През миналата седмица туристическият бранш се представи на едно от най-големите изложения - "Уърлд травел маркет" в Лондон. Очакванията за нови туристи бяха помрачени от визията на щанда, с който България се представи. "По-грозен щанд никога не сме имали" и "Това няма да се размине без оставки" бяха репликите, които се чуха от страна на туроператори и хотелиери по време на борсата.
- Бизнесът е недоволен от щанда, с който страната се представи в Лондон. Как вие като председател на агенцията по туризма оценявате изложението?
- Разделям въпроса на две - от една страна е техническото представяне на България и, от друга - провеждането на срещите, които са част от програмата.
По отношение на техническата част аз самата бях изключително изненадана в първия ден, защото щандът въобще не съвпада с нашите очаквания и с това, заради което фирмата беше избрана. Най-големият проблем беше, че те не бяха готови и в началото на борсата все още продължаваха да конструират масите и да прокарват електричество. В договора ясно пише, че тяхното задължение е да свършат с изграждането до предишния ден.
- Какво ще последва в такъв случай и кой ще поеме отговорността?
- В договора ясно е посочено, че в подобен случай трябва да бъдат наложени санкции. Но в крайна сметка каквато и санкция да наложим, тя няма да скрие момента на първото разочарование от това как изглежда щандът и от това, че той въобще не беше готов.
- Какво ще направите, при положение че този щанд е одобрен и за следващите изложения?
- Да, той е одобрен за общо пет изложения.
- Агенцията ще позволи ли България да се представи със същия щанд и на другите борси?
- След като се върнем в България, ще събера представителите на фирмите, които участват в изложението, и компанията - изпълнител на щанда. Искам тя да чуе от тях какво е тяхното мнение.
Без да звучи като извинение, но агенцията по туризъм винаги се смята за виновна и от едните, и от другите. Изложителите никога не са доволни от организацията, а изпълнителите пък непрекъснато искат да се правят компромиси.
През първия ден, когато всички се оказахме разочаровани от щанда, колегите ми казаха, че така се случва всяка година и че първото от поредицата големи изложения винаги е последвано от проблеми. Хич не ми се искаше и тази година да е така, но очевидно не се получи и този път.
Ние трябва да продължим с тази фирма, защото агенцията няма нито бюджет, нито време за нов конкурс. Изпълнителят обаче ще трябва да промени драстично визията и да гарантира, че на следващите изложения работата ще бъде свършена навреме.
- Как ще се подсигурите, че следващия път ще си свършат работата?
- Те имат договор и ако не го спазват, ще бъдат санкционирани.
- Защо винаги представянето на България е съпътствано с проблеми, свързани с визията, с организацията и т.н.?
- Може би защото тези фирми наистина нямат опит. Тази година на конкурса се явиха три фирми. Действително едната от тях се отличаваше драстично с проекта си - с визията и качеството на предложението, но то струваше два пъти повече от бюджета на агенцията. Проектът наистина беше красив, но агенцията нямаше пари да го плати.
Така се получава, че тъкмо дадена компания се научи да работи, и ние я сменяме. Сигурно и тази ще се научи. Не знам обаче кога ще доживеем момента, когато ще получим нещо красиво и атрактивно за тези пари.
- Значи проблемът е финансов, така ли?
- Проблемът е финансов дотолкова, доколкото с повече пари може да се направи нещо по-добро. Всички красиви щандове около нас струват поне десет пъти повече от това, с което ние разполагаме като бюджет.
Важното е обаче фирмите, които се явяват на конкурса за щандове, да разберат, че трябва да предложат качествен и адекватен продукт, който отговаря на тази цена. Не трябва да компенсират от качеството дори на самата конструкция затова, че цената не е атрактивна за тях.
- Какво се случва със средствата, които събирате от фирмите изложители? Те плащат средно по 3 хил. паунда.
- Отиват в бюджета на държавата и въобще не стигат до агенцията. Ние не сме търговско дружество и нямаме право на стопанска дейност.
- Няма ли възможност тези пари да се използват за щанда, за да може той да бъде по-добър?
- Не знам. Ние сме второстепенен разпоредител с държавни средства и до нас не достигат никакви приходи - нито от изложенията, нито от таксите за категоризация и регистрация.
