общата позиция на Съвета, тъй като той вече бе включил в крайния текст всички важни поправки на Парламента от първото четене.
При дебата в ЕП докладчикът Арунас Дегутис (АЛДЕ, Литва) и другите изказали се депутати подчертаха, че новият регламент допринася за установяването на прозрачни и справедливи цени на самолетните билети.
Според евродепутатите потребителите имат право да знаят реалната цена на билета, който ще купят, включително допълнителните такси и тарифи.
Купуване на билет по интернет
Новото законодателство обръща сериозно внимание на купуването на самолетни билети по интернет, което често е единственият начин човек да се сдобие с билет на нискобюджетна компания.
Според регламента всички въздушни превозвачи трябва да предоставят пълна и ясна информация за крайните цени на билетите, както и условията, при които тези цени са валидни. Въпросната информация трябва да включва всички тарифи, такси и данъци, като например летищните такси и таксите, свързани със сигурността или горивото (добиващи все по-голямо значение с непрекъснатото покачване на цените на горивата).
Такси, свързани със сигурността
Според новия регламент незадължителните ценови добавки трябва да бъдат съобщавани по ясен, прозрачен и недвусмислен начин в началото на резервацията, като приемането им от страна на потребителя се основава на "възможност за избор".
Според депутатите потребителите имат право да знаят точния размер на таксите, свързани със сигурността, както и за какво точно се използват.
През първата половина на годината 25 авиокомпании са били принудени да прекратят дейността си или да обявят фалит заради силното поскъпване на горивата.
Това е безпрецедентен брой в цялата история на авиацията, се отбелязва в комюнике, разпространено от Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA, International Air Transport Association ), цитирано от ИТАР-ТАСС.
Официалният представител на неправителствената организация Антъни Консил отбеляза, че в този списък има компании от всички райони на планетата - Азия, Африка, Америка и Европа.
Основната причина да спирането на дейността и фалитите, според Консил, "е рязкото поскъпване - почти два пъти - през последната година на горивата на световните пазари".
Според данни на ИАТА това е довело до увеличение на загубите при осигуряването на керосин от 13 до 35% годишно от общите експлоатационни разходи.