- На изложението в Лондон българският туризъм трябваше да се представя по региони и продукти. Защо този план се провали?
- Когато обявихме идеята, представихме нашето предложение за разделяне. След това събрах бранша с общините и ги помолих и те да направят своите предложения.
Идеята ни беше да стимулираме продуктите на локална основа, така че да дадем шанс и на малките общини да развият туризма си. Затова и решихме туристическите райони да са повече и да не съвпадат с административните райони. Идеята ни обаче не беше възприета много радушно. Голяма част от хората адмирираха предложението, но други ни критикуваха защо сме набелязали толкова много райони.
Очевидно трябва сериозна подготовка, която не можа да стане толкова бързо. Когато обаче регионите са големи, тогава се подтиска развитието на малките общини.
Още когато започнахме дискусията през пролетта, бях наясно, че няма да може да се явим с готови зони, но ми се искаше поне някои от регионите да се представят самостоятелно и да послужат като модел на другите.
- Кога очаквате това да стане, ако въобще стане?
- В момента продължаваме дискусията с общините, защото те също искат активно да участват. Целта е обаче да има действително туристически продукт, а не просто механично разделение на територията.
- Бизнесът недоволства от това, че агенцията няма влияние и разполага с малко инструменти, за да му помага. Какво според вас трябва да се промени?
- Това е тема, която се дискутира от дълго време. По всичко личи, че няма да има промяна нито на бюджета на агенцията, нито на правомощията й. Агенцията ще продължава да съществува в този вид до момента, в който правителството не реши да я промени.
Според повечето мнения, ако не стане министерство, агенцията поне трябва да е първостепенен разпоредител със средствата. За съжаление обаче това няма да се случи през следващата година.
- Вашето мнение какво е - агенция или министерство?
- Разбира се, че е по-добре да има министерство. Но това не е въпрос на желание, а на концепция на държавата.
- Държавата мисли ли в тази посока?
- Видно тя е казала, че няма да има министерство.
- Вие лично как се чувствате, като управлявате една агенция, от която на практика почти нищо не зависи?
- Аз съм на това място и ще управлявам до момента, в който не ме смени някой друг. Въпросът е през това време действително да допринеса с нещо за българския туризъм. Съгласна съм с всички твърдения, че браншът трябва да се самоконтролира и саморегулира.
От една страна, бизнесът декларира желание да прави това, но, от друга, не поема никаква инициатива. И така агенцията остава в ситуация, при която държавата видимо е решила да не създава министерство, а частният бизнес не е готов да поеме самоуправлението дори и в рекламата.
- Защо смятате, че не е готов?
- До момента никой не е изявил желание да участва в рекламата на страната и да я съфинансира.
- На какъв етап е поредната стратегия, която агенцията подготвя?
- Готова е в суров вид и предстои финално да бъде оформена. Тя съдържа предложенията на някои от специалистите в бранша и от стратегията, която през миналата година беше създадена с пари на Европейския съюз. Решихме да я вземем като структура и рамка, като от нея се извадят и заменят нещата, които видимо са неадекватни и не удовлетворяват бранша. В работната група участват 15 специалисти и представители на бизнеса, които имат отношение към писането на стратегии и познават пазара.
- Коя е основната насока за развитие на бранша в новата стратегия?
- Стабилното развитие на туризма.
- Как ще бъде постигнато?
- Чрез защитаване на природната среда и устойчиво съотношение строителство - качество на продукта. Всяка от главите на стратегията дава анализ на различните продукти и предложенията за бъдещото им развитие.
- Кое гарантира, че този път стратегията ще бъде възприета и няма да се превърне в поредния документ в шкафа?
- Няма такава гаранция, а само добрата воля на бранша. Ако той реши да не я приеме, ще остане отново без стратегия.
- Какво става с междуведомствената комисия за туризма, в която ще има представители на бизнеса и министерствата?
- Това е инициатива на външния министър Ивайло Калфин и не ми се иска да говоря от негово име. В момента текат разговори кой да участва. Това ще са министрите от някои ключови за туризма министерства и представители на бизнеса. Въпросът е кой да бъде избран